perenner
Någon som har tips på hur man vattnar de små liven när de är bebisar, t.o.m. duschstrålen knäcker dom sad.gif
kryddan
Försiktig dusch med blomspruta? Eller vattna på veke? Jag brukar vattna längs kanten, det har funkat hittils
perenner
CITAT (kryddan @ 10-02-2004, 21:48)
Försiktig dusch med blomspruta? Eller vattna på veke? Jag brukar vattna längs kanten, det har funkat hittils

Vattna på veke??????????????????

tongue.gif

Vattna på kanten låter bra! Veken behöver dock förklaras lite närmare! wink.gif
MRLINDELL
Gardena har en liten 1L manuell handsprayflaska som ger en "dimma" liknande dush.
perenner
CITAT (MRLINDELL @ 10-02-2004, 23:11)
Gardena har en liten 1L manuell handsprayflaska som ger en "dimma" liknande dush.

Såg nyss en bevattningstratt ute på nätet, ser ut som perforerad kon som skall stickas ner i såbädden, kan kanske vara någonting?

Problemet med duschen om än med en svag dimma, är att när den veka grodden blir mättad med fuktdroppar knäar den och lägger sig platt till marken, så jag provar vattnet i kanten, veken (vad det nu är?) eller tratten i stället. Tack i alla fall. biggrin.gif
Susanne i Linköping
Vattna underifrån brukar funka. I fjol körde jag med plantbrätt på underställsbricka med lite tidningspapper mellan (för att jämna ut fuktigheten), det fungerade bra.
perenner
CITAT (Susanne i Linköping @ 11-02-2004, 13:59)
Vattna underifrån brukar funka. I fjol körde jag med plantbrätt på underställsbricka med lite tidningspapper mellan (för att jämna ut fuktigheten), det fungerade bra.

Har du dränerande lager i botten av brättet, typ leca? Detta rekommenderas ju i litteraturen, men nackdelen är väl att om man har leca i botten så sugs inget vatten upp då man bryter kapillärkrafterna. Och om man inte har dränerande lager, blir det inte surt och mögligt på papperet?

Herrejösses så jag krånglar till det! smile.gif
kerstin z5-6
ja jösses:)smile.gif jag kör med rejäl vått när jag sår sen blomspruta -ministril.
går fint-- är de så små att de inte pallar den behöver de yttepytte lite vatten .Fler sådder drunknar än törstar ihjäl:)smile.gif
En sån man kan pumpa upp trycket i -lite dyrare variant funkar bäst och ger mycket svag dursch om man vill laugh.gif
kryddan
CITAT (perenner @ 10-02-2004, 22:23)
CITAT (kryddan @ 10-02-2004, 21:48)

Vattna på veke??????????????????

tongue.gif

Vattna på kanten låter bra! Veken behöver dock förklaras lite närmare! wink.gif

Jag menar som de däringa trådarna i plaströr som man kan använda när man är på semester typ smile.gif

Fast när jag tänker på det nu igen så var det nog inget smart tips.

Håller med Kerstin jag - om såjorden är ordentligt fuktig så brukar det räcka ett tag - sedan får man hälla längs kanten eller spruta lite försiktigt rolleyes.gif
Virgo
duschflaskor i plast för 2.95 är perfekta och lika bra som svindyra i metall
Susanne i Linköping
CITAT (perenner @ 11-02-2004, 14:06)
Har du dränerande lager i botten av brättet, typ leca? Detta rekommenderas ju i litteraturen, men nackdelen är väl att om man har leca i botten så sugs inget vatten upp då man bryter kapillärkrafterna. Och om man inte har dränerande lager, blir det inte surt och mögligt på papperet?

Nja, jag är inte 100 men troligen hade jag knölat ner lite tidningspapper i botten på varje "hål" i brättet. Och eftersom brättet stod i kolonistugan hann det snarare bli lite i torraste laget mellan vattningarna. Fast jag erinrar mig att det blev lite svamptillväxt i ena kanten av brättet, dock inga mögelproblem i pappret under. Purjon som växte i brättet blev IOFS ganska klen och tanig, men det berodde snarare på för sen och skuggig utplantering än på förkultiveringen. Tror jag. blink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon