Full version: Placering
Helén, Herrljunga
Planerar att köpa ett maxi4 från Willab. 25% om man är snabb. Två problem till att börja med:
Är det OK att ställa gavlarna norr-söder. Får inte plats med långsidan mot söder.
En stor björk, som jag inte vill ta ner, kommer att skugga en del av dagen. Är detta en omöjlig placering?
Helén
Platinum
CITAT (Helén, Herrljunga @ 18-02-2011, 13:29) *
Planerar att köpa ett maxi4 från Willab. 25% om man är snabb. Två problem till att börja med:
Är det OK att ställa gavlarna norr-söder. Får inte plats med långsidan mot söder.
En stor björk, som jag inte vill ta ner, kommer att skugga en del av dagen. Är detta en omöjlig placering?
Helén

Det är okej att ställa gavlarna mot norr, söder. Skugga behöver inte vara en nackdel, ger den skugga när solen står som högst kan det ju även vara till fördel eftersom det då inte blir lika tokvarmt som i ett oskuggat växthus.
fuchsian
Jag har mitt i norr - söderläge och sen har vi hängt upp väv och gardiner som man kan dra för eller flytta som det behövs enl. var solen ligger på.
Min långsida mot öst har vi persienner hela vägen, slipper insyn nerifrån från grannen och vi har den sidan som bakdel rill våra vilstolar med fotpallar och bord, sen har jag hängt en del amplar samt har några pallar där jag ställt växer i krukor.
Mot den korta sydsidan har jag ett klaffbord med växter och annat i skåpen. Helt rent blir då västsidan med växter och utsikten över trädgården och delvis skymmer vårt hus på den sidan så att det inte blir för hett.
Tyvärr fick jag inte planteringar utanför mitt växthus pga att jordvärmeslingorna är i vägen och att gräsklipparn gillar inte för mycket stopp, utan vill ha sin slinga att gå på. (en automatisk gräsklippare, som sköter gräsmattan och är datoricerad). ...Fuchsian .... (men har planer att lägga plattor på västsidan, där dörren också finns och ha krukor med växter i, håller på att bearbeta för det här hemma)

Hoppas du får kul med ditt växthus! .... tummenupp.gif
Anja Danmark
Mit drivhus står også med gavlene nord/syd og med en stor birk mod syd - og det trives fint.

Birken giver skygge lige i de varmeste timer, og der er masser af lys hele formiddagen og igen fra kl. 14 til solnedgang.

Så bare se at få købt dit drivhus - du kommer til at nyde det!

[attachment=58195:drivhus214.jpg]

Det er også købt hos Willab Garden - Tropic Plus 20,2 m2.

mvh
Anja
Helén, Herrljunga
Tack för svaren, nu är jag styrkt i mitt beslut!
fuchsian
Lycka till med ditt växthus, det blir kul, även att man inte kan få det perfekt under den första sommaren, man får bo i den, så att säga och man kommer på med olika lösninga på saker och ting när man sitter där med endast några stackars rea-pelargoner i början, som jag gjorde.

Även möblemanget fick ändras innan man trivdes, men nu på 3:e sommaren börjar det likna något.
Jag kommer att lägga ut bilder senare, så att alla kan titta på det och sen kanske man får nya tips, som är alltid välkomna av dem som har haft sina växthus längre och är ordentligt inbodda, så att säga.

Har beställt ytterligare lite mer "nyttigheter" för maken klagade på att finns det inget att äta här ..... confused.gif , så har en vinstock på gång och mini-kiwi och sen kommer det bli tomater.

De amerikanska blåbären ute i ett annat ställe försvan, den "skyldige" blev avslöjad efter ett tag ..... giggle.gif det var min make, som skyllde på fåglarna, men den visan gick inte hem ...Fuchsian .....
Bock
Jag får nog hålla med fuchsian man måste nog bo in sitt växthus... Inne på tredje säsongen och jag kollade efter en hylla som är 6.03 lång men de verkar ha slutat att göra dessa..får ringa å kolla....

[attachment=58507:V_xthuse...ringside.JPG]
Evalina21
Hej!

Jag säger bara, köp inte för litet växthus. Jag har ett maxi4 från Willab på 11,7 kvm som jag köpte för 4 år sedan men vill ha ett större....

För övrigt är jag jättenöjd med det. Jag har det med kortsidorna åt norr och söder med dörren med ingång från norr och det har fungerat jättebra. Jag har ingen trädskugga el så under dagen så man får skugga ordentligt och öppna dörrar och takfönster (har tre fönster i taket och det behövs).

/Evalina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon