|
therese.kvist
17-02-2011, 10:24
Hej, jag är väldigt less på alla frökedjor och busfrön, de äter ju allt utrymme. Går inte att se de andra inläggen. Kan ni inte göra en egen tråd om det nån annanstans?
NattyFred
17-02-2011, 11:33
Tack! Jag har länge tänkt detsamma, men varit för feg för att ta upp det då jag inte vill framstå som forumets gnällspik  Jag tycker att frökedjor och busfrön är en trevlig företeelse och uppenbarligen väldigt populär. Men när man går in på avdelningen förkultivering och förökning och möts av inte mindre än 13 trådar busfrön och frökedjor så tycker jag personligen att denna kategori egentligen borde ha en helt egen avdelning. Jag tycker absolut att detta är ett fantastiskt sätt att kunna byta frön med varandra, jag ifrågasätter bara om en hel avdelning borde tas över. Tack för ordet!
Margith
17-02-2011, 12:04
Att göra en egen tråd nån annanstans, förstår jag inte riktigt. Vardå nån annanstans? Trådarna tar ju lika mycket plats oavsett vilken avdelning jag lägger dem i. Att göra en enda tråd för frökedjorna och en för busfröerna skulle resultera i trådar som blir helt ohanterliga. Först blev jag faktiskt både ledsen och arg, men tack och lov satte jag mig på fingrarna i stället för att kasta mig över tangentbordet Jag tycker och har tyckt länge, att vi ska ha en egen avdelning för diverse frö- och växtbyten, där skulle både frökedjor och busfröer passa. Men det är bara Göran och Ingemar som kan besluta om nya avdelningar. Skulle en sån avdelning lösa problemet för er? Håller ni med om att den avdelningen skulle behövas? Vem tar i så fall kontakt med Göran och Ingemar och ber om den?
Crazy4Flowers
17-02-2011, 12:40
Eg. så kan det inte vara något större problem då det är 7 trådar på 1:a sidan av 25 = ca 25% som rör dessa kjedjor/bus att dom syns först är därför att det finns aktivitet i dom. Det är ganska lätt att byta sida om man inte finner något intressant på den 1:a. Trådarna som är längst ned på 1:a sidan har inte haft aktivitet på ca 1 vecka.
På sida 2 finns endast 1 av 25.....
NattyFred
17-02-2011, 13:26
Det stämmer att det "bara" är 7 trådar som behandlar ämnet just nu. De 13 trådarna jag refererar till var när jag tittade för några veckor sedan, och det var då jag reagerade. Jag vill återigen klargöra att detta inte är något gnäll, eller ett "problem" bara ett konstaterande att detta är ett väldigt populärt ämne och om 25-50% rör dessa kedjor så tycker åtminstone jag att det kvalificerar för en egen avdelning.
Maggan H
17-02-2011, 14:11
Kan inte heller se problemet, vill man inte läsa dom, hoppa över dom bara! I dessa trådar finns dessutom folk som trivs och som har glädje av dem, istället för alla dessa inlägg där det skälls och går på personangrepp.
therese.kvist
17-02-2011, 14:42
Tycker inte kedjorna är ett problem, men varför inte en egen avdelning för fröbyten? Ibland när man går in så är de alla på första sidan, tycker de tar över helt enkelt.
Alla har ju rätt att tycka o känna olika.
tantGröön
17-02-2011, 14:46
Jag håller med, visst borde det finnas en egen avdelning för frö och växtbyten! Jag är själv med i fröbyten, men tycker att det hade varit lättare att sålla ut informationen om den varit i en egen tråd. fröbyten är en avdelning men information om förkultivering och förökning är en annan avdelning.
Nej, nej inga fler avdelningar…det är redan nu alldeles för många i mitt tycke.
Våra busfrö och fröbyten kan lätt identifieras via rubriken så det är bara att strunta i att öppna dom på precis samma sätt som jag får strunta i att öppna många av de för mig helt ointressanta evighets och nonsenstrådarna i småprat.
Även om jag många ggr blir lätt irriterad när jag använder funktionen ”nya inlägg” och första sidan är fylld av sådant som för mig är ointressant så måste jag inse att för andra så fyller de ett behov.
/Anki
Margith
17-02-2011, 15:27
CITAT (tantGröön @ 17-02-2011, 14:46)  Jag håller med, visst borde det finnas en egen avdelning för frö och växtbyten! Jag är själv med i fröbyten, men tycker att det hade varit lättare att sålla ut informationen om den varit i en egen tråd. fröbyten är en avdelning men information om förkultivering och förökning är en annan avdelning. Håller med dig. (Min fetmarkering) Men jag håller även med Anki V att det finns alldeles för många olika avdelningar, ibland kan det vara väldigt svårt att veta vilken avdelning du ska lägga ditt inlägg i. Jag själv har avstått från ett nytt inlägg bara för att jag inte varit säker på att jag hittat rätt avdelning. Om det nu är så att våra inlägg hamnar på runt 25% av tråden, jamen, snälla, ha lite överseende. Att trådarna ligger högst upp (om du nu använder 'nya inlägg' ) visar ju bara att trådarna är intressanta för väldigt många av oss. Trådar som inte intresserar mig, men som kan ligga bland top 10 bland nya inlägg i flera veckor, ignorerar jag. Kan vi fortsätta diskussionen, snällt och vänligt? Ska vi be om en ny avdelning, eller tycker de flesta att det är bra som det är?
Maggan H
17-02-2011, 16:04
CITAT (Margith @ 17-02-2011, 15:27)  Ska vi be om en ny avdelning, eller tycker de flesta att det är bra som det är? Jag tycker det är bra som det är. Man kan inte ha en särskild avdelning till varenda grej här, då har vi snart 100 st! Håller med Anki till fullo ang nya inlägg som bara i mitt tycke är helt ovidkommande på ett odlaforum men som andra gillar/behöver. Dom bläddrar jag bara förbi!
DykUnderYtan
17-02-2011, 17:17
Jag tycker också det är bra som det är. Just när det gäller fröbytartrådar och busfrön så framgår det ju väldigt tydligt vad tråden handlar om, till skillnad från många andra trådar. Ser jag en rubrik som inte tilltalar mig alls så hoppar jag helt enkelt över att läsa den.
Jag är nöjd som det är. Går jag in under en del andra avdelningar kanske det är en enda tråd på hela sidan som jag vill läsa. Men hittills har jag inte fått några men av att scrolla lite /Åsa
Maggan H
17-02-2011, 18:01
CITAT (Gåsis @ 17-02-2011, 17:58)  Jag är nöjd som det är. Går jag in under en del andra avdelningar kanske det är en enda tråd på hela sidan som jag vill läsa. Men hittills har jag inte fått några men av att scrolla lite /Åsa Letade efter 'Gilla' knappen....
Tänkte också först "ah men va f-n" men samtidigt förstår jag .... liiiite.
Tänk på att det är en ganska kort period som det är mycket aktiviteter på de här trådarna, sedan lugnar det ned sig. Har förut lagt dem som prenumerationstrådar för att de inte ska försvinna bland alla andra när det är var länge sedan något hände (löste det på annat sätt med Busfrö-statistiken nu).
Jag tycker dock att det är jättebra med alla de olika avdelningarna här på Odla! Har svårt för andra som knappt har någon uppdelning alls.
Kanske det skulle finnas en funktion där man kan bocka i att denna tråd vill jag inte se? Sådär som man kan blockera medlemmar?
Sitter här och muttrar lite för mig själv nu... Håller med Margith om att man faktiskt blir lite ledsen när man ser trådstarten. De här trådarna är ju till så enorm glädje för oss som deltar och det lägger lite sordin på det hela.
Får jag föreslå att ni nästa år hoppar på frökedjorna och allt så får ni se hur skoj det är!
Nu måste jag kolla hur det går i alla kedjorna, förresten... *skuttar iväg till andra trådar*
Platinum
17-02-2011, 19:15
Enda felet med många fröbytartrådar är att man grämer sig lite om man missar någon trevlig dito som satts igång eller inte kan delta av andra praktiska skäl som brist på tid eller utrymme.
Till de som tycker att frökedjetrådarna är många så kan jag bara instämma med Gåsis, scrolla förbi de trådar ni inte vill läsa.
I år är jag bara med i buskedjan, förra året var jag med i grönsakskedjan också och oavsett fröpost så är det mäkta skoj att botanisera bland det som dimper ner i brevlådan.
Visst skulle det kunna vara bra med en forumsektion för byten av vad det månne va, men så länge det inte finns så passar just fröbyten bäst in under förkultivering och förökning för fröer används ju just till detta.
Lady Hamilton
17-02-2011, 20:39
Även jag tycker att det räcker med de avdelningar vi nu har. Och eftersom vi har väldigt olika intressen så är det bara så att vi får lov att ha överinseende med varandras "trams & skräp trådar" Även jag har ofta genom åren upplevt att den första sidan bara är fylld med "trams" men det har bara varit och scrolla förbi. Så länge rubriken visar klart vad en tråd innehåller finns det ingen anledning att klaga. Och förresten avdelningen Förkultivering och förökning tog vi fram för några år sedan just i det syftet att samla alla gemensamma frågor under en och samma avdelning om jag inte missminner mig
kerstin z5-6
17-02-2011, 22:05
Ett forum lever pga trådarna.Om man vill veta vad som är nytt, finns enkla sätt, lär dig dem.  det är enklast.
Red Top
18-02-2011, 04:40
Jag deltar aldrig själv i fröbytarkedjorna, men upplever dem enbart positivt. Tycker att det är härligt med all den odlarglädje de visar.  Fler avdelningar tycker jag absolut inte att det behövs. Jag har inte heller fått några bestående men av att scrolla.
Att det blir så många trådar verkar ju vara att gamla trådar puttas upp. Eller har jag fel? 2010 är ju passerat.
De här frökedjorna startade 2010 och är forfarande aktiva.....Men lugn, bara lugn, frökedjorna är snart till ända och då är det bara 15 busfrötrådar kvar att reta sig på. /Anki
Maggan H
18-02-2011, 16:02
CITAT (Anki V @ 18-02-2011, 16:01)  De här frökedjorna startade 2010 och är forfarande aktiva.....Men lugn, bara lugn, frökedjorna är snart till ända och då är det bara 15 busfrötrådar kvar att reta sig på. /Anki Eller 16, närmare bestämt!
Det finns ju en enkel lösning; engagera er i andra trådar ni finner intressanta och skriv svar så hamnar de inte på sidan tre. Använd SÖK funktionen om ni inte orkar bläddra er bakåt i trådarna. Prenumerera på trådar ni gillar så vet ni om det skrivits i dem så slipper ni leta (om ni inte kollar med en gång, för då ligger de ju först!). Det är inte så många sekunder det handlar om att klicka på sidan två. Det finns värre saker att irritera sig på här i livet enligt mej då.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|