Full version: Granatäpple
rosita
Jag sådde kärnor från ett granatäpple för 3-4 veckor sedan. 4 grodde och i dag ska jag omskola 2 av dem. Någon som har erfarenhet och vet vilken jord de vill ha? Hur varmt? Kan man få frukt på plantor man drivit upp från frön?

Jag har läst att de tappar bladen på vintern. Då behöver de väl inte stå ljust under övervintringen? Hur övervintrar jag dem för övrigt?
Helen i Piteå Zon 5
Frösådde för 2 år sedan frön, planterade ner 3plantor/kruka då de första två-tre karaktärsbladen hade vuxit ut. Jämförde växtsättet med att toppa några och inte toppa plantor, de toppade grenade sig bättre. Plantorna växer och blir 'busklik', har ett 'fallande' växtsätt, är fortfarande inte så stora ca. 30cm. Första vintern förvarade jag min planta svalt (+15º) och under växtbelysning men den här vintern står krukan mörkt och i ca. +-0º-+4º, får väl se ifall den lever längre fram.
rosita
Okej, det låter ju bra! Hoppas att dina har klarat denna vintern också!

Så här ser mina ut nu:

[attachment=58203:granat_pplen.jpg]
Helen i Piteå Zon 5
Fina plantor yes.gif detr är roligt då frön gror.
Lycka till!
Iren
Ja vad kul då fröerna tar sig, jag är jättesugen på att få tag i ett granatäpple. Så det fungerar med att sätta frön... något speciellt att tänka på vid sådd? Tacksam för tips hälsar irene
Helen i Piteå Zon 5
Man måste tvätta bort fruktköttet noga från fröna innan sådd om du köper frukten från affären.
Fröså i rumstemperatur, använd såjord, täck krukan med plastfilm med lufthål över så bevaras fukten bättre och jorden torkar inte ut så fort.
Vänd plasten vid kondenst för att motverka mögel, låt sådden stå under växtbelysning. Efter omskolning ställ svalt men fortfarande under växtbelysnin.
Iren
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 19-02-2011, 16:45) *
Man måste tvätta bort fruktköttet noga från fröna innan sådd om du köper frukten från affären.
Fröså i rumstemperatur, använd såjord, täck krukan med plastfilm med lufthål över så bevaras fukten bättre och jorden torkar inte ut så fort.
Vänd plasten vid kondenst för att motverka mögel, låt sådden stå under växtbelysning. Efter omskolning ställ svalt men fortfarande under växtbelysnin.

Hej igen och tack för tipset, ska testa det pronto! thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon