Pia MN
Hej skulle behöva hjälp med förslag?
Är total novis när det gäller växter & planteringar. Men vilja att lära finns smile.gif
vi bor norr om Göteborg, i gränsen mellan zon 2 & 3
Vårt hus ligger på gammal åkermark, verkar vara en del lera djupare i marken
Jag tänkte bygga en pergola/ insysnskydd & vill ha något som växer bra & är fint.
Läget är soligt & öppet kan även vara rätt blåsigt. Vi har inga träd på tomten.
Behöver även förslag på andra växter som skulle trivas i detta öppna läge.
Tänker även odla lite smått och gott, med det blir i odlingskragar.

Tacksam för all hjälp jag kan få smile.gif

// Pia
octachoron
Det som växt snabbast och pålitligast för mig är klematis ur viticellagruppen. Finns väldigt många vackra sorter.
Dock blommar de på sensommaren så du kanske vill kombinera med någon typ av klätterväxt som blommar tidigare?

Klätterrosor har svårt i utsatta lägen i högre zoner så jag som odlar i zon 4 har övergett dem till förmån för senblommande klematis.
Alexander-VG-zon3
Kaprifol tål blåsiga lägen och trivs i sol. en del sorter/arter har doftande blommor. tåliga och lättskötta.
Pia MN
Klematis är väldigt vackra, vad kan man kombinera dessa med? Ex en tidigtblommande?

Hur stora/högt växande kan kaprifoler bli?
Kajsa
Kaprifol blir från 2 - 5 m beroende på sort, en del doftar, det får inte vara för torrt, blir gärna kala nertill så då kan man plantera perenner eller rosor runt om. Titta på en handelsträdgård där du bor, annars skickade jag själv efter två kaprifol på Hortogreen i höstas dom har en del.
Annars välj och vraka mellan ljuvliga klematis, både tidiga och viticella.
Har en tråd här där du kan titta på bilder eller mitt album / Klematis.
merlin68
Kanske rosenvial (perenn luktärt dock utan doft) vore nåt för dig? Växer snällt upp varje år och blommar vackert tills frosten tar den. Den klänger sig fast av egen kraft men om det är jätteblåsig kan du binda upp den också. Har den själv växande vid ett blåsigt hörn...glömde säga att den blir ca 2m här i zon 3-4.
Pia MN
CITAT (Kajsa @ 19-02-2011, 17:03) *
Kaprifol blir från 2 - 5 m beroende på sort, en del doftar, det får inte vara för torrt, blir gärna kala nertill så då kan man plantera perenner eller rosor runt om. Titta på en handelsträdgård där du bor, annars skickade jag själv efter två kaprifol på Hortogreen i höstas dom har en del.
Annars välj och vraka mellan ljuvliga klematis, både tidiga och viticella.
Har en tråd här där du kan titta på bilder eller mitt album / Klematis.

Helt fantastiska bilder! Hade inte en aning om att det fanns så otroligt många olika varianter.
Vilket är det bästa stället att köpa klemantis från? Har hittat Cedergrens men det finns väl även andra?

CITAT (merlin68 @ 19-02-2011, 17:34) *
Kanske rosenvial (perenn luktärt dock utan doft) vore nåt för dig? Växer snällt upp varje år och blommar vackert tills frosten tar den. Den klänger sig fast av egen kraft men om det är jätteblåsig kan du binda upp den också. Har den själv växande vid ett blåsigt hörn...glömde säga att den blir ca 2m här i zon 3-4.

Tack för tipset smile.gif Några rosenvialer flyttar nog in i min trädgård i år!
octachoron
CITAT (Pia MN @ 21-02-2011, 11:23) *
Vilket är det bästa stället att köpa klemantis från? Har hittat Cedergrens men det finns väl även andra?

Det bästa stället för klematis som jag varit på är Trädgår'n i Söderfors. De har dock ej postorderförsäljning men är väl värt ett besök och fika vid deras underbara läge vid Dalälven.

Annars finns Zetas i Stockholm, inte lika stort sortiment av klematis men bra (och dyr) mat.

Kajsa
Cedergrens i Råå har massor av klematis och postorder, titta också på Hortogreen som jag köpt klematis av, också postorder. Cedergren har inga klematisbilder på nätet utan man beställer en katalog www.cedergrens.com
www.hortogreen.com

klematisen kan tas ur sina krukorna när dom skickas och klippas ner, det ska ändå göras när man planterar oavsett grupp.
För att titta på bilder, läsa om klematis letar jag alltid på " Clematis on the web " innan jag köper något.
Kajsa
Ser nu att Cedergren fått in sina klematis på hemsidan, va härligt, äntligen !!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon