Full version: Odla rosor inomhus?
undine
Hej!

Är rosor enbart för utomhusbruk, så att säga, eller kan man sätta och odla upp rosor inomhus i kruka? Vilka rosor passar sig bäst för inomhusbruk? Hur ska de stå i förhållande till sol, värme från element, osv.?

Tack på förhand!

Hälsningar
Emelie
octachoron
Vår inomhusluft är i regel för varm och torr för att rosor ska trivas i den.
Ett tag går det bra men de trivs bäst utomhus.
Dock har jag haft egenuppdrivna rosor från frö inomhus (bl a under extraljus) under större delen av ett år. Genast när jag satte ut dem på altan så fick de en rejäl energikick och började växa och blomma starkare.
undine
Tack för svaret!
Ah, vad synd. Jag har varken balkong eller utomhusplats i min lägenhet men jag älskar rosor så jag hade hoppats det fanns någon sorts inomhusros som funkar. Hur är det med t.ex. minirosor? Inte lika kul som stora, vackra, röda rosor men fair enough smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Minirosor i kruka är slit och slängväxter ifall man odlar dem inomhus de trivs inte alls i vår bostadsmiljö. Utomhus däremot kan de klara sig bra åtminstone i södra och mellersta sverige.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon