BigDaddy
Jag kör en egen tråd då jag skulle behöva svar på lite saker. Ska börja bygget idag tänkte jag.

Jag har ställt frågor förr om kompostering men nu börjar det bli dags för mig att starta ett bygge av kompost.
Har glömt en del av de råd ni gett mig tidigare tyvärr.

Såhär tänker jag:

4 kompostlådor.
Tänkte försöka isolera dem hyfsat bra allihop. Ev 1st bryr jag mig inte om att isolera. Där kan vara första facket för trädgårdsavfall. Där de första grenarna hamnar i steg 1 innan de flyttas till steg 2.

1. Tänker jag rätt när det är 3st till trädgårdsavfall & 1st till hushållsavfall?
El hur skulle ni gjort?

2. Förstår att man flyttar trädgårdsavfall ett steg varje gång det är lämpligt tills det blir jord, men hushållsavfall, räcker det med en & samma låda?
Det behöver inte flyttas det och?
Har för mig jag fått dessa råd tidigare just med 4 olika komposter med dessa fördelningar.
Jag hoppas ni inte nu säger att jag behöver typ 6st för det blir för många komposter. Kan inte ha hur många som helst.

3. Jag har införskaffat 14st pallkragar. Kanske behöver fler?
Hur högt är lämpligt?

4. El ska jag dela dem på mitten/gränsa av, så det blir 4st fack av 2 pallkragar?
Men det får inte bli för litet så det inte räcker till. Ngt förslag?

Dessa pallkragar tänkte jag ha som grund i bygget. Blir så mkt smidigare & enklare.
Jag tänkte skita i att ha ngn dörr till dem, det blir för krångligt.
Jag ska bygga lock till som sluter tätt upp till. Därifrån får jag röra & greja.
Jag får fixa antingen bra stenplattor under till el ev ngt stålnät som är tillräckligt litet så möss inte kommer in.
5. Ska jag borra hål & isf på vilka ställen för att det ska komma in luft? Läste ngt om det.

Jag tänkte få lådorna lite snyggare. Nu står det 'SKF' & liknande på dem. Sedan borde de väl impregneras på ngt sätt antar jag.
6. Vad är ok att använda?
Målarfärg? Träolja? Lack? Bets? etc ?

7. Gräva ner dem?
Finns ngt som säger att det är bra?
Har läst att ngn gjort det men inte förstått varför. Isolerar det bättre månne?

8. Vad har jag missat & vad har jag förstått fel?
Bena ut det för mig så blir jag glad. smile.gif
Vad har ni för tips som jag kanske kan behöva?

9. Nu ska jag få igång detta projekt äntligen. Jord får jag väl räkna med först till våren om drygt 1 år antar jag?

Kanske kan skaffa lite mer pallkragar om det behövs men vore skönt om dessa räcker. Har kånkat hem så många redan nu. Och tänkte ta & fixa lite fler men de ska jag använda till odling.
Vore grymt nöjd med svar på alla mina frågor så jag kan starta upp. wink.gif

Fråga 10. Vart är det bäst att ha dessa komposter? Skugga, sol el halvskugga?
För mig blir det smidigast i ett läge där det är nästan alltid skugga. Nära & enkelt till dörren & ett område som jag inte har så mkt nytta av annars.
Peztis
1, Tre fack för trädgårdskompost och ett för hushåll har vi. Stor tomt och tre personer.

2, Hushållskomposten kan också behöva stå och eftermogna. Då man producerar mindre hushållsavfall än trädgårdsavfall normalt sett så undrar jag om det inte kan vara idé att dela av hushållspallarna till två fack.

3, Tittar man på de komposter som finns så finns ju alla möjliga höjder. Det finurliga med pallkragar är ju att du kan bygga på och plocka av efter behov.
Skulle tro att om det fakc där du lägger trädgådsavfallet i först kallas för fack ett, så behöver det vara störst, fack två mindre och fack tre minst. Jag tror att 14 pallkragar räcker ganska så långt, i alla fall till att börja med. Fack tre räcker med en krage till att börja med medan fack ett kanske bör ha i alla fall tre kragar.
Hushållskomposten ska ju isoleras (vilket de andra inte ska göras) och den kan ju vara bra om man fixar färdigt som det ska vara. Minst fyra kragar på den skulle jag sätta.

4, se punkt 2.

5, Hushållskomposten ska du inte borra hål i. Trädgårdskomposten kan det nog vara bra att göra det med. Där får någon annan råda.

6, Först och främst så ska ju allt grundoljas. Sedan rekommenderas det mest linolja har jag förstått. Utvändigt kan du ju måla med vad du vill.

7, Har inte hört och vet inte om det är så bra att gräva ned i alla fall hushållskomposten. Lakvatten måste kunna ta vägen någonstans också.

8, Vill du få igång hushållskomposten så fort som möjligt ska du be att få lite kompsot och maskar från någon.

9, Typ ett år skulle jag också tro. Fast det beror ju på vad man har i och hur man sköter den. Finns de som säger 6 månader också.

10, SKUGGA!

Lycka till!
ingrid fuxwall
Att det blir jord kan du nog inte räkna med på två till tre år.

Till trädgårdsafall har jag gröna nät och för att få bra jord brukar jag låta dem stå i minst tre år.

Till hushållsavfallet har jag plast komposter med hål längst ner och då kan jag få jord tidigare - man kan ju ta underifrån och finns det något som inte är klart är det bara att lägga det överst.
Vettigast är nog att ha ett tunnt när längst ner så att fukten kan rinna bort

Men det är så som jag gör
BigDaddy
Hej

Ojojoj. Fantastiskt vilken hjälp ni ger mig!
Vilket underbart forum detta är! Jag får verkligen hjälp med allt jag behöver i mitt nya intresse med odling, trädgård mm.

Jag har blivit mkt klokare vad det gäller kompostering nu. Bitarna börjar falla på plats för mig.

Har lite undringar kvar dock. Skäms att skriva det men jag kör. wink.gif

Att vissa fack kunde vara mindre var bra i mina öron. Jag tänker; 2 lådor pallkragar som jag delar av inuti. Det vore perfekt. Tar inte mkt plats. Sedan kör jag hellre på höjden med dem.
När du skriver att även hushållskomposten kan vara bra att dela upp då det behöver efterkomposteras förstår jag processen bättre, men det ger ett aber till för mig nämligen det krävs ett 5:e fack. smile.gif
Då har jag funderat, då jag läst ditt svar här många ggr redan, & antingen blir det till att ha ytterligare en pallkrage-låda. Trist känner jag med 3st lådor intill varandra. Tar mkt plats.

Så detta blev ett dilemma. Jag har en annan idé annars. 2st radder med kragar på höjden, typ 4-5st. Dela av den ena i 3st delar & den andra i 2 delar.
Tror ni att det räcker för mig?
Vi är 2st i hushållet. Tomt på 1100m2.
Visserligen är tomten igenvuxen en hel del & kommer rensas så det blir nog mkt skräp därifrån.
Det är mitt ena problem. Ngt förslag där?
Isf kan pallkragar 1 vara för fack 1 & 2 från trädgårdsavfallet & pallkragar 2 vara för fack 3 trädgårdsavfall & fack 1 & 2 från hushållsavfall.
Så säger magkänslan nu att blir bäst men vill se med er.

Mitt andra problem är hur man gör när man hanterar hushållsavfallet. 2 fack.
Det ena matar man ju hela tiden i nytt i ovanifrån. Typ varje vecka kommer det ju nytt. Det understa kommer ju ha legat där säkert upp till 1 år el iaf många månader.
När jag då framåt vårkanten tex ska byta fack till det som är för eftermognad, då är det ju väldigt ojämnt hur länge det legat i fack 1.
Hoppas ni förstår vad jag menar för jag märker att jag är rörig.
I trädgårdsavfallsfacken flyttas det ju 3 steg & där matas ju inte i nytt hela tiden då de alla 3 står still under hösten/vintern.
En sak jag funderar över. Längst bort på tomten nu finns halvtaskiga komposter av stålnät med en massa ris i. Om man kör ris & grenar & sådant där först & ser det som 'fack 1' så kan man därifrån flytta till fack 2 som är fack 1 i den riktiga komposten.
Då kanske det räcker med 2 lådor pallkragar bättre som uppdelas i 3st i ena & 2st i andra, alltså dessa 5 fack vi pratade om?
Fast den öppna komposten som redan finns med nät gör kanske inte mkt nytta?
Jag tänker iaf försöka att klippa allt väldigt smått från trädgårdsavfallet innan de hamnar i mina egenbyggda komposter för att det ska gå snabbare men framförallt ta mindre plats.

Linolja ska vara bra. Ok, det får jag fixa invändigt.
Är trälack farligt att ha antingen invändigt el utvändigt?
Jag lackade balkongmöbler en gång & lack kändes tåligare än att olja in dem. Fast jag har säkert fel.
Annars får det bli linojla invändigt & målarfärg utvändigt. Kanske lack över målarfärgen för att det ska hålla bättre?
Jag kan inget alls av detta utan bara snurrar men det börjar benas ut mer & mer. smile.gif

Om det tar 1 år gör inget innan det blir jord, el för den delen 2 år. Viktigast är att få ordning på grejerna.

Hur ofta kommer det sorkar & löss in i lådorna?
Stålnät kanske är bäst under alternativ glesa stenar som lakvatten kan rinna igenom men möss inte kan komma upp mellan. Dock får jag tänka på att maskarna ska kunna komma upp såklart.
Stenar har jag för det har jag sett legat bakom garaget.

Tusen tack för all hjälp & ledsen att jag spottar ut ännu mer frågor.
Men känns som jag är riktigt nära nu att starta upp detta. I helgen är jag ledig igen & då ska jag börja impregnera & sätta upp dem. Får väl kanske vänta tills snön är borta helt innan jag sätter ut dem på tomten & fixar grunden under till.
Ska snickra ihop lock i helgen till dem iaf.
Peztis
Kul att vara till hjälp!
Ska ta och läsa igen om allt igen när jag inte har druckit ett glas vin för just nu känner jag att dina frågor snurrar lite... biggrin.gif
Platinum
Gå till ett bibliotek eller en bokhandel och försök få tag på boken Kompostboken av Ken Thompson, där står mycket och lite till om just hemkompostering.

RibesRubusVitis
En enkel handledning finns annars här:

http://www.lundskolonier.se/Komposthandbok.pdf
BigDaddy
Tack. Har läst allt under den länken & gav en hel del även om mkt av det har jag redan fått hjälp med i tråden.
Det blev dock ytterligare en fråga från mig efter att ha läst detta:

De isolerade behållarna, om jag bygger själv, ska de vara täta nedtill & isolerade där med?

I övrigt så består alla mina frågor från tidigare ff ..... dessvärre. :/
Speciellt de lite mer praktiska frågorna & hur jag ska organisera själva bygget.

Jag inväntar Peztis el ngn annan tills vidare inna jag slänger mig in i det till helgen. smile.gif

Tack ska ni ha.
Crazy4Flowers
Tänk bara på att du ska kunna röra om i hushållskomposten, jag som är kort har bekymmer med att kunna röra om riktigt i den gröna isolerade som man kan köpa, det är viktigt att kunna röra om då och då, när jag inte gjorde det surnade alltihopa och luktade kemisk krigsföring. Dräneringen i botten är jätteviktig, du hade kvistar som låg skrev du det är rätt bra att ha i botten. Tror att det är bäst att ha ett slags tät galler i botten men det får någon annan svara på.
BigDaddy
Hej

Tack, ska lägga det på minnet med när jag bygger. Kanske kan komma på ngt knep hur jag ska underlätta rörningen, om det går.

Jag har inte startat än riktigt då jag ff behöver lite mer svar. Jag har dock lusläst allt jag hittar om ämnet.
Dock ff en del klurigheter kvar att bena ut.

Jag behöver ff lite råd om storleken på de 4-5 'byttorna'. 3 till trädgårdsavfall & 2st till hushåll.
Jo jag ska försöka ....asså jag vet inte hur jag ska underlätta just det du skrev om att kunna röra runt. Får väl låta bli att bygga för högt på höjden med pallarna till en början.
Men räcker 2 pallkragar intill varandra, byggda på höjden, till 5 fack el blir det för lite?
edit. Alltså att pallkragarna delas upp i mindre fack, byggs på höjden. Ungefär 3-5 pallarkragar på varandra tänkte jag.

Såhär har jag tänkt mer:
3st fack för trädgårdsavfall blir oisolerade tror jag. Iaf inget jag prioriterar. Behövs dessa ha tät nät undertill för skydd mot knagare?

2 fack för hushållsavfall isolerar jag med frigolit. Behövs isoleringen även undertill?
Här ska jag fästa finmaskigt nät är tanken men ska jag isolera också undertill el räcker det med sidor & lock?

Jag skiter i miljögifter tänkte jag. El jag impregnerar & gör dem fina. Sedan har jag ngn form av plast på insidan. Då blir det både isolering & plast mellan de ev 'förgiftade' väggarna & kompostinnehållet.
Är det ok?
Ska väl inte kunna gifta av sig till innehållet då tycker man om det nu blir så giftigt. Tänkte mest att det inte är ngt jag prioriterar om det inte behövs ngt som är nyttigt utan att det räcker med att jag tar ngt jag redan har i hushållet & gör av med.

I övrigt tror jag att jag fått kläm på det mesta. Har verkligen läst mkt senaste veckan om detta. Just isoleringen undertill framgår dock inte ngnstans.
Och det praktiska hur stort jag behöver, de råden behöver jag från er med.

Ang.isoleringen med frigolit jag tänkt ha & som rekommenderats lite varstans när jag läst. Inte kan det isolera så himla bra under den kallaste vintern ändå?
Spelar ju mindre roll, mest nyfiken. Dock är det värsta som kan hända har jag förstått att arbetet står still då.
Platinum
CITAT (BigDaddy @ 19-02-2011, 23:35) *
Men räcker 2 pallkragar intill varandra, byggda på höjden, till 5 fack el blir det för lite?
edit. Alltså att pallkragarna delas upp i mindre fack, byggs på höjden. Ungefär 3-5 pallarkragar på varandra tänkte jag.

Två pallkragar intill varandra till detta låter väldigt lite tycker jag. 1 pallkrage till två fack med hushållskompost låter rimligt men att dela upp 1 pallkrage till tre fack med trädgårdsavfall låter väldigt i underkant tycker jag nog. Som jmf så snodde jag ihop denna kompost för trädgårdsavfall förra året och den är fylld till 1/3 nu.

Såhär har jag tänkt mer:
3st fack för trädgårdsavfall blir oisolerade tror jag. Iaf inget jag prioriterar. Behövs dessa ha tät nät undertill för skydd mot knagare?

Kompost med trädgårdsavfall behöver inte isoleras mot gnagare och inte heller mot kyla.

2 fack för hushållsavfall isolerar jag med frigolit. Behövs isoleringen även undertill?
Här ska jag fästa finmaskigt nät är tanken men ska jag isolera också undertill el räcker det med sidor & lock?

Nä du isolerar inte komposten undertill, däremot skall komposten bottnas med ett finmaskigt nät så att inte möss och liknande kan ta sig in precis som du säger.
BigDaddy
Tusen tack!
Nu känns det som jag är mer redo.

Ang. trädgårdsavfallet så kan jag ju börja med 1 pallkragelängd & bygga på höjden. Är ju bara att sätta upp fler intill när det behövs senare, men bra att du säger det så jag kan planera.
Det går ju att mixtra om dem. Viktigast var nästan att veta att varmkomposten duger för den ska ju jobbas lite mer med.
Detta blir perfekt!

Det finns 2st gallerkomposter längst bort på tomten med en massa ris i. Det kan ju vara ett förstadium kanske som 'fack' 1 innan de kommer till min kompost.
För jag låter dem stå kvar där de står. Är eg. utanför tomten i skogen ändå.

Tack & bock. smile.gif

...bara detta med färg/impregneringen nu men känns som det är ok om jag sätter plastskydd på insidan av dem alla. Hade samma tankar även med de pallkragarna jag ska odla i.

edit. Ditt 2000:e inlägg kom där. smile.gif
Ally
Det tog ett tag att läsa allt smile.gif

För mig tar det vår till höst att få färdig komposterad jord, jag har en "Greenline Master" tror jag att det heter, dvs. en "varmkompost". Jag tror att det har en betydelse att den är isolerad. Att ha frigolit skivor på insidan av pallkragen (istället för att måla...) vinner du säkert tid på.

Vad menar du med "hushållskompost"? Jag blandar allt hushållskompost med trädgårdsavfall. Jag har också en kompostkvarn som malar ner allt från trädgården: kvistar, ogrås, all "rens" från rabatten.
Det gör också säkert att det går snabbare att kompostera. Varför ha en separat hushållskompost?

Jag lägger inte i sånt som lockar sork och mus, dvs jag lägger i bara vegetabilisk.
Men då har jag också kompost "hämtning" från kommunen för att lägga sånt i (fettet från kött, t.ex)

CITAT
2. Förstår att man flyttar trädgårdsavfall ett steg varje gång det är lämpligt tills det blir jord

Man flyttar inte, man lämnar fack-1 och börjar fylla på fack-2 så att fack-1 kan eftermogna.
Men, hur "klar" komposten är beror på hur du tänker använda den.
När jag säger att min är färdig under en säsong, det är på en sån skick att lägga på ytan i rabatten, för jordförbättring och att öka mullhalten.

Om fack-2 är nu full, och du ska börjar använda innehållet av fack-1, det som är högs upp är "mindre klar" än längst ner. Så översta lagret ska man föra över till fack-3, som är tomt.

Det ska vara mark kontakt, så ingen marksten längst ner, bara nät, eller ingenting alls om du undviker kött rester. Kvistar längst ner, och sen blanda alltid in "grönt" (kväverikt) med allt "dött" och torr (kolrikt). En balans ger en bra kompost och snabb nerbrytning. En fungerande kompost ryker när man rör om, 60-70 grader blir det inuti. Jag tror inte att det kan bli så i en galler kompost.
Om hushållskomposten är allt som kommer från köket, enbart, blir det för blöt, inte tillräckligt med kol (torra kvistar eller löv)

Så... Min råd är att ha tre fack med lock, isolera med frigolit, och blanda trädgårdsavfall med hushållsavfall om du kan begränsa till vegetabilisk.
Och eftersom du använder pallkrage som du kan bygga på nolltid, det racker med ett fack att börja med!
BigDaddy
Jag menar & tänker såhär; Den med hushållsavfall kommer jag sätta tät galler underifrån för att jag även tänker kompostera just kött & dylikt som blir över.
Jag kommer blanda i löv & sådant från trädgården som enklare bryts ner i den med för att få en bra blandning, & ev om det blir för blött riva ner bitar av äggkartong el liknande som jag fick som tips.
Denna isolerade & skyddade kompost från möss tänker jag ska gå lite fortare.

Kompost två kör jag isolering i också men kommer istället ha endast saker från trädgården som tar lite längre tid.
Grenar & kvistar tex. Jag har inga malare så jag får klippa det i mindre bitar endast men denna kompost kommer ta lite längre tid.
Därför håller jag isär dem. Rätta mig om jag tänker galet. smile.gif

Alltså, två stycken pallkrageboxar. Men jag kommer dela dem på mitten båda två.
Det blir alltså för hushållsavfallsboxen två steg.
Ja som du skrev är det smartare att låta det ligga istället för att flytta det. smile.gif

I box två kommer jag göra samma sak, DOCK; detta blir steg 2 & 3 för detta till skillnad från box 1.
Kanske till & med steg 3 & 4.
Jag tänkte dels ha en kompostbox till utanför tomtgränsen i skogen. Där lägger jag de grövre grenarna & kvistarna en säsong först innan jag flyttar (ja detta tänkte jag faktiskt flytta) till boxen av pallkragar i huset. Då hoppas jag det fått en start i den här boxen utanför tomten.

Dessutom finns redan utanför tomten en kompost av galler. Kanske rentutav använder jag den här som den allra första för trädgårdsavfall. Flyttar till steg 2 som också är utanför tomten först, sedan till box 1 med steg 3 & 4 då.

Hushållsavfallet blir endast 2 steg men trädgårdsavfallet 3 alt 4 steg.

Nu är jag så dum för jag tänkte här alldeles nyss skriva att den boxen med pallkragar utanför tomten tänkte jag sätta på ett plant berg. Tänkte där står den ju jättebra istället för nedanför i allt snår & barr. Men det är ju kanske inte så smart...haha
Denna box blir oisolerad. Orkar inte isolera även denna.

Sammafattning, blir detta bra tror ni:

Box 1 = Hushållsavfall.
- Isolerad
- Galler under
- 2 fack

Box 2 = Trådgårdsavfall.
- Isolerad
- 2 fack (steg 3/4)

Box 3 = Trädgårdsavfall.
-1 fack (steg 2)
- Ej isolerad

Box 4 (gallerkompost) = Trädgårdsavfall.
- 1 fack (steg 1)

????

Jag läste att man kan använda komocka & liknande i komposterna. Funkar det i både de öppna undertill & de med galler?
Funkar det till vilken kompost som helst av dessa?
Ska jag grunda med det underst isf?
Tänkte att det kanske kan få igång förbränningen snabbare & öka värmen.
Dessutom ge mer jord i slutändan nu när jag ändå kommer få rätt många stora komposter.
El ska jag ha en separat för färsk koblaja & hästskit?

Nu har jag verkligen tänkt igenom detta. Har haft lite bekymmer med forumet, att komma in, så det har dröjt med följdfrågorna. Tycker väl ni är skönt antar jag. smile.gif
Höll nästan på att glömma nu..

Såhär hade jag tänkt byggandet:

Olja in lådorna med träolja.
Svepa in dem i plast på insidan.
Sätta dit frigolitskivor.
Sätta plast på frigoliten.
Men därefter, behövs det ngt hårdare innanför frigoliten? Tänker att den kan frasa sönder när man rör & sådant.
Hur hade ni gjort där?

3 viktiga frågor blev det i texten.
1. Är min tanke med alla komposterna bra?
2. Grunda med färsk koblaja?
3. Byggandet, gör jag bra el ska jag göra på annat sätt på insidan?
Crazy4Flowers
Kanske lite plywood på insidan? Man får säkert byta ut den efter ett tag, eller är det något farligt i limmet?
BigDaddy
Ja visst känns det som att man måste ha ngt där med.
Jag får skaffa ett par skivor & fästa innanför frigoliten med.

Övriga frågor....ngn?
Ally
Jag tycker ändå att tanken bakom flytta mellan kompostboxarna är lite fel, kanske kommer inte riktig att funka som du tänker.
"steg 2" och "steg 3" är egentligen eftermognaden av komposten.
Bättre att låta den ligga och eftermogna.

Kompostkvarnen rekommenderar jag, jag köpte en begagnade knivkvarn för 500:- på blocket.
Med att mala ner kvistar och även gröna växtrens (stjälkar på överblommade blommor eller ogräs) gör att komposteringen går under en säsong istället för flera år. Speciellt med vedartade delar.

Bättre också att blanda olika kompost istället inkl. koskit och hushållavfall, förutom köttrester.
Då får du bättre balans mellan kolrikt (kvistar, torra löv och annat "död" växtdelar) och kväverikt (hushållsavfall från grönsaker, och all grön trädgårdsavfall).

En kompost av enbart hushållsavfall kommer att bilda ammoniak och lukta illa, men är bättre om du blandar in torra löv, torr gräs, och malade kvistar.

En kompost av enbart grenar och kvistar kommer att ta många många år att bryta ner, om du inte blanda in kväverikt avfall.

En galler kompost kommer att ta lång tid också.

CITAT
Denna box blir oisolerad. Orkar inte isolera även denna

Om du blandar olika kompost, det räcker med en isolerad box med två fack.

Så, mitt förslag:
Box 1 = Hushållsavfall inklusive kött, plus kolrikt trädgårdsavfall
- Isolerad
- Galler under
- 2 fack

Box 2 = Trådgårdsavfall, plus hushållsavfall enbart grönsaksrester.
- Isolerad
- 2 fack
Bassam
Hej

Om man mala ner sina material komposten så blir yta som maskar och andra som bryta ner, komposten store så blir komposten snabbare mogna .

B:Bassam
Eva i Västerås
Tänk på att nätet under matkomposten ska vara RÅTT-säkert! Dvs metall. maskor ca 1 cm.
Jag hade i mitt förra hus en matkompost av betong, oisolerad men skadedjurstät. 2 fack. Går tyvärr inte få tag på längre. Fyllde 1 fack med matkompost varvat med typ hushållspapper och kvarnklipp, sen fick det ligga ett halvår medan jag fyllde nästa. Ett halvår var lagom för att fylla ett fack.
Trädgårdskomposten var byggd av glesa brädor (kan nog vara oisolerade pallkragar också) 3 fack, lika stora, ca 1m3 vardera.
Fyllde på i fack 1 av allt det färska från trädgården. Löv, gräs, blast, klippta kvistar osv. Vände efter ett halvår över i nästa del och fyllde sedan på mer på nytt i fack 1. Efter ett halvår till vände jag över i fack 3 och blandade då också i det "gamla" nästan färdiga från matkomposten. Vänder man blir det fluffigare, så utrymmet behövdes, även om det jordigare gamla snabbt sjönk ihop.
Jag vände komposten innan vårbruket och innan höstäfsning. Lite jobb, men jag fick jättefin jord. Köpte inget annat tillskott till trädgården på många år. Allt utomhus hade jag i den jorden. Det blev lagom blandning av mager trädgårdskompost och fet matkompost.
En god vän hade kompost nersänkt i marken, och den var som en dräneringsgrop för hela hennes trädgård när det regnade. Kompost behöver luft lika väl som fukt, så om du inte har extremt genomrinnig sandjord ska du nog inte gräva er den.
Tom R
Kan jeg få anbefalle en bok. På norsk heter den "den grønne hageboken" den er skrevet av Marie-Luise Kreuter. Den omhandler det mest av hagestell også kompost. I Norge kan vi laste den ned fra biblioteket som en PDF fil og lese på data. Ellers kan det hende du finner den i bruktbokhandel. Boka er den best og mest innholdsrike hageboka du trenger.

Tom
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon