Full version: Utbildningar?
MirMaja
Hej!

Nu har jag bestämt mig för att här ska pluggas inom en snar framtid. Har bara jobbat sedan gymnasiet och folkhögskolan och jag skulle vilja komma vidare.

Är det något som jag vill lära mig mer om så är det trädgård så jag har kollat lite på utbildningar, bl.a trädgårdsmästarutbildningen i Enköpings Yrkes Högskola. Det är en KY utbildning vilket innebär mer praktik och kontakt med arbetsmarknaden och ev arbetsgivare.
Har någon gått den här utbildningen eller vet ni något om den?

Det som gör mig lite osäker på att utbilda mig inom trädgårdsyrket är att jag har hört från flera håll att det är svårt att få fast jobb, speciellt under vinterhalvåret. Men samtidigt börjar ju det här med trädgård bli större, måste ju finnas ett enormt behov under just högsäsongen? Jobbar någon här inom trädgård? Vad för slags anställning har ni? Inom vilket område? Har det varit svårt att hitta arbete?

Jag skulle även kunna tänka mig att ha en trädgårsmästarutbildning som grund för vidareutbildning inom tex design, har alltid gillat att bygga saker, speciellt i trädgården smile.gif

Så, det var lite tankar från mig. Har ni några tips och råd?
theseraphim
Hej

Den skola du nämner har jag tyvärr ingen erfarenhet av men de rykten du hört om branschen är sanna. Det är inte lätt att hitta jobb som är fasta året runt(av logiska skäl) utan det är oftast mycket just säsongsarbete vår-sommar som gäller sen så får man göra annat under vintern. Många butiker inom trädgård däremot kan ju på så vis erbjuda jobb året runt dvs att man jobbar med trädgård och anläggning på sommaren och jobbar med butikssysslor under lågsäsongen.
Sen hur mycket jobb det finns vågar jag inte vara någon expert på men det är väl kanske inget jättestor framtidsbransch tyvärr utan man får vara beredd på att verkligen söka sig till dit jobben finns. Storstäderna är väl där oftast det finns folk som vill betala för att få något gjort i trädgården för många ändrar sig snabbt när de får höra vad bara timkostnaden är.

Kortfattat, vill man jobba inom trädgård får man vara beredd på att verkligen slita för sina pengar och att bör inte räkna med att om man bor i mindre orter att man hittar jobb eller kan skapa jobb där utan det är mer i tätbebodda områden med mycket pengar i omlopp som köper sådana tjänster.
MirMaja
Trädgårdsingenjör/anläggare måste det ju finnas bra efterfrågan på? Finns ju här på SLU i Uppsala t.o.m... Eller trädgårdsingenjörs utbildningen i Säbyholm, eller den i Alnarp... finns så mycket att välja på smile.gif

Jo det är nog en tuff bransch, men är det något som jag är tillräckligt intresserad av för att plugga det så är det trädgård. Utbildningarna är korta, kan jag inte jobba med det så kanske det inte gör så mycket ändå, man har ju förhoppningsvis haft kul och utvecklats på flera plan smile.gif Eller är jag bara naiv?
Åsa, mälardalen zon 2
SLU Uppsala har inte de bara typ agronomutbildningen kvar? Man flyttade ju alla trädgårdsinriktade universitetsutbildningar till Alnarp för några år sedan.

Sorry men säbyholm har ingen trädgårdsingenjörsutbildning de har KY utbildning precis som Enköping, vet eftersom jag undervisat där. Vet också att många som har trädgård som hobby blir lite besvikna när de börjar en yrkesutbildning inom trädgård, trädgård som yrke är inte speciellt likt trädgård som hobby.

Är man beredd på att det är svårt få jobb och man kanske måste plugga något annat längre fram men vill testa lära sig något nytt kan det ju ändå vara värt det.

Och det är inte så stor efterfrågan på trädgårdsingenjörer, vet eftersom jag är en och jag utbildar mig till annat för att lättare få jobb som är året runt.
MirMaja
Det är lite deppigt det här, alla jag frågar är bara negativa angående trädgårdsyrket.... Finns det ingen som är nöjd med sin trädgårdsutbildning och sitt yrkesval?
theseraphim
CITAT (MirMaja @ 18-02-2011, 20:01) *
Det är lite deppigt det här, alla jag frågar är bara negativa angående trädgårdsyrket.... Finns det ingen som är nöjd med sin trädgårdsutbildning och sitt yrkesval?

Det är lite en illusion som media visar upp ibland om att man går o påter i jorden och gör drömträdgårdar hela dagarna men så är inte fallet tyvärr för väldigt få skulle betala för den biten. OFtast handlar det mindre arbeten och "standard" jobb som inte lever upp till Bosse Rapne illusionen tyvärr.
Åsa, mälardalen zon 2
+Ska man ha mycket god chans till jobb bör man älska maskiner, för det är de som kan sköta maskinerna som används vid anläggning mm. som är mest intressanta hos många av arbetsgivarna (om de känner igen växterna är inte alltid så noga)
MirMaja
Visst vore det kul att ha ett yrke där man fick gå och påta i jorden och rita drömträdgårdar men jag har fötterna på jorden och förstår mycket väl att det inte är särskilt realistiskt.

Men jag är intresserad av design, planering och problemlösning. Nog måste det vara en ganska bra förutsättning? Fast särskilt intresserad av industriellt arbete kan jag nog erkänna att jag inte är....
theseraphim
CITAT (MirMaja @ 19-02-2011, 19:54) *
Visst vore det kul att ha ett yrke där man fick gå och påta i jorden och rita drömträdgårdar men jag har fötterna på jorden och förstår mycket väl att det inte är särskilt realistiskt.

