Full version: Rädda murgrönan?
pyssel
Murgröna är en av mina favoritväxter men när jag i höstas fick slänga 2st på grund av spinn-angrepp
så blev man såklart lite grinig. Dock klarade sig den tredje, men nu upptäckte jag att den också drabbats
av spinn eländet. Det känns jättetråkigt att behöva slänga min sista murgröna, speciellt när den har kommit
igång och och fått så långa fina rankor.

Men jag har för mig att murgröna är väldigt lätta att föröka, bara klippa av en ranka och sätta i ett glas vatten,
eller hur? Ett sätt att rädda situationen skulle ju då vara att klippa av några "friska" rankor och slänga själva modersplantan?

Eller vad säger ni?
Såpavatten och frekvent duschning känns lönlöst, då det inte är säkert att det hjälper.

Har hört att det finns ett mer lättskött alternativ till hedera helix, nämligen Senecio Macroglossus,
glansslinga/vaxranka, men den får lätt bladlöss? Vilken erfarenhet har ni av denna växt?
GudrunS
Sticklingar av murgröna rotar sig väldigt snällt i ett glas vatten och klarar lång tid i glaset. Jag klippte 5-6 rankor förra våren och de blev stående i sitt glas till november. Det blev ett enda trassel av alla rötter och vattnet torkade bort ett antal gånger. Jag hällde på nytt och de levde vidare. I november tryckte jag ner alltihop i en kruka med jord och kortade in rankorna. Bladen var väldigt bleka, av näringsbrist förmodligen. Den står på en kall veranda och nu har det kommit massor av fina, friska, gröna blad - utan spinn. De gillar inte torr och varm lägenhetsluft, det vet jag av erfarenhet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon