Full version: Citronträd
rosita
Hur tar jag sticklingar på mitt citronträd? När är bästa tiden att göra det? Vilken jord planterar jag den i? Eller ska den först stå i vatten tills den får rötter?
BigDaddy
CITAT (rosita @ 19-02-2011, 10:48) *
Hur tar jag sticklingar på mitt citronträd? När är bästa tiden att göra det? Vilken jord planterar jag den i? Eller ska den först stå i vatten tills den får rötter?

Jag kan ingenting men jag har försökt med detta förra året.
Tog några & satte i vatten förra våren, & 1st i jord med påse över.
Satte de flesta i vatten då det är det som jag oftast brukar lyckas bäst med när det gäller andra sticklingar.
Men ville även testa ngn i jord.

Ingen av de i vatten slog rot under våren/sommaren, sedan slängde jag dem.
Dock slog den rot jag satte i jord. Ser ff fin ut nu idag utan extra ljus under vintern. Har satt igång & växa lite med nu sedan det blev ljusare. Ska plantera om den om ngn månad tänkte jag.

Så jag gillar oftast, & framförallt känns det enklast, att sätta sticklingar i vatten men citron kör jag i jord hedanefter om jag ska försöka pånytt, med påse över. Påse över hade jag inte på dem i vatten & kanske var det det som gjorde att de inte grodde, jag vet inte.

Jag är iaf oerhört glad att jag lyckades med 1st. smile.gif
rosita
Grattis! bravo.gif

Hur/var skar du av sticklingen på trädet?
BigDaddy
Tack! smile.gif

Jag tog mest högst upp i trädet men ett par på utstickande grenar på sidorna.
Minns inte vilket det var som tog sig.
Jag tror det var ett som var rätt långt ner i trädet åt sidan. Jag vet inte om det spelar ngn roll. Har hört toppsticklingar men vet inte om det innebär toppen på en gren var som helst el toppen (högst upp) på trädet.

Tror jag tog sticklingar med 4 nodder på varje. 2 över ytan & 2 under jord/vatten.

Jag tror inte citrus är de enklaste att lyckas med så jag är tacksam att det gick & uppenbarligen går det även för en nybörjare.
I år ska jag testa flera till. smile.gif
rosita
Tack! Då ska jag försöka ta en stickling och sätta den direkt i jord. Hoppas att det funkar hos mig också!
BigDaddy
CITAT (rosita @ 19-02-2011, 15:24) *
Tack! Då ska jag försöka ta en stickling och sätta den direkt i jord. Hoppas att det funkar hos mig också!

Ja hoppas det. Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon