Gossen Ruda
SVT2 visar iaf Nyfiken - gul ikväll. Börjar 22:45. Jag tänker spela in den och bara kolla på det väsentliga. rolleyes.gif
aanderss
nä tror inte de
*Stintan*
Tycker man att det finns något väsentligt att kolla på i den filmen så har man inte stora krav laugh.gif
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 17-02-2011, 10:45) *
SVT2 visar iaf Nyfiken - gul ikväll. Börjar 22:45. Jag tänker spela in den och bara kolla på det väsentliga. rolleyes.gif

Känns det inte konstigt att sedan kolla på "det väsentliga" och veta att hon egentligen är död?
Gossen Ruda
CITAT (Huggorm @ 17-02-2011, 10:49) *
Känns det inte konstigt att sedan kolla på "det väsentliga" och veta att hon egentligen är död?

Många skådisar har haft sina absolut sista roller, inget konstigt. Jag är bara nyfiken, jag också, på vad som upprörde folk på den tiden. Jag har nämligen inte sett filmen förut.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 17-02-2011, 10:56) *
Många skådisar har haft sina absolut sista roller, inget konstigt. Jag är bara nyfiken, jag också, på vad som upprörde folk på den tiden. Jag har nämligen inte sett filmen förut.

Så det är inte de berömda nakenscenerna som är "det väsentliga" då?
malcolm
Filmen har visats på TV förut och jag fattar inte varför det blev sån´t ståhej kring den för någon porrfilm är det definitivt inte.
Aqvakul
CITAT (malcolm @ 17-02-2011, 11:08) *
Filmen har visats på TV förut och jag fattar inte varför det blev sån´t ståhej kring den för någon porrfilm är det definitivt inte.

Nej, absolut inte - snarare ett lite valhänt försök att spegla 60-talets Sverige..
Vippan
CITAT (Gossen Ruda @ 17-02-2011, 10:45) *

Det väsentliga är det samlagsscenerna mellan Lena Och Börje Ahlstedt du menar då smile.gif
Gossen Ruda
CITAT (Vippan @ 17-02-2011, 11:11) *
Det väsentliga är det samlagsscenerna mellan Lena Och Börje Ahlstedt du menar då smile.gif

I dagens läge när man tittar i backspegeln. Resten hade nog aktualitet på den tiden men inte nu.
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 17-02-2011, 11:17) *
I dagens läge när man tittar i backspegeln. Resten hade nog aktualitet på den tiden men inte nu.

Som historiker tycker jag det är intressant att se urtvecklingslinjer och ev. samband..
Vippan
CITAT (Gossen Ruda @ 17-02-2011, 11:17) *

Nej nu lär det inte bli någon skandalfilm,läste lite om filmen den innehåller en del vänsterpropaganda.
malcolm
Hade det inte varit för nakenscenerna skulle nog ingen sett filmen, i alla fall inte lika många. Minns jag inte fel så var Olof Palme med på ett hörn.
Gossen Ruda
Inget ämne är för litet för att inte få plats på Wikipedia.
Aqvakul
CITAT (Vippan @ 17-02-2011, 11:27) *
Nej nu lär det inte bli någon skandalfilm,läste lite om filmen den innehåller en del vänsterpropaganda.

Vad nu "vänsterpropaganda" är för något...

Jag skulle snarare vilja säga att filmen försöker utröna socialdemokratins visioner och att den inte så lite visar på den vilsenhet som fanns redan då och som är så mycket tydligare nu...
malcolm
CITAT (*Stintan* @ 17-02-2011, 10:49) *
Tycker man att det finns något väsentligt att kolla på i den filmen så har man inte stora krav laugh.gif

Har du sett den?
Alba
Vad syftar filmens namn på "jag är nyfiken gul" vaddå gul ?
Aqvakul
CITAT (Alba @ 17-02-2011, 13:06) *
Vad syftar filmens namn på "jag är nyfiken gul" vaddå gul ?

Jag har alltid trott att det handlar om att hon är nyfiken på Sverige. Den andra filmen heter ju "Jag är nyfiken blå", dvs. det anspelar på svenska flaggan...
herkules
CITAT (Vippan @ 17-02-2011, 11:27) *

tack för tipset, då måste jag se den! smile.gif
(min fetning)
Gossen Ruda
CITAT (herkules @ 17-02-2011, 13:11) *
tack för tipset, då måste jag se den! smile.gif
(min fetning)

Repetetion? biggrin.gif
herkules
CITAT (Gossen Ruda @ 17-02-2011, 13:15) *
Repetetion? biggrin.gif

på vad?
Alba
CITAT (Aqvakul @ 17-02-2011, 13:11) *
Jag har alltid trott att det handlar om att hon är nyfiken på Sverige. Den andra filmen heter ju "Jag är nyfiken blå", dvs. det anspelar på svenska flaggan...

Ja det låter ju logiskt.
*Stintan*
CITAT (malcolm @ 17-02-2011, 12:41) *
Har du sett den?

Varför tror du annars jag yttrade mig?
Gossen Ruda
CITAT (herkules @ 17-02-2011, 13:20) *
på vad?

Vänsterpropaganda. Jag har liksom förstått att du inte röstade på FR:s parti i valet.
Huggorm
Verkar vara en riktig flumfilm, av den första kvarten att döma
Alexander-VG-zon3
CITAT (Huggorm @ 17-02-2011, 10:49) *

det hade jag nog tyckt var lite konstigt att se hon i sådan scen nu när hon dött, så nyligen.
Piccante
Den verkar handla om maneter??? Som undersköterskan säger i klippet, "det märks när maneter", som svar på om klassamhället finns.
http://www.youtube.com/watch?v=jGym3rHtpP4
Motti
Det riktigt upprörande är! vilket vi inte får se i filmen ,men i boken blir hon påsatt av en Schäferhund vilket jag tycker är riktigt stötande och har med tidelagen att göra.Vilgot Sjöman och hans filmer tycker jag är rent stötande,har aldrig set hans filmer för mer an att de är ett försök att införlema Svenska folket med Porr på ett så kallat rumsrent sätt.Snuskporr.
Aqvakul
CITAT (Motti @ 18-02-2011, 00:21) *
Det riktigt upprörande är! vilket vi inte får se i filmen ,men i boken blir hon påsatt av en Schäferhund vilket jag tycker är riktigt stötande och har med tidelagen att göra.Vilgot Sjöman och hans filmer tycker jag är rent stötande,har aldrig set hans filmer för mer an att de är ett försök att införlema Svenska folket med Porr på ett så kallat rumsrent sätt.Snuskporr.

Du blandar nog ihop den med en annan film/bok som heter 491 och som gjordes några år tidigare. Ingen av filmerna är "porrfilmer" utan snarare samhällskritiska.
Gossen Ruda
Jag spelade in den så mitt omdöme kommer senare idag. Tjuvtittade lite och får nog hålla med i omdömet flumfilm. Ett barn av 60-talet.
*Stintan*
Så här i efterhand kan man väl tycka att mycket var flum på 60-talet men för oss som var med då var det ju inte flum utan verklighet.
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 18-02-2011, 08:03) *
Så här i efterhand kan man väl tycka att mycket var flum på 60-talet men för oss som var med då var det ju inte flum utan verklighet.

Som någon här som har eller har haft som slutkläm: Jag har inte lösningen på världens problem men så är jag inte 18 år längre. biggrin.gif Man tillväxer i både ålder och visdom.
Carl

Var det inte tom 18års gräns för filmen?
Aqvakul
CITAT (Carl @ 18-02-2011, 08:47) *
Var det inte tom 18års gräns för filmen?

Nej, men det var det på 491 - som dessutom klipptes...
Huggorm
Det var en av de sämsta filmer jag sett, jag orkade inte ens se klart den trots att jag gjorde ett tappert försök. Undrar hur många som skulle ha kommit ihåg den här filmen om inte nakenscenerna funnits?
malcolm
Jag förstår inte varför TV valde att visa just den filmen, skulle det föreställa en hyllning till Lena Nyman som nyligen gick bort så finns det otaliga andra filmer och revyer etc. som hon varit med i. Släpp fångarna loss hade varit ett bättre val tycker jag.

CITAT (Aqvakul @ 18-02-2011, 09:07) *
Nej, men det var det på 491 - som dessutom klipptes...

Det var en skitfilm den med.
Gossen Ruda
Anledningen till att SVT visade den här filmen var väl för att det var den första med Lena. En sak är säker, efter denna kunde karriären bara gå uppåt. Det var den mest usla, virriga och svårförsteliga film jag sett. laugh.gif Inte ens de usla sexscenerna höjer sig över de sämsta av mina fåtaliga p-rullar. Nåja, nu är även denna skärseld passerad, mest i snabbspolningsläge.
Aqvakul
Det var hennes tredje film som vuxen...
Gossen Ruda
CITAT (Aqvakul @ 18-02-2011, 20:59) *
Det var hennes tredje film som vuxen...

Där ser man vad man kan ha fel. Vilka var de andra? Eller var det möjligen så att det var den första som huvudrollsinnehavare? Det är kanske det jag är ute och far efter.
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 18-02-2011, 21:28) *
Där ser man vad man kan ha fel. Vilka var de andra? Eller var det möjligen så att det var den första som huvudrollsinnehavare? Det är kanske det jag är ute och far efter.

Jo, så är det nog. Även om hon har en ganska framträdande roll i 491...
Motti
Aqva du hade rätt jag rörde ihop Nyfiken gul med 491 men på 60-talet var det porr och många människor förfasade sig och det tog lång tid för Lena Nyman att bli rumsren.jag vill påstå att hon alltid var förknippad med dom filmerna.Men sedan kom jag ihåg henne i Fröken Flegmans Mustage :)hon hade absolut en komisk sida också !
:
Huggorm
Det hade varit kul att se den där bortklippta hundscenen från "491". Kan den tänkas finnas på youtube kanske?
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 18-02-2011, 21:50) *
Det hade varit kul att se den där bortklippta hundscenen från "491". Kan den tänkas finnas på youtube kanske?

Tveksamt hur kul den är.. wink.gif
Motti
Äckligt !och frånstötande.därför bör vi återinföra tidelagen.
Huggorm
Vad gör man inte för en filmstjärnekarriär
netha
CITAT (Huggorm @ 18-02-2011, 21:50) *

Och hur sjukt är det att vilja se tidelag!!! sick.gif
Gossen Ruda
Om jag förstår Motti rätt så var det i boken som tidelaget fanns med, inte i filmen. Fast OM skulle jag nog också vilja se den scenen och se HUR man fick till det. Att överpilska män har avreagerat sig på kor och hästar har förekommit men hur får man en hund att sätta på en kvinna? Visserligen har jag råkat ut för att grannens dagishund försökte para sig med min fot men den pudeln var lite mentalt störd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon