Alba
Jag kollar på hängpelargoner och ser ofta namnet kaskadpelargon.
Är häng- och kaskadpelargon samma sak ?
Helen i Piteå Zon 5
Har läst någon gång att Kaskadpelargon är en form från Hängpelargonen, Kaskadpelargonen kom till genom färädling.... tror jag i alla fall g.gif
theseraphim
det är två olika saker även om båda är ampelpelargonior, hängpelargonens blomma ser ut som den vanliga pelargonians blomma medans kaskaden har tunnare blommor och dröser en hel del, den blir oftast betydligt yvigare i sitt växtsätt.
Meriona
CITAT (theseraphim @ 15-02-2011, 15:09) *
det är två olika saker även om båda är ampelpelargonior, hängpelargonens blomma ser ut som den vanliga pelargonians blomma medans kaskaden har tunnare blommor och dröser en hel del, den blir oftast betydligt yvigare i sitt växtsätt.

Precis! tummenupp.gif Det påstås ofta att hängpelargonens kvistar bryts lättare och att kaskaderna ska vara mer vindtåliga, men jag tycker inte det stämmer om man har dem i ampel. När ampeln snurrar i vinden klarar sig kvistarna/stjälkarna (vad säger man?) och blommorna helt utan problem, medan kaskaden dröser utav bara helskotta. Inte kul att ha alla dessa blomblad som klistrar sig fast på möbler och annat. Däremot om man ska ha dem i en balkonglåda så kanske kvistarna är känsliga, det har jag inte provat. Nån som har?

theseraphim
CITAT (Meriona @ 15-02-2011, 15:23) *
Precis! tummenupp.gif Det påstås ofta att hängpelargonens kvistar bryts lättare och att kaskaderna ska vara mer vindtåliga, men jag tycker inte det stämmer om man har dem i ampel. När ampeln snurrar i vinden klarar sig kvistarna/stjälkarna (vad säger man?) och blommorna helt utan problem, medan kaskaden dröser utav bara helskotta. Inte kul att ha alla dessa blomblad som klistrar sig fast på möbler och annat. Däremot om man ska ha dem i en balkonglåda så kanske kvistarna är känsliga, det har jag inte provat. Nån som har?

Hängpelargonens kvistar är spröda medans kaskadens är lite sega och därför mer vindtåliga men....jävlar vad de dröser så se upp med utemöbler, dynor, golv och grillar för trampar man in dem eller sätter sig på dem kan de färga av sig ordentligt.
Alba
Nu känns inte kaskadpelargonen som ett bra alternativ.
Jag har läst att den är självrensande och det lät ju bra men att sen ha allt skräp på altanen och möbler låter ju inte så lockande.
thanks.gif för alla svar.

fuchsian
Jag har tänkt på samma sak. Nere i Tyskland finns ju dom i varenta fönster och är så fina. Jag har inte undersökt saken nogrannare, men är det inte kaskadpelargoner de har där nere?
Det var bra att veta att de skräpar, jag behöver sådana till fönsterlådorna på utsidan. Kanske bättre att skaffa hängbelargoner trots allt.

Jag brukar ju ha en del amplar i mitt växthus men då blir kaskaden utesluten om den skräpar så? Vad har ni mer för erfarenheter? Vilken sort av dem är mest soltålig? .... help.gif .. Fuchsian....
*Stintan*
Jag tycker att ni överdriver att kaskaden skräpar så mycket.
fuchsian
CITAT (*Stintan* @ 17-02-2011, 11:04) *

Har du haft kaskadpelargoner? Jag blev förtjust i dom där nere Tyskland - Österrike, men kunde inte då avgöra eller veta något om sorterna, det enda jag minns att jag gillade dom.
Det kanske beror på vart man hänger vilken hängblomma som helst som inte klarar blåst och regn??? confused.gif Min tanke var att ha dom i balgonglådorna jag har på baksidan och där kommer inte vädret så inpå att påverka dom.

Visst är dom nyare hängbelargoner också fina, så jag kommer nog prova bägge sorter och se vad som trivs hos mig.
Har du fler råd så tar jag gärna emot det, Stintan ---- 000.gif .... Fuchsian .....
*Stintan*
Ja många.
Alba

Jag blir så glad om du har rätt..........och varför skulle du inte det flirting.gif Jag vill så gärna ha en utan att behöva städa hela dagar. biggrin.gif
fuchsian
Det vill jag också ha ..... wub.gif de är så fina. Ska pröva bägge sorterna och se hur de trivs hos mig och vart de passar som bäst. ..Fuchsian .....
Meriona

Nää, har man inte lä så skräpar det för jäkligt. Har fått både parasoll, dynor och balkongskydd förstörda av eländet. -cry-.gif
fuchsian
Vilken osis, Meriona,

Då får man nog tänka sig för vart man sätter sina blommor, ifall att ...... Fuchsian ......
abbbe
Själv tycker jag inte alls att de skräpar eller lämnar "ärr" efter sig!
theseraphim
Är jag helt fel ute men är det inte Tyrolerpelargonian som är drösfri och påminner om en kaskad fast den har lite melerade blad?
fuchsian
CITAT (theseraphim @ 18-02-2011, 17:37) *
Är jag helt fel ute men är det inte Tyrolerpelargonian som är drösfri och påminner om en kaskad fast den har lite melerade blad?

Jag tror vilka du menar ......
Dom har jag inte sett som de skräpar ner. De finns ju över butiker och andra ingångnar, så där har jag inte sett nått skräp och husfrun vattnade dom på kvällen, där vi brukade bo. Inte stannade hon så länge att hon skulle plocka i blommorna, de såg att sköta sig själva. Hur, vet jag inte.
Det är ju dom som jag drömmer om. wub.gif
Nästa gång (efter att vår hund gått bort) kommer vi göra en riktig bilresa dit nere till våra gamla ställen och då kommer jag nog snacka blommor med dessa damer vi hyr in oss och köper med mig därifrån, frön eller sticklingar. Då får jag de som jag vill, men inte utan att jag suttit med mina böcker hela dagen och blädrat om dessa pelargoner .. sos.gif .... och börjar bli färdig med vad jag ska beställa. Jag är en pelargonfreak...... flirting.gif ..Fuchsian....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon