Full version: Vass Gran
Maria i Helsingborg
Lite "Fråga Lund" över detta stället, det finns INGET som ingen kan - eller hur det blir.......

Men vad säger ni om denna klena beskrivning?
Grön, gran, säkert upp emot 3 m hög, inga barr, sylvassa......"grenar" som jag sett både i Sverige och Frankrike...... vi kallade den för "korv"gran för på håll såg den så "mjuk" ut i sitt växsätt men det var den då rakt inte när man kom nära!
Finns det någon som vet vad jag talar om för träd??? huh.gif
Ann i Göteborg
Hej

Jag har fått för mig att jag vet vad du menar, såg en sist på väg mot Legoland. Den jag tänker på heter "ormgran" , Picea abies f. virgata' .

För bild, klicka på fotona på länken

http://www.hortikultur.ch/pflanzenDB/besch...te=893&gruppe=0

Är det den?

Ful-läcker tycker jag, jag gillar den skarpt alltså!
Maria i Helsingborg
laugh.gif Nej, nej, nej.......gud så kul DEN såg ut då! laugh.gif
Nej, den jag tänker på är MYCKET kraftigare, inga barr skrev jag ju, kvinna smile.gif Jag hoppas att någon vet......annars får jag fortsätta leta och så sätter jag in en bild här! rolleyes.gif
Micke
Brödgran?

http://www.osterlen.com/arboretum/Araucari...ia-araucana.htm

Micke
Maria i Helsingborg
JA ! !
Korvgran, brödgran.....korv med brödgran tongue.gif Visst kan det likna korvar på avstånd?

Men akta fingrarna!!!

TACK, Micke!!
En sådan skulle jag vilja ha.......vad glad jag blir att se den igen. Det finns ett exemplar inte så långt härifrån i en trädgård. Men man går ju inte in och knackar på direkt.....inte när man har expertis på odla.nu!

Brödgran.....tänk vad de hittar på smile.gif
Maria i Helsingborg
Jag blev så glad så att jag måste "bjuda" på en finfin bild till!

wub.gif
De e la en grann gran
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon