LenaFriman
16-02-2011, 15:52
Hejsan!
Vad jag förstår så är det inte att rekommendera att förså pionvallmo pga pålrot.
Om jag sår i mjölkpaket (vanlig jord i botten, såjord överst) och klipper upp paketet när det är dags för utplantering
så borde inte rötterna bli så störda eller?
Vad tror ni?
Jo, kanske skulle det gå men jag har försökt flytta såna som grott ute. Hur mycket jord man än tar runt dom så dör dom. Däremot kommer dom ju fort vid direktsådd och blommar mitt i sommaren. Det går tom att strö ut fröerna på hösten.
/Åsa
officinalis
16-02-2011, 17:11
Jag har frösått pionvallmo i zon 3 på friland med bra resultat.
LenaFriman
16-02-2011, 18:27
Tänkte ha dem i stor kruka på en inglasad balkong, ej i någon rabatt, går det att direktså dem i krukan?
Måste direktså dem så sent i min zon, när sjutton kommer de upp då?
Jag sår på friland och jag har zon 7. Men jag väntar inte tills frostrisken är över, jag sår så fort jorden reder sig. Ska du ha bara pionvallmo i en kruka? Dom blommar ju inte särskilt länge, bara någon dag/vecka per blomma. Här brukar dom blomma någon gång i mitten av juli tror jag.
/Åsa
LenaFriman
16-02-2011, 20:02
Ska ha flera olika krukor med blandad kompott.
Tänkte ha pionvallmo för sig och ringblomma för sig eftersom
alla andra sommarfröer jag har blommar länge.
Kan du inte så i den krukan du ska ha dom i och ha krukan i uterummet? De gror när de anser det är tillräckligt varmt och sedan kan man ju lätt täcka eller ta in krukan om det skulle bli för kallt igen!
Nettan8
18-02-2011, 10:33
CITAT (officinalis @ 16-02-2011, 17:11)

Jag har frösått pionvallmo i zon 3 på friland med bra resultat.
strandskatan
18-02-2011, 13:17
Vare sig du sår ute eller inne, blanda fröna med sand (vanlig sandlådesand) och strö direkt på jorden, jag sår ute och blandar en matsked frön med en halv hink sand, jag brukar så i mars. Om du sår i en kruka kommer nog fröna att hamna på rätt djup om du duschar sådden med sprayflaska, det blir ungefär som regn. Sätt gladpack över, stick en massa hål i plasten med tandpetare el dyl.
LenaFriman
19-02-2011, 12:52
Tack alla gulliga för svaren.
Sylvia, precis som du skrev ska jag göra. Inte supervarmt i uterummet men om jag täcker med något
och fröna dessutom väntar med att gro till rätta värmen kommer så blir det nog toppen.
Tack, tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.