Full version: Petunia
malcolm
Jag tänkte försöka mig på att driva upp petunia från frö i år men de är ju så himla små att det är svårt att skilja på dem ett och ett. Någon som har förslag på hur man går tillväga.
hattstugan

Bredså dem i en låda typ sådan man köper köttfärs i och plantera dom en och en när de är stora nog att hantera!
Helen i Piteå Zon 5
man kan blanda fröna tillsammans med lite sand och använda sig av en sådosa.
http://helenstrdgrd.blogspot.com/2010/03/a...-av-sadosa.html
kerstin z5-6
Nys ej under såendet är ett annat tips smile.gif då har man fröna överallt utom där de ska vara vet jag smile.gif
theseraphim
CITAT (malcolm @ 19-02-2011, 13:22) *
Jag tänkte försöka mig på att driva upp petunia från frö i år men de är ju så himla små att det är svårt att skilja på dem ett och ett. Någon som har förslag på hur man går tillväga.

Det finns en sådosa från Nelson som ser ut som en spruta där man ställer in munstycket efter fröernas storlek, den är smart faktiskt.
malcolm
CITAT (theseraphim @ 19-02-2011, 16:06) *
Det finns en sådosa från Nelson som ser ut som en spruta där man ställer in munstycket efter fröernas storlek, den är smart faktiskt.

Tack för tips, skall kolla efter en sådan.
Sabina87
Så sprutan fungerar tyvätt inte, fröna är för små.
Jag brukar ta en tandpetare eller grillpinne, som jag fuktar på toppen. Då fäster fröna, sedan är det bara att dra pinnen mot jorden där fröt ska ligga =) Jag lädder fröna i en låda så jag kan plocka ett och ett.
Så gör alltid jag med små frön.
Maggan H
Jag gör som hattstugan, funkar alldeles utmärkt! Bara man inte häller ut alla frö på samma ställe så....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon