Copmuter
Hej jag har en södervägg som jag inte använder till något speciellt... just nu är det en nedgången rabatt som jag inte orkar/vill ta tag i... så jag tänkte så gräs där och plantera några fruktträd nära väggen och få en fin frukträdsspalje.

Någon som har erfarenhet? Jag bor några kilometer från Mälaren så det får räknas som zon 2 (zon 1 närmast vattnet.)

Jag skulle gärna ha något exotoskt typ persikor men jag vet inte om det funkar annars är jag öppen för äpple/päron eller kanske bigarråer? Gärna något som kors pollinerar... Jag hade tänkt fästa några längder vajer eller tråd längs huset och binda in grenarna mot husväggen.

Funkar det?

Vänlige(n)
/Johan
Alexander-VG-zon3
kvitten eller mullbär skulle nog funka att ha där.

klättrande/klängande vinranka, kiwi (äkta, mini).
Jan af Lisö
Spaljerad persika mot en södervägg skall funka i Mälardalen. Det finns Frost och Riga. Skall skyddas med väv mot vinter- och vårsolen för att inte blomma för tidigt. Frost är självpollinerande, men hjälp den gärna med en liten pensel.

Äpplen, päron och biggaråer behöver ingen södervägg i dina förhållanden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon