CITAT (Bengt i Särö @ 17-02-2011, 18:52)

Ytterkruka annvänder bara min fru,sen får jag ta hand om krukväxten,men då är de halvdöa
Med ytterkruka menar säkert TS den vattentäta krukan som är delvis fylld med vatten och nätet som plantan finns i

Jag har många olika modeller på mina hydrokrukor - dels i genomskinligt glas dels i kompakt plast. Glaskrukan är mörkfärgad för att förhindra algbildning och praktisk eftersom jag ser när det är dags att fylla på vatten. När jag använder plastkrukorna måste jag ju lyfta på locket. Vattenmätaren blir snabbt igentäppt av rötter. Jag har några stora gamla Ikea-krukor som också fungerar bra. De är egentligen avsedda för självvattnande jordodling och är dubbla, dvs de har en innerkruka med slitsar. Där kommer inte rötterna in i vattenmätaren
Jonbytarna ser ut som små, små orangefärgade kristaller. De innehåller alla de ämnen en växt behöver. I vatten avger jonbytaren en viss mängd av de bundna ämnena, och andra ämnen i överskott i vattnet binds istället. Jonbytaren håller en bestämd balans i vattnet. Den reglerar förhållandena hela tiden så att samma balans råder när växten tar upp näring eller avger avfallsprodukter. Bayer kallar den Lewatit HD5.