Men jag är intresserad av design, planering och problemlösning. Nog måste det vara en ganska bra förutsättning? Fast särskilt intresserad av industriellt arbete kan jag nog erkänna att jag inte är....

Du kasnke skulle söka något annat än trädgård som inriktning så du får jobb, sorry men det är som sagt ingen drömbransch
Åsa, mälardalen zon 2
Design, planering, problemlösning är nog det minsta man gör inom trädgård som yrke och det är mycket få som gör sånt på arbetsmarknaden. Och de som får såna jobb är främst lanskapsingenjörer + de flesta jobben finns inom byggnation av nya bostadsområden, utformning av trafikmiljöer och liknande.

De flesta jag vet som läst lite desig på lägre nivå än universitet får starta eget där de gör allt från design till tung anläggning själva (och de flesta klarar sig pga att de har en make som har en hyfsad inkomst, ja de allra flesta är kvinnor som jag känner till) ifall de vill få cjhans att jobba med det
malcolm
Kan jordbruksgymnasiet vara ett alternativ...? Vore synd att missa sin dröm bara för att många säger att det inte går. Lycka till!
theseraphim
CITAT (malcolm @ 19-02-2011, 22:55) *
Kan jordbruksgymnasiet vara ett alternativ...? Vore synd att missa sin dröm bara för att många säger att det inte går. Lycka till!

Vi är inte pessimister utan realister enda anledningen varför det dykt upp utbildningar överallt de senaste åren är inte för att täcka ett behov i samhället utan för att skolorna ska tjäna pengar och det samma gäller Florister. I våran stad har två-tre gymnasieutbildningar för florister och det innebär ca 30 florister varje år till en marknad där de tyvärr knappt kan få jobb. Många skolor driver ett cyniskt spel med folks drömmar och lurar i dem saker som att det är riktiga framtidsjobb men nämner inget om att det är väldigt få som anställer inom trädgård iaf på längre sikt.
Givetvis ska man följa sina drömmar men man måste också veta vilka konsekvenser det kan få, av alla de som praktiserat där jag jobbar under sin floristutbildning är det max 1 utav tio som jobbar med blommor tyvärr.
hajlila
Jag håller inte med om att det är svårt att hitta jobb!

Det finns ett enda råd som framgångsrika människor alltid ger (oavsett bransch) -
Följ det du är intresserad av!
Det är så mycket som spelar in när man är färdig och söker jobb, lita på din intuition. Du har rätt, det är ett område på väg framåt med stora steg.

Det faktum att du söker info om bra skolor etc. bevisar att du inte är en person som rusar iväg hals över huvud. Det kan faktiskt bli ett lika stort problem att inte våga eller gå och vänta för länge.

Det viktigaste som fler påpekat: Välj en känd skola som funnits länge! Det är alltid värt mer tid, pengar, energi att ha en utbildning från ett välrenommerat ställe. Det kommer att ge dig jobbet när du konkurrerar med andra. Tveka aldrig över det!

Personligen tipsar jag om Alnarp där många jag känner studerat, alla har jobb,
åk dit och titta. Det gjorde jag när jag valde skola.
Rebecca
Ja, jag tipsar också om Alnarp. Om du är intresserad av design, planering och problemlösning kanske landskapsarkitekt skulle passa dig? Pluggar själv till det och trivs superbra.

Titta dessutom på denna rapporten från Högskoleverket:

"Inträdet på arbetsmarknaden var enklare för personer med en yrkesexamen än för gruppen med en generell examen. Allra lättast hade examinerade landskapsarkitekter följt av bland annat yrkeslärare, läkare, tandläkare, veterinärer samt civil- och högskoleingenjörer med bygginriktning. Bland dessa grupper hade mellan 90 och 98 procent etablerat sig på arbetsmarknaden."

http://www.hsv.se/publikationerarkiv/press...5880001781.html
Zetter
Jag har en vän som har gott en tärdgårds utbildning påbyggnad trädgård. Detta gjorde han 06 han har inget jobb inom denna bransch i dag. När vi praktar om det så brukar han tala om att inte har några kontakter inom bransch. Men han har nytta av sin ut bildningen en då han ångra inte att han tog studier lån för det var bland det roligaste han har gjort.
theseraphim
CITAT (Rebecca @ 20-02-2011, 16:27) *
Ja, jag tipsar också om Alnarp. Om du är intresserad av design, planering och problemlösning kanske landskapsarkitekt skulle passa dig? Pluggar själv till det och trivs superbra.

Titta dessutom på denna rapporten från Högskoleverket:

"Inträdet på arbetsmarknaden var enklare för personer med en yrkesexamen än för gruppen med en generell examen. Allra lättast hade examinerade landskapsarkitekter följt av bland annat yrkeslärare, läkare, tandläkare, veterinärer samt civil- och högskoleingenjörer med bygginriktning. Bland dessa grupper hade mellan 90 och 98 procent etablerat sig på arbetsmarknaden."

http://www.hsv.se/publikationerarkiv/press...5880001781.html

Ja ska man ha en ärlig chans så är det Alnarp som gäller det kan jag hålla med om för oftast är lösa utbildningar osv inget som ens kommer i närheten av Alnarps rykte. Sen så är det tyvärr ett överskott på arbetare dvs mer utbildade än jobb enligt SACO så man får hålla korpgluggarna öpnna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon