Full version: Träd på balkongen.
Kalle i Lunden
Jag är relativt ny på träd då jag bor i lägenhet. Jag hade ett olivträd på balkongen förra året som jag fullkomligt älskade. Sen kom vintern och jag hade ingenstans att ställa den, så nu ser den helt bedrövlig ut och mår nog inte så bra efter en vinter i lägenheten.

Jag behöver tips på små, fina träd som man kan ha i stor kruka på balkongen i Göteborg. Det blåser ju ganska mycket ibland och är halvskuggigt.

Jag älskar röda lönnar. Tror ni att det finns någon lönn som skulle kunna klara sig på vår balkong? Jag vill helst ha ett träd med stam och krona.

Vad tror ni?

/Kalle
Huggorm
Någon av de japanska lönnarna skulle säkert fungera eftersom det är halvskugga, och de finns ju i alla färger och bladformer. Men man skall komma ihåg att kruka inte är optimalt för ett träd. Dels ger den begränsade jordmängden krav på regelbunden vattning, särskilt sommartid. Dels kommer jorden att tina och frysa gång på gång under våren när solen skiner på dagen och det blir kallt på natten. Detta är inte speciellt bra för rötterna. Sedan tar näringen i jorden slut relativt snabbt om man odlar vedartade växter, så man får gödsla så småningom. Med rätt skötsel kan ett krukträd leva väldigt länge, men slarvar man lite får man räkna med att byta så småningom.
Kalle i Lunden
Ok. Tack Huggorm.

Det låter ju jättebra ju. Skall nog försöka hitta en Lönn i så fall.

Tack igen.
Alexander-VG-zon3
dessa lönnar övervintra hos mig utan problem, zon 3-4 (ganska små krukor faktiskt, men dom ska få lite bättre detta år).

Acer capillipes - vacker stam och fin höstfärg, nya blad är röda. tål torka ganska bra, min får inget extra vatten på sommaren. och tål det även i kruka. dock får man nog en bättre tillväxt på den om den får fuktigjord och ingen längre torka.

Acer davidii - även den vacker stam, får vackra blad om den får mycket näring och vatten, men höstfärgen är sådär.
Kalle i Lunden
Tack flaxss,

Jäklar vilka fina stammar. I like. Jag är nog däremot inne på sorter med de lite spretigare, nästan cannabisliknande, bladen.

Vet någon om det finns några bra ställen att köpa lönnar i Göteborg?

/Kalle
Huggorm
CITAT (Kalle i Lunden @ 05-03-2011, 14:46) *
Tack flaxss,

Jäklar vilka fina stammar. I like. Jag är nog däremot inne på sorter med de lite spretigare, nästan cannabisliknande, bladen.

Vet någon om det finns några bra ställen att köpa lönnar i Göteborg?

/Kalle

Så vitt jag förstår saknar Göteborg riktigt bra plantskolor. Men just japanska lönnar med extra utarbetade löv brukar till och med Plantagen ha, så det skall gå lätt att hitta. Men du får nog vänta till in i april innan de får in årets sortiment
Kalle i Lunden
Jasså, ok. Jag hittade den jag letat efter. Acer palmatum. Gillar den skarpt. Skall försöka få tag i den under våren. Tack för hjälpen.
Alexander-VG-zon3
Mölnlycke Garden Center brukar ha en hel del (av allt).
min tidigare arbetsplats, Nilssons plantskola (i Kullavik) brukar också ha en del olika japanska lönnar.
Rångedala blir ju en bit i inlandet men dom har också ett bra utbud.

det går ju ockås köpa på nätet, om du vill ha förslag på sånt ?

och som huggorm skrev, plantagen och även blomsterlandet och andra bogrönt kedjor har oftast dessa lönnar med, plantagen i tagene tycker jag är en hyfsat bra plantagen butik (om man nu bortser från att dom stavar fel och ger upp på uteavdelningen tidigt)
Kryddan03
Om du har det blåsigt på balkongen skall du inte skaffa japansk lönn, speciellt inte de allra finflikigaste. Jag hade en i flera år på min balkong (också i Gbg) och varje år blåste bladen sönder och blev bruna och fula. Till slut gav jag bort den. Testade även en flikbladig fläder ett par år. Blev också sönderblåsta blad.

Har väl egentligen inte något annat förslag till dig som liknar japansk lönn, men själv har jag haft rhododendron (yakushimanum), japansk dvärgcypress Chamaecyparis obtusa 'Nana Gracilis', uppstammad forsythia och dvärgkörsbär (sura bär på min, men det finns säkert nya sorter numera) med gott resultat.
Alexander-VG-zon3
vilken inbjudande och mysig balkong du har, fast det har jag nog sagt innan, jätte fint. bravo.gif
Kryddan03
CITAT (flaxss @ 05-03-2011, 20:47) *
vilken inbjudande och mysig balkong du har, fast det har jag nog sagt innan, jätte fint. bravo.gif

Tack flaxss! smile.gif
Fast nu är den lite mindre mysig p g a renovering förra året då jag var tvungen att göra mig av med en massa växter. Å andra sidan är det både roligt och spännande att börja om lite från början (en del har jag ju kvar). Funderar på ett spaljéträd istället för körsbäret som fick flytta hemifrån vid renoveringen. Äpple eller kanske t o m persika eller aprikos. Sedan bara måste jag ha ett blåregn igen. Det var så fint när det klättrade i taket med doftande, blå hängen. smile.gif

Jaså, du har jobbat på Nilsson? Min favoritplantskola! wink.gif
Huggorm
Vissa lönnar är ju betydligt mera vindtåliga än andra. Naverlönn till exempel, tål mycket vind och finns i en mängd framtagna sorter med olika bladutseende. Kanske fungerar bättre?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Naverl%C3%B6nn
Kryddan03
CITAT (Huggorm @ 05-03-2011, 20:55) *
Vissa lönnar är ju betydligt mera vindtåliga än andra. Naverlönn till exempel, tål mycket vind och finns i en mängd framtagna sorter med olika bladutseende. Kanske fungerar bättre?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Naverl%C3%B6nn

Det är säkert möjligt - om man bara kan hålla den nere i storlek. I och för sig växer träd och buskar långsammare i kruka/låda då rotsystemet blir begränsat.
Jag var så glad över min japanlönn och blev så besviken. Men, bladen är tunna och ömtåliga - nästan som silke - särskilt när de är nya på våren. Och här i Gbg blåser det ju ofta kraftiga vindar från havet på våren, ibland nästan stormstyrka i kastvindarna. Bor man dessutom en bit upp så blir det tufft, i markplan blir det ju ofta mer skyddat.
Kalle i Lunden
Jo, det är sannt, vinden kan dra på av bara fan här på balkongen ibland. Kanske skall tänka om lite. Jag är ju lite japanfetishist så det hade varit riktigt kulmed en rönn eller sakura eller något liknande man jag kanske får ta något tåligare.

flaxss, tips på bra internetsajter för träd hade varit bra. Har letat runt lite men inte hittat något.

Kryddan03, riktigt skön balkong. Min är väl kanske en fjärdedel så stor. Det är som en liten djungel med sittplats för två.
Kryddan03
CITAT (Kalle i Lunden @ 06-03-2011, 00:57) *
Jo, det är sannt, vinden kan dra på av bara fan här på balkongen ibland. Kanske skall tänka om lite. Jag är ju lite japanfetishist så det hade varit riktigt kulmed en rönn eller sakura eller något liknande man jag kanske får ta något tåligare.

flaxss, tips på bra internetsajter för träd hade varit bra. Har letat runt lite men inte hittat något.

Kryddan03, riktigt skön balkong. Min är väl kanske en fjärdedel så stor. Det är som en liten djungel med sittplats för två.

Storleken har ingen betydelse, vet du väl, utan vad man gör av det man har. wink.gif

Om du är japanfreak kanske du skall snegla lite på rhododendron t ex yakishimanum-gruppen. De är verkligen fina med vackra blommor på våren och lite annorlunda blad än vanlig parkroddis. Dessutom får du lite grönt på vintern. Är väl lite känsligare än vanliga roddisar men med vinterisolering brukar det funka att ha dem i lite större krukor. Nya blad är ofta ludna i silver/vitt och undersidan är kanelbrun:

Även azaleor (som inte är vintergröna) kan ju ge lite japankänsla. De växer ju också gärna lite träd-/bonzaiaktigt.

Japanskt dvärgkörsbär (Prunus incisa 'Kojou-no-mai') borde också funka eller någon annan prunus i dvärgformat. Det finns sådan som ger bär och sådana som bara blommar.

Trädpion och vanlig pion har jag också haft. Irisar funkar också jättebra i kruka. (Går ifrån trädtemat lite men tänker på det japanska wink.gif)

Lunden, förresten? Vi kanske t o m kan vinka åt varandra genom grönskan? biggrin.gif
Kalle i Lunden
Kryddan03, Tack för de bra tipsen. Jag får se vad det blir tillslut. Det är väldigt bra med alla kunniga människor här inne på forumet som kan hjälpa till att vägleda oss nybörjare. Det är helt grymt. Man får mycket inspiration till odlingen.

Jasså du bor också i Lunden. Najs. Det är en härlig stadsdel. Jag kan säkert vinka uppifrån mitt berg. smile.gif
Kryddan03
CITAT (Kalle i Lunden @ 06-03-2011, 08:55) *
Kryddan03, Tack för de bra tipsen. Jag får se vad det blir tillslut. Det är väldigt bra med alla kunniga människor här inne på forumet som kan hjälpa till att vägleda oss nybörjare. Det är helt grymt. Man får mycket inspiration till odlingen.

Jasså du bor också i Lunden. Najs. Det är en härlig stadsdel. Jag kan säkert vinka uppifrån mitt berg. smile.gif

Nej, jag bor inte i Lunden. Men jag ser upp mot bl a Överås, Prospect hill och "Duvslagen" från min terrass. smile.gif Så, ser jag någon stå och vifta med japanska flaggan där uppe vet jag att det är Kalle. biggrin.gif

Lycka till med balkongen! Du hittar säkert det du söker. Ta tillvara tipset om Nilssons Plantskola. Det går buss hela vägen från Nils Ericson terminalen om du inte har bil.

P S Om du har bil och skall dit liftar jag gärna och visar vägen. ;D
Kalle i Lunden
Har inte bil tyvärr, annars hade du gärna fått åka med. Det är ett jäkla meckande när man skall ut och handla växter och jord. Men bra att det går buss hela vägen.
Kryddan03
CITAT (Kalle i Lunden @ 07-03-2011, 07:37) *
Har inte bil tyvärr, annars hade du gärna fått åka med. Det är ett jäkla meckande när man skall ut och handla växter och jord. Men bra att det går buss hela vägen.

Jo, det är ju det. Rosor har jag släpat på bussen från Nilsson. Lite svårare med wisterian på 2,5 meter som jag blev sugen på så den fick vara.
Men, det är faktiskt värt att åka dit med buss för att bara titta och handla smått. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon