Full version: Vin
perenner
Vet inte om detta är rätta stället att diskutera vinrankor. Chansar ändå att någon förbarmar sig över mig.

Jag undrar:

Har en vinranka som övervintrar i kruka med frigolitkostym på glasverandan. När ska den väckas till liv och hur?

Tacksam för svar biggrin.gif

Södersluttning i Höga Kusten Zon 4/5, mmmmmmmmmmmm.
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Den vaknar helt själv så inge å oroa sig för. Möjligtvis om tempen under dagen stiger i övervintringen då måste man börja vattna men det ser Du på de svällande knopparna. Många övervintrande vinrankor i kruka dör inte av kyla utan av torka.

Hälsar Ingrid
perenner
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 11-02-2004, 07:45)
Todeloo,

Den vaknar helt själv så inge å oroa sig för. Möjligtvis om tempen under dagen stiger i övervintringen då måste man börja vattna men det ser Du på de svällande knopparna. Många övervintrande vinrankor i kruka dör inte av kyla utan av torka.

Hälsar Ingrid

biggrin.gif Tack! rolleyes.gif
evarina
Jag lärde mig den hårda vägen att det är smart att spreja vatten på stammen om det är varmt ute någon dag. Det låter växten få vätska men det är ingen risk att det fryser. (Om man inte dränker in stammen med vatten utan tar det lite lugnt).
/E
perenner
CITAT (evarina @ 11-02-2004, 10:43)
Jag lärde mig den hårda vägen att det är smart att spreja vatten på stammen om det är varmt ute någon dag. Det låter växten få vätska men det är ingen risk att det fryser. (Om man inte dränker in stammen med vatten utan tar det lite lugnt).
/E

Har förstått att våren är den kritiska tiden för vinrankor, lite grand som rhoddanproblem kanske?

Hur mycket sprayar du? Att du inte dränker plantan förstår jag, men jag antar att om den börjat vakna till, vill den trots allt ha en rejäl dos med vatten. Besvärlig balansakt det här, för mycket och den fryser ihjäl, för litet och den törstar ihjäl.
kerstin z5-6
Vilket vin är det ?
perenner
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-02-2004, 13:15)
Vilket vin är det ?

Zilga ohmy.gif
perenner
CITAT (perenner @ 11-02-2004, 13:16)
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-02-2004, 13:15)
Vilket vin är det ?

Zilga ohmy.gif

Eller var det Nordica? Har växtbeskrivningen i stugan och minnet sviktar (gubben börjar bli gammal, nästan 50 huuuuga) LOL. laugh.gif
kerstin z5-6
Zilga har jag ute året om utan täckning -Här var -28 i morse -tror inte det ger upp så lätt , men försiktig vattning när det vaknar är nog bra smile.gif
perenner
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-02-2004, 13:29)
Zilga har jag ute året om utan täckning -Här var -28 i morse -tror inte det ger upp så lätt , men försiktig vattning när det vaknar är nog bra smile.gif

Vi hade "bara" -24 här i H-sand, rena värmeböljan alltså!
perenner
CITAT (perenner @ 11-02-2004, 13:35)
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-02-2004, 13:29)

Vi hade "bara" -24 här i H-sand, rena värmeböljan alltså!

Om vi antar att det var Nordica, ska den i så fall beskäras enligt konstens alla regler, eller bara begränsad beskärning för utveckling av frukten?
Ingrid på Västkusten
Todleoo,

Det är sent för beskärning nu. Vi har övervintrat zilga i växthus i kruka och tro mig man måste vattna!

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon