Ally
Vad kan det här vara? ca. 1 cm lång
Och hur blir jag av med dom?
[attachment=58199:bug.JPG]

Det kanske kom in i huset när jag tog in en stor jalapeña planta och en physalis från växthuset i oktober.
Men upptäckte dom bara i januari, då fanns det 6-7 stycken, och hittade fler varje dag, även långt bort (10-15 m!) från plantorna. Båda åkte ut i kylan direkt, men dom hade redan börjat käka på växterna omkring, penningblad
Även nu hittar jag nån då och då, och dom har börjat äta på penningträdet och svärmorstunga (kort variant, vet inte vad det heter egentligen). Och NU har dom börjat tugga sunder bladen på min kära pelargon som jag försöker övervintra på fönsterbräda!!!
-cry-.gif
myrtille
Det är en vivel av något slag. Hur du blir av med den vet jag inte.
DykUnderYtan
Ser ut som en öronvivel.

Fick själv in dem för nåt år sedan (när jag bodde i lägenhet) där de gjorde en del klipp på mina växter i köket. sad.gif
Kom till slut på att de måste ha följt med änglatrumpeten in. Klämde ihjäl dem en efter en så fort jag såg dem... men det tog tid att bli av med dem.
Ally
Tack!!! Det stämmer med bild sökning på google.
thanks.gif
Då är åtgärd: "skakar alla jord från rötterna och planterar om växten i kruka med frisk jord"
enligt http://www.skadedjursfri.se/support.asp?pest=51
och i Maj-Lis Petterssons bok Skydda din Trädgård står det också
"Kläm ihjäl skalbaggar och larver som äter på plantorna... Försök att samla in fullbildade öronvivlar genom att lägga t.ex. en planka på jorden bland angripna växter. Vänd på plankan på dagen och kläm ihjäl djuren."
DykUnderYtan
CITAT (Ally @ 19-02-2011, 14:30) *
Tack!!! Det stämmer med bild sökning på google.
thanks.gif
Då är åtgärd: "skakar alla jord från rötterna och planterar om växten i kruka med frisk jord"
enligt http://www.skadedjursfri.se/support.asp?pest=51
och i Maj-Lis Petterssons bok Skydda din Trädgård står det också
"Kläm ihjäl skalbaggar och larver som äter på plantorna... Försök att samla in fullbildade öronvivlar genom att lägga t.ex. en planka på jorden bland angripna växter. Vänd på plankan på dagen och kläm ihjäl djuren."

Visst ja, jag la i en par potatishalvor på jordytan också. Hade läst nånstans att det skulle funka som "fälla"... men utan resultat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon