Full version: Nya bensinen E10
andersen
Bra eller dåligt,själv så förstår jag inte vitsen med den och vad händer om bilen inte klarar av att köra på E10?
gnon49
Kollade om min bil klarade E10. Det gjorde den tack o lov. Men vet aldrig med gamla bilar. Dom flesta bilar klara nog mer än 10% etanol i tanken tror jag.
Huggorm
Det har ju funnits lite etanol i bensinen länge. Bra för att absorbera vatten, och så är ju etanol lite miljövänligare

Här finns en lista på bilar som tål E10:
http://p4_e10.s3.amazonaws.com/files/194/V..._21_01_2011.pdf
andersen
Det ser ut som om flera "nyare" bilar inte klarar E10.

klarar inte E10
Piccante
Etanol är inte så bra ur hållbarhetssynpunkt då det ofta tillverkas av "mat" i någon form.
Överbölingen
Och vad kostar den nya automobilmaten?
Såg att jag kan köra min CRV på E 10.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag hörde första gången i ett tyskt konsumentprogram på TV. Där hat dom varje gång också en bilmekaniker där och han varnade för det. Dom berättade om alla möjliga fel som kunde uppstå p.g.a. detta. Men jag kommer inte ihåg allt, ja bara sa att det skall inte vi tanka.

Huggorm
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 17-02-2011, 19:55) *
Jag hörde första gången i ett tyskt konsumentprogram på TV. Där hat dom varje gång också en bilmekaniker där och han varnade för det. Dom berättade om alla möjliga fel som kunde uppstå p.g.a. detta. Men jag kommer inte ihåg allt, ja bara sa att det skall inte vi tanka.

Men det har funnits etanol iblandad i bensinen i många år redan, och än har ingenting hänt...
Överbölingen
Men spriten man häller i som isproppsskydd är ju redan i dag (vintertid) ca 1%. Ibland om man haft propproblem så blir det en hel liter =2%. Det klarar tydligen alla bilar. Man får kanske ge bilen en vit tank då och då om det blir starkare blandning.
PierreRobert
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 17-02-2011, 19:55) *

Dessbättre går det att tanka premiumbensin. I Tyskland har man försökt ersätta 95 oktanen med en bensin med 10% etanolinnehåll.
Det har blivit ett rent fiasko. Det tycks som om man där fattat att etanol har lägre energiinnehåll än bensin och tankar högoktanigt istället.
Eller också gör man det av etiska skäl. Som Nestlés styrelseordförande uttryckte det : Stop the biofuel madness. No food for fuel.
Så länge det finns en svältande människa så är det äcklande att göra bränsle av mat.

Idag dör 9 barn per minut av svält . När du tankat din SUV med etanol har du förbrukat lika mycket vete som en egyptier använder / år.
Märkligt att folk har samvete att göra detta och att myndigheterna tar av våra pengar för att subventionera SUV:en.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon