|
Full version: Visst ser ni?
Visst ser ni?  Nu då?   Så här i närbild syns det ju ganska bra, gör det inte?  Jamen, NU ser ni väl i alla fall! Det är den här jag har fotat hela tiden  .  fotad 26 augusti 2010
malcolm
19-02-2011, 13:42
Sån kamofleringsteknik skulle man ha.
Fröställning av gråbo, om någon undrar vad det är.  Ja, och så förstås larven av absinthkapuschongfly om någon undrar vad det är två gånger.
Ja man slutar aldrig förundras över naturen och vad den kan åstadkomma.
Ojojoj, vilka fantastiska bilder!!! Jag skulle nog aldrig ha upptäckt dom där! Otroligt kamouflage - speciellt den första bilden - helt omöjlig att upptäcka! Som sagt, naturen är förunderlig!
*Stintan*
19-02-2011, 14:44
Visst är naturen fantastisk! Fina bilder!
Så fantastiska bilder och fantastiskt kamoflage. Hur såg ni larverna från början... Häftigt!
Biggan_
19-02-2011, 17:18
CITAT (irdalen @ 19-02-2011, 16:36)  Så fantastiska bilder och fantastiskt kamoflage. Hur såg ni larverna från början... Häftigt! Amaira har ögon för det lilla! Kolla hennes fotoblog så ser du vad jag menar!
Eva i Skåne
19-02-2011, 18:10
Fantastiska bilder!!!
Ja Biggan, jag förstår vad du menar. Jättefint och ovanliga och detaljerade bilder du tar amaira!!
Myosotis
19-02-2011, 18:50
 Fantastiskt! Men vad är den första för en? Vad gör den på laven? Är det bara en slump att den är så bra camouflerad där eller bor den där, inte finns det väl larver som äter lavar?
Oj vilka fantastiska bilder! Tack för spännande visning
Fågelvägen
19-02-2011, 20:02
amaira, vad heter den spräckliga rackaren som gömmer sig så skickligt i laven? Är den en mätarlarv? Och blir den någon sorts fjäril sedan?
Jag tittade på dina flug- och humlebilder. Man blir ju religiös! Gillade dina välvilliga berättelser, också vid uppenbara mordfall.
Amaira, vad roligt att se dina fantastiska insektsbilder här på odla igen! Helt otroligt kamouflerade larver på blåslav och gråbo. Olle
Först och främsr så var det inte jag som hittade någon av dessa. Och jag tror inte att man "hittar dem", utan finner dem om man söker efter dem. Söker noga! Jag hade "entomolog-hjälp". Kapuschongabsinthflylarven (haha långt namn) ser man inte fast man stirrar på den!! Det är makalöst hur en stor larv kan bli totalt osynlig. Den lavfärgade är färgad så för att den lever på lavar. Det är en mätarlarv som tids nog blir en mätarfjäril, men vilken är svårt att säga. Märkligt färgad och mönstrad? Javisst, men inte ensam i sitt slag! Det finns flera arter som lever så, och ser ut så. Lavar är mycket näringsrika, även om näringen är svår för människor att tillgodogöra sig.
Myosotis
21-02-2011, 10:08
CITAT (amaira @ 21-02-2011, 09:11)  Den lavfärgade är färgad så för att den lever på lavar... Den gör det! Hade jag ingen aning om att det finns arter som äter lavar.
Gossen Ruda
21-02-2011, 12:54
Det finns ett släkte mätare som kallas för lavmätare, släktet Boarmia, eftersom en del av larverna lever på trädlavar men ingen som ser ut så här. Jag har inte hittat någon larv som passar in så jag passar på den outtalade frågan. En mätarlarv är det dock.
Varför får jag ingen träff på artportalen, på lavmätare eller Boarmia? Är det nya namn igen? Här kommer ett par skyddsfärgade larver till. Den första fanns på tallbarr, och jo, jag hittade den alldeles själv.  Den andra kryper på en aspstam. Den är jag nyfiken på vad det är för en gynnare, den ser lite speciell ut. Klarar du den, Gossen Ruda?  Alla bilder jag har på den är tyvärr suddiga. Den är fotad 28 oktober.  
Gossen Ruda
21-02-2011, 14:34
Japp, nån klåfingrig systematiker har slagit sönder hela Boarmia-släktet i en massa andra släktnamn. Sök på namn som innehåller lavmätare så får du upp dem. Jag skall kolla närmare på de nya lite senare. På tvåan höll jag på att skriva snoppvinge, och sen skrev jag det. Tror dock att det är pilporslinsvinge eller något ditåt. Den kan vara både brun och grön.
CITAT (Gossen Ruda @ 21-02-2011, 14:34)  På tvåan höll jag på att skriva snoppvinge, och sen skrev jag det. Men Ruda då! (Det var inte jag som sa det! Vad jag tänkte när jag såg den, tänker jag inte heller säga ... kan väl inte jag rå för hur den ser ut  ) Jag ska kolla på pilporslinsvinge. Larven ser rolig ut, för den ser precis ut som en tunn aspgren, de har såna här utväxter efter några år.
Överbölingen
21-02-2011, 16:12
Suveräna bilder***. Men håller med om att man utan större fantasi får kufiska och lite närsyntavibbar:).
Gossen Ruda
21-02-2011, 16:26
Jo, jag är ganska övertygad om pilporslinsvinge eller någon nära släkting. 1:an är nog en tallmätare. Den stämmer inte helt men det finns inte så många fjärilslarver som käkar tall.
Pilporslinsvinge, Pheosia tremula. Visst ser den ut såhär! Tack för hjälpen Ruda, ovärderlig som alltid!
Orkidétjuven
21-02-2011, 22:13
Suveräna bilder. Helt otroliga. Och roliga
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|