Full version: Araucaria araucana
Maria i Helsingborg
På sajten http://hem.passagen.se/snowpalm/swe/palm.html (en sida för "palm&bambu-andreas"?) läser jag att min nyfunna gamla favorit, brödgranen, skulle vara en indikatorväxt och endast vara härdig ner till -5 grader. Nog 17 har vi kallare än så många gånger t.o.m i Helsingborg. Men jag HAR sett den här.......hur kan det komma sig? (De har inte packat in den på vintern)
Ingrid på Västkusten
Ja då mkt beror på hur mkt hur länge etc. Finaste exet jag sett i Sverige finns i DBW's trädgård på Gotland den är vad 3-4 meter?

En gång förra året var det ett inlägg ifårn Färöarna och de kunde odla den där iofw mkt mildare klimat än oss där men ändå :-))

Dänage - varma hörn etc etc skyddade miljöer, ja då kan man tänja på gränserna,

Hälsar Ingrid
andreas i uppsala
Maria, visst innehåller Leifs sida mycket info, även fast det finns en hel del till att tillägga.

Angående brödgranen så har silvia bl a skrivit lite om den.Hon har dessutom tagit en bild på en som finns i Torslanda.

I sydvästra norge är den ganska vanlig. Den är härdigare än vad man tror, med tanke på att den kan klara sig på gotland som har ett inte lika milt klimat som delar av skåne och öland har. Gotland är inte specielt milt.Medeltempen i februari ligger på -1,3 jämfört med malmö som har -0,8 som kallast i januari. Bästa stället i sverige är nog södra öland och i falsterbo. Falsterbo har i februari en medeltemp på +0,1 och i januari +0,4.(zon 8)
Ingrid på Västkusten
I must respectfully disagree Andreas - jag skrev att den befinner sig i DBW's trädgård - det är kanske den mildaste plätten på Gotland med en mur om mkt skydd av andra faktorer- gotlänningarna får rätta mig men jag tror det är en av de mildaste delarna på hele Gotland där den står. Så den står så bra den kan i en mkt skyddad del och Gotland bistrare klimat får den inte.
Om det är mkt kyla blir den brun....och vad är härdighet egentligen?
En kombination av många fakorer..... förresten såg jag Poncirus i snön i zon 4 häromdagen - och den levde!

Hälsar Ingrid
andreas i uppsala
Det var visby jag menade(innanför muren) men visst finns de platser på gotland som är extra mild, men skåne vinner ialla fall.

Var du såg du poncirus'en och hur stor var den? Låter intressant för min del.Om poncirus klarar sig bra i zon 4 så borde den lätt klara sig i varma och torra zon 2-3.

Det är vätan som sätter stop på den.Jag råkade vattna den lite för mycket och några grenar började bli gulbruna.Det värsta var att jag inte alls gav den mycket vatte, utan istället mycket lite, men den tyckte inte om det.Det är ju rena kaktusen. Den har nu återhämtat sig avsevärt på mycket, på kort tid .Den har fått den massa nya blad och grenar, men den har inte blommat mad.gif Det ska visst till varma höstar och inte tidig vår för att få den att blomma.
Anders zon 1
Jag håller nog med Ingrid om att Visby (innanför ringmurarna) har minst lika milt klimat som de mildaste delarna av Skåne. Visserligen är medeltemperaturen under vintern lägre i Visby, men det är mycket vanligare med farligt låga temperaturer i Skåne (när det gäller brödgran misstänker jag att det är de absolut lägsta temperaturerna som är den största faran eftersom den härstammar från bergsområden med oceaniskt klimat där det aldrig blir sträng kyla trots att vintrarna i genomsnitt är relativt bistra). Gotland skyddas mot den värsta kylan av det omgivande havet medan Skåne däremot inte har något skydd alls mot kalla nordanvindar. Här i trakten av Lund-Malmö är det inte helt ovanligt att temperaturen tillfälligt kan sjunka ner till 15-20 minusgrader åtminstone någon gång under vintern. Innanför ringmuren i Visby är det enligt vad jag har hört sällan kallare än -10 grader.

Anders
andreas i uppsala
Anders, visst är det så.I Skåne kan ibland bli riktigt kallt, men jag jämförde falsterbo med visby . Om man skulle mäta i medeltemp omvänt till usda(usda är mycket dåligt) så ska visby de senaste åren ligga i zon 7a/7b. Visst visby har ett mer stabilt klimat än skåne men jag tror ändå på sydvästra skåne eller framför allt ölands södra.Där är det milt.

Anders, jag hade för mig att du hade trachys på friland, stämmer det?
Anders zon 1
Falsterbo är definitivt väldigt milt på vintern men jag undrar ändå om inte Gotland och Öland faktiskt är bättre skyddade mot tillfälliga köldknäppar genom att dom är helt omgivna av hav. Tänk också på att de temperaturer som anges för Visby kommer från flygplatsen där det oftast är betydligt kallare än innanför ringmuren under klara och kalla vinternätter.

Misstänker också att området kring Kullen i nordvästra Skåne (speciellt Mölle på sydsidan i skydd av berget) har snäppet bättre odlingsklimat än Falsterbo.

Jo det stämmer att jag hade en Trachycarpus, fast med betoning på hade.... den frös tyvärr bort förra vintern när vi hade några riktigt kalla dagar i början på januari. Det var dock ett litet ex som inte hade hunnit etablera sig ordentligt så det är nog värt att prova igen.

Anders
Tingstäde

Måste kolla igår på lunchen hur DBW-apskräcken mådde, inspirerad av ovanstående. På den bredvidvarande skylten står följande:

"BRÖDGRAN. Märkligt, fantastiskt och liksom främmande är detta barrträd från Andernas västsluttningar i Argentina och Chile där det kan växa ända upp till höjder med snöfall och kyla. Brödgran är det svenska namnet, men "apskräck" förekommer också. Det är en översättning av det amerikanska populärnamnet "Monkey Puzzle". För en apa - eller vilket djur som helst - är det npg föga inbjudande att klättra bland alla stora, hårda, brett triangulära och vassa barr.
Släktnamnet Araucária kommer från provinsen Arauco i Chile, där araukaindianerna bor. Vår art Araucária araucána är en av släktens 30 arter, alla sydhemisfäriska. Det är den härdigaste av alla. Brödgranen hal länge varit ett uppskattat virkesträd. Numera är det sällsynt i vildbestånd och skyddat som en hotad art. Till släktet hör även rumsgranan från Norfolkön i sydvästra Stilla Havet, A. heterofylla. I vilt tillstånd maximalt 60 m hög, hos oss en inomhusväxt, mer populär förr. I Medelhavsområdet odlas den mycket och uppskattas för sitt regelbundna växtsätt.
I svensk odling är brödgranen en raritet och en kuriositet. Under krigsvintrarna frös de främst skånska exemplaren bort. Nyplanterade träd har hunnit bli ungefär fem meter höga. I Sogn på norska västkusten finns fina exemplar på drygt 20 m. Trädgårdens brödgran, den enda kvarvarande, är i god utveckling.
Som ungt är trädet stelt med glesa men grova grenar, tankarna går till en trädformad lummer, en fantasiväxt. På kontinenten och i England odlas brödgran ganska ofta, man ser mest träd med rundad krona och hängande grenar långt ner. I vildbestånd får den ganska högt ansatt krona, och når ända till 50 m höjd. Kottarna på honträden är stora påpminnande om små fotbollar. De klängs medan de sitter på grenarna. Fröna är ätliga, vilket förklarar det svenska namnet brödgran"

rolleyes.gif

Tingstäde
Maria i Helsingborg
Tack, vad fint.
Tingstäde
... vad gäller klimatet på Gotland ...

Hela ön angives tillhöra zon 1. Erfarenheten säger dock att det är stor skillnad mellan de centrala delarna av ön och de kustnära. Ofta faller torrsnö i Tingstäde medan det är glopp i stan.
DBWs trädgård ligger ju bara 100-talet meter ifrån stranden och har ringmuren emellan sig och vattnet. Hela trädgården sluttar år väster så när kalla vindrar blåser från den östra kvadranten passerar de ovanför trädgården de få gånger det blåser så.

Skulle tippa att DBW-trädgården befinner sig i växtzom 0,1 tongue.gif laugh.gif liksom många muromgärdade trädgårdar i innerstan. Jämför med det lokalklimat de engelska tegelmurarna runt deras trädgårdar.

Tingstäde
pelleme
Jag var på besök i Ystad i januari och där stod en Brödgran inne i ett tält av säckväv som skydd mot kyliga vintervindar. Det har stått där i åtskilliga år (vet inte exakt hur många) och mår alldeles förträffligt. Det är inte så högt - ca 2-2,5 meter.
Ska själv beställa ett imorgon. Måste prova.... rolleyes.gif

Pelle i Halland
Maria i Helsingborg
Var beställer du trädet??
Jag vill också.... smile.gif
pelleme
Jag var precis och pratade med Gardentime i Östra Karup, och de ska ta hem ett till mig. Vill du prata med dem så finns de på: 0431-74080.
Prata med Jonas.

Lycka till!
Pelle
Maria i Helsingborg
Det var ju makalöst vilken nytta man har av denna sajten!! smile.gif

Nu har jag pratat med Jonas och det blir att åka dit i slutet av mars och hämta hem.......OJ, nu kom ett mail, TACK snälla Per!!!......familjens nya lilla tillskott!

Tack igen.......fy bubblan vad rrrroligt! biggrin.gif
pelleme
biggrin.gif
Kul att kunna vara till hjälp.

Nu längtar jag ofattbart mycket efter våren...

Fler apträd till folket!

Pelle
andreas i uppsala
Välkommen till forumet Pelle. När kom din banan från mulu. Min kom i tisdags(nerklippt såklart)

Brödgran orkar jag inte testa, men jag ska däremot testa en hybridkorkek. Den skulle kunna klara sig bra här i uppsala.

Det var "hemskt" i jämtlandsfjällen. Det var plusgrader 5 av 7 dagar och det blåste som sjutton. I uppsala har det vad jag har hört vasrit plusgrader hela veckan nästan
Blomstersmurfen
Hybridkorkek??? Berätta!!! Nu vill jag säkert ha en sån också! Om den kan klara sig hos dig borde den väl klara sig hos mig...
andreas i uppsala
Den heter spansk(iberisk) ek och är en hybrid mellan turkisk ek(lövfällande) och korkek(städesgrön),och som jag sa tidigare så skulle den kunna klara sig ganska bra(om inte mycket) i zon 2-3. Sen finns det en massa varianter utav spansk ek, men den variant som påminner mest om korkek är diversifolia. Dess bark är mycket lik suber.

Eftersom det är en hybrid mellan korkek och turkiskek så är den inte helt städesgrön, fast helt städesgrön är inte ens Leif's korkek i ängelholm.Den tappar bladen varje vinter. Så förhoppningarna att spanskek skulle vara städesgrön på vintern i sverige är inte så jätte stor.Det måste ha varit en mild vinter i sådana fall.
pelleme
Hej Andreas och alla andra,
Jodå, bananerna och Fatsian kom i veckan. De såg fina ut. Bananerna var givetvis utan blad.

Uppsala har tydligen haft ungefär som här, dvs plusgrader på dagarna och i regel minus på nätterna.

Nu snöar det.... blink.gif

Pelle
andreas i uppsala
Jag visste inte att du hade beställt en fatsia.Visste du att de har stora fatsia's för endast 79kr på bauhaus. Jag var o köpte 2 idag. De är 70cm höga och nästan dubbelt så breda. Jag är med andra ord ganska nöjd med mitt köp.(skickar bilder senare)

Jag passade även på att köpa en 80cm hög camelia japonica "california" vars blad är full med runda knoppar.

Hur stor är din mulubanan?

Visst har det varit fint väder i uppsala. Trots att det endast var +1 idag så kändes det verkligen som det var vår. Nu är våren påväg. Det skulle kännas konstigt med 10 minus nu.
pelleme
Visst, jag har sett jätte-fatsia både på Bauhaus och andra ställen. Jag ville bara se vad de hade på Mulu nu när jag ändå beställde bananerna. Dessutom fick jag den billigt. Det är bra att veta att om den nu inte vill riktigt första året, så finns det att få tag i med lätthet här hemma.

Bananerna är ca 40 cm, tror jag (har inte mätt).
Funderar på om jag ska ställa dem varmt eller svalt....
andreas i uppsala
20-30cm för 6-9 pund. Var det en sådan du köpte? Varför köpte du inte en på bauhaus istället?

Min poncirus har iallafall verkligen växt. Vem var det som sa att den växte långsamt? Synd bara att det inte har kommit några blommor än. Det blir förmodligen aldrig några blommor på den, dvs om vi inte får mycket varmare höstar.

Dina bananer måste vara vara större med tanke på att min är 50-60 hög, och jag tycker att dina ser ut att vara mycket större än min.
pelleme
Nej, jag betalade inte så mycket. Fick bra deal. biggrin.gif
Men det var tur jag köpte en, för Bauhaus i Hyllinge hade minsann inga så´na.
Vem som sa´att Poncirus växer långsamt vet jag inte. Jag har ingen erfarenhet.

Mina bananer var ca 47 cm när de kom, men nu har det hänt grejor.
Blev tvungen att ställa tillbaka en till svalutrymmet, för annars hade jag fått problem snart. Skulle bli svårt att transportera ner åbäket från ovanvåningen om den har växt för mycket.

Nu får snön gärna försvinna på HELA tomten...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon