Tovester
Hej!

Jag har en del Hoyor, de flesta fortfarande sticklingar, som växer i semi-hydrokultur (planterade i en innerkruka som ställs i en tät ytterkruka och sedan 1-3cm vatten i botten). Jag har även en del andra växter som precis övergått till hydro.

Det är på hög tid att ge dessa godingar näringslösning nu. Finns det någon här som odlar på detta sätt och använder vanlig växtnäring, tex just blomstra? Hur doserar ni då? Läste i något orkidéforum och där var 1ml/l blomstra vanligt, men jag vet inte om orkidéer har speciella näringskrav?

/Tove
Ålgryte
Välkommen till Odla Tove smiley_small_hug.gif

Jag har sedan drygt 30 år flera av mina krukväxter i hydro med jonbytare som näring.
Jonbytaren har jag senast köpt hos Luwasa. Mina växter får beroende på storlek, 15 - 30 ml 2 ggr om året.

Har aldrig använt annan näring än jonbytaren som tillverkas av Bayer.

Kan tänka mig att vattnet blir fullt av alger med vanlig näring.... -fear-.gif
Tovester
Tack:D

Hoppsan.... spännande! Jonbytare säger du! - men vad är det egentligen??

Alger borde det väl bara bli om krukan är genomskinlig?
Bengt i Särö
CITAT (Tovester @ 16-02-2011, 15:22) *
Hej!

Jag har en del Hoyor, de flesta fortfarande sticklingar, som växer i semi-hydrokultur (planterade i en innerkruka som ställs i en tät ytterkruka och sedan 1-3cm vatten i botten). Jag har även en del andra växter som precis övergått till hydro.

Det är på hög tid att ge dessa godingar näringslösning nu. Finns det någon här som odlar på detta sätt och använder vanlig växtnäring, tex just blomstra? Hur doserar ni då? Läste i något orkidéforum och där var 1ml/l blomstra vanligt, men jag vet inte om orkidéer har speciella näringskrav?

/Tove

Hej Tove.
Jag använder bara Blomstra till alla mina krukväxter även orkideer och följer alltid BRUKANVISNINGEN.
Ytterkruka annvänder bara min fru,sen får jag ta hand om krukväxten,men då är de halvdöa

[attachment=58180:DSCN0836...el_Lilja.jpeg]
Ålgryte
CITAT (Bengt i Särö @ 17-02-2011, 18:52) *
Ytterkruka annvänder bara min fru,sen får jag ta hand om krukväxten,men då är de halvdöa

Med ytterkruka menar säkert TS den vattentäta krukan som är delvis fylld med vatten och nätet som plantan finns i laugh.gif

Jag har många olika modeller på mina hydrokrukor - dels i genomskinligt glas dels i kompakt plast. Glaskrukan är mörkfärgad för att förhindra algbildning och praktisk eftersom jag ser när det är dags att fylla på vatten. När jag använder plastkrukorna måste jag ju lyfta på locket. Vattenmätaren blir snabbt igentäppt av rötter. Jag har några stora gamla Ikea-krukor som också fungerar bra. De är egentligen avsedda för självvattnande jordodling och är dubbla, dvs de har en innerkruka med slitsar. Där kommer inte rötterna in i vattenmätaren tummenupp.gif

Jonbytarna ser ut som små, små orangefärgade kristaller. De innehåller alla de ämnen en växt behöver. I vatten avger jonbytaren en viss mängd av de bundna ämnena, och andra ämnen i överskott i vattnet binds istället. Jonbytaren håller en bestämd balans i vattnet. Den reglerar förhållandena hela tiden så att samma balans råder när växten tar upp näring eller avger avfallsprodukter. Bayer kallar den Lewatit HD5.
varghem
Jag har mina hoyor (många av dom) i självvattnande kruka. Dom får året om 1 ml Blomstra/ 1 l vatten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon