Full version: Varg jagades
herkules
Vargen jagades först av en snöskoter.

Sedan kördes den över och slogs ihjäl med ett trubbigt föremål.

Nu jagar polisen de skyldiga bakom den brutala jakten.

Den döda vargen hittades vid sjön Fansen mellan Bollnäs och Ockelbo i början av februari. Skadorna på kroppen antydde att den hade blivit utsatt för grovt våld.

Efter att Statens veterinärmedicinska anstalt undersökt djuret kunde man konstatera att skadorna var mycket omfattande: vargen hade flera revbensbrott, ett benbrott och flera skallskador.

Dödades med trubbigt våld
– Den är avlivad med trubbigt våld. Och med utgångspunkt av det här kan man misstänka att den är påkörd en eller flera gånger, säger polisinspektör Sven Lind till Sveriges Radio Gävleborg.

Polisen misstänker att någon eller några personer jagat vargen med hjälp av snöskotrar. När vargen inte längre orkade kördes den över och därefter slogs den ihjäl.

Flera förhörda
Händelsen rubriceras som grovt jaktbrott och polisen har förhört flera personer. Men några misstänkta gärningsmän till den våldsamma jakten finns inte.

Jägareförbundets länsordförande Karl-Evert Hellsén säger till Sveriges Radio att det vore en stor skam för jägarkåren om det skulle vara jägare som ligger bakom brottet.

LÄNK

hur försvarar man det här? går det öht?

Myosotis
sick.gif ! Ett lämpligt straff vore att göra likadant med de skyldiga.
gnon49
Visst vore det en skam för jägarkåren. Tyvärr så är det nog jägare som lekt slaktare. Även lodjuren lever farligt
eftersom vissa jägare inte bryr sig om att jakttilldelningen minskat i år. Det skall skjutas för skjutandes skull verkar det som. Ingen kår utan att den har rötägg, så även jägarkåren.
herkules
för mig spelar det ingen roll vem som gjort det, utan den här vargslakten på tapeten skulle det förmodligen inte hänt. istället för att skapa den berömda acceptansen så har ett hat gentemot varg (och kanske lo, björn är folk för rädda för) blommat upp, ett hat som är fullständigt orimligt.
ge människor terapi, de behöver det!
malcolm
Mår illa av den här sortens djurplågeri. USCH! sick.gif
Gossen Ruda
Varför skulle en jägare använda en snöskoter som vapen? Det är lätt att skylla på jägare men tänk efter lite. Ett skott av ett jaktvapen går inte att spåra.
theseraphim
CITAT (Gossen Ruda @ 20-02-2011, 16:14) *
Varför skulle en jägare använda en snöskoter som vapen? Det är lätt att skylla på jägare men tänk efter lite. Ett skott av ett jaktvapen går inte att spåra.

Lättare att spåra en kula eller skadan efter en kula än när man slagit ihjäl den faktiskt. Kulor kan lämna en massa spår.
Gossen Ruda
Inte om kroppen försvinner spårlöst. Ovanligt klantigt att lämna kvar den.
theseraphim
förvisso men nu menade jag om de lämnat kvar kroppen även om de skjutit den...sen är det klart att det smäller en del och kan dra till sig lite uppmärksamhet.
Gossen Ruda
Snöskotrar är inte ljudlösa... Och kan dessutom också spåras.
Huggorm
Onödigt djurplågeri. Skall man tjuvjaga varg så skall det ske snyggt, ett skott och omedelbar död.
ingrid fuxwall
Det Ni skriver om är hemskt men jag tycker det är värre - den slakt på rävar som nu bedrivs i vårt område, i jakten på bandmasken
gnon49
slaget om den aktuella bandmasken är ju ändå förlorad i det långa loppet. Varje dag upptäcker ju tullen husdjur som man försöker föra in i Sverige. Och tullen kollar ju långt ifrån alla. Det fungerar ju inte så idag. Öppnare gränser kan vara positivt, men det har ett pris i form av sämre kontroll på vad o vem som kommer in i landet.
Nästa gång kanske rabiessmittan får fotfäste i form av en liten gullig valp från södern.
herkules
CITAT (ingrid fuxwall @ 20-02-2011, 20:54) *
Det Ni skriver om är hemskt men jag tycker det är värre - den slakt på rävar som nu bedrivs i vårt område, i jakten på bandmasken

slår de ihjäl rävarna?
theseraphim
CITAT (ingrid fuxwall @ 20-02-2011, 20:54) *

Tycker det är viktigt att spåra bandmasken faktiskt även om jag inte är jägartypen men ibland så kan det vara värt det.
Överbölingen
Jag kan inte för mitt liv föreställa mig att det är jägare som gör sådant. Omdet är några som har respekt för djurs liv så är det jägare. Fyllegrej, eller ungdomar. Tror inte ens att en fårfarmare som inte jagar skulle nedlåta sig till något sådant.

Och fast vi har gaupaspår på tomten så inte har jag kört runt med skotern för att få tag i eländet. Tar lon några rådjur så drar den senare vidare. Mindre ätning på mina buskar. Men vidhåller att i maj borde samerna få skjuta lo som dyker upp i kalvningslandet. Kalvarna är ju räntan på deras kapítal. Och alla vet ju att ingen ränta utgår på pengar i banken. Så någonstans måste ju kapitalet växa.
herkules
CITAT (Överbölingen @ 21-02-2011, 00:46) *
/.../ Så någonstans måste ju kapitalet växa.

fast inte på bekostnad av våra vilda djur väl?
samerna kan faktiskt skydda sina renar, det handlar bara om att vilja.

vad det gäller det fruktansvärda djurplågeriet som vargtiken utsattes för så kan det nog lika gärna vara jägare som fulla och/eller ungdomar. fel i huvudet har personerna iaf och det felet kräver vård.

CITAT (theseraphim @ 20-02-2011, 23:24) *
Tycker det är viktigt att spåra bandmasken faktiskt även om jag inte är jägartypen men ibland så kan det vara värt det.

fast vi måste väl ändå räknat med att få sånt skit som dvärgbandmask och annat till sverige när vi gick med i eu och öppnade gränserna?
fattar egentligen inte vad folk gnäller över, det är ju så här vi vill ha det, lite kontinentalt sådär ...
malcolm
Jag tror liksom Överbölingen inte att det är jägare som stått för massakern av den dödade vargen utan snarare på hormonstinna ynglingar som gett sig på djuret bara för att de kunde. Fulla eller inte låter jag vara osagt men hur det än är så är det ett vidrigt beteende.
theseraphim
CITAT (Överbölingen @ 21-02-2011, 00:46) *
Jag kan inte för mitt liv föreställa mig att det är jägare som gör sådant. Omdet är några som har respekt för djurs liv så är det jägare. Fyllegrej, eller ungdomar. Tror inte ens att en fårfarmare som inte jagar skulle nedlåta sig till något sådant.

Och fast vi har gaupaspår på tomten så inte har jag kört runt med skotern för att få tag i eländet. Tar lon några rådjur så drar den senare vidare. Mindre ätning på mina buskar. Men vidhåller att i maj borde samerna få skjuta lo som dyker upp i kalvningslandet. Kalvarna är ju räntan på deras kapítal. Och alla vet ju att ingen ränta utgår på pengar i banken. Så någonstans måste ju kapitalet växa.

Varför skulle det inte kunna vara en jägare? De är väl inte helgon allihopa precis som resten av befolkningen så finns det ju rötägg och du måste ju kunna spåra upp vargen också vilket en vanlig person har svårt att göra.

CITAT (herkules @ 21-02-2011, 09:18) *
fast inte på bekostnad av våra vilda djur väl?
samerna kan faktiskt skydda sina renar, det handlar bara om att vilja.

vad det gäller det fruktansvärda djurplågeriet som vargtiken utsattes för så kan det nog lika gärna vara jägare som fulla och/eller ungdomar. fel i huvudet har personerna iaf och det felet kräver vård.
fast vi måste väl ändå räknat med att få sånt skit som dvärgbandmask och annat till sverige när vi gick med i eu och öppnade gränserna?
fattar egentligen inte vad folk gnäller över, det är ju så här vi vill ha det, lite kontinentalt sådär ...

Med eller utan EU hade vi nog fått det än då, vi stoppade inte alla bilar och lastbilar som gick över gränsen tidigare heller och de som så fall är att skylla är de som inte vill betala för en hund uppfödd i Sverige för det är de som står för efterfrågan och kapitalet.
Överbölingen
Om man orkar tänka efter lite grann, och det behövs inte särskilt mycket tänkande, så inser man att det är fel att kategorisera och dra grupper över en kam.

Generaliseringen vinner inte den som påstår något som ett barn begriper att det är feltänk.

Det mesta generaliserandet ligger i uttryck som "Ja se fruntimmer!", "Karlar kör bil med underkroppen!", ! "Det är bara skräp på TV!"

Grövre kategoriseringar finns men sådana vill jag inte ens nämna. Gäller det inte bevisligen ca 300000 jägare så använd inte jägare i förtal för att rättfärdiga ett tyckande.
theseraphim
CITAT (Överbölingen @ 21-02-2011, 13:50) *
Om man orkar tänka efter lite grann, och det behövs inte särskilt mycket tänkande, så inser man att det är fel att kategorisera och dra grupper över en kam.

Generaliseringen vinner inte den som påstår något som ett barn begriper att det är feltänk.

Det mesta generaliserandet ligger i uttryck som "Ja se fruntimmer!", "Karlar kör bil med underkroppen!", ! "Det är bara skräp på TV!"

Grövre kategoriseringar finns men sådana vill jag inte ens nämna. Gäller det inte bevisligen ca 300000 jägare så använd inte jägare i förtal för att rättfärdiga ett tyckande.

Nu vet jag inte om du syftade på mitt inlägg om varför det inte skulle kunde ha varit en jägare som gjorde det så kategoriserade jag inte utan menade bara på att alla yrken, hobbies osv dras med några få rötägg och att det kan vara ett sådant som gjort det.
Däremot finns det väldigt många hycklare inom jägarkåren när det gäller vargjakten som inte alls menar att de vill jaga dem för nöjets skull osv.
Överbölingen
Det är väldigt många forumister som tar lätt på generaliseringar. Och jag menade ingen speciell i mitt inlägg.

"Karlar begriper ingenting", fick jag till svar av en gymasisttös för några år sedan när jag påpekade att hennes frånvaro var dels tät, några dagar varje vecka, och dels hög. Anledningen var PMS!. Generaliseringen kom som ett kobrabett när jag påpekade att hon var ett medicinskt under med så täta menstruationer.

theseraphim
CITAT (Överbölingen @ 21-02-2011, 15:32) *
Det är väldigt många forumister som tar lätt på generaliseringar. Och jag menade ingen speciell i mitt inlägg.

"Karlar begriper ingenting", fick jag till svar av en gymasisttös för några år sedan när jag påpekade att hennes frånvaro var dels tät, några dagar varje vecka, och dels hög. Anledningen var PMS!. Generaliseringen kom som ett kobrabett när jag påpekade att hon var ett medicinskt under med så täta menstruationer.

Det känns nog som den allra vanligaste generaliseringen dvs genusgeneraliseringen...Kvinnor fattar inget/män fattar inget:-) För man kan nog diskutera allt från krisen i mellanöstern till bidragen i melodifestivalen och det slutar med just denna generalisering.
Överbölingen
Jo. nog är det på det viset!

Skrattar lite gott, men synd att sparka i luften. Det är slöseri på kraft.
herkules
CITAT (theseraphim @ 21-02-2011, 13:09) *
/..../Med eller utan EU hade vi nog fått det än då, vi stoppade inte alla bilar och lastbilar som gick över gränsen tidigare heller och de som så fall är att skylla är de som inte vill betala för en hund uppfödd i Sverige för det är de som står för efterfrågan och kapitalet.

visst hade masken kommit hit men jag tror det hade dröjt, det var krångligare att ta med sig en hund till sverige innan vi gick med i den här euskiten, på fler sätt, regelverket var hårdare och det fanns tullpersonal på gränsstationerna.

sen lutar jag mer och mer åt att det nog var jägare som slog ihjäl vargtiken. någon/några som är van naturen och som lyckats ta sig nära henne.
vi får väl se om de hittar gärningsmannen/männen (generaliserar än en gång, tror inte det var några kvinnor) tyvärr läggs nog inga resurser på detta hos ortspolisen.
theseraphim
CITAT (herkules @ 22-02-2011, 08:41) *
visst hade masken kommit hit men jag tror det hade dröjt, det var krångligare att ta med sig en hund till sverige innan vi gick med i den här euskiten, på fler sätt, regelverket var hårdare och det fanns tullpersonal på gränsstationerna.

sen lutar jag mer och mer åt att det nog var jägare som slog ihjäl vargtiken. någon/några som är van naturen och som lyckats ta sig nära henne.
vi får väl se om de hittar gärningsmannen/männen (generaliserar än en gång, tror inte det var några kvinnor) tyvärr läggs nog inga resurser på detta hos ortspolisen.

De hundar som är problemet är de som smugglas in och då spelar inte EU någon roll. Jag tror att de som gjorde detta måste ha erfarenhet av att jaga då det inte är lätt att spåra upp och sedan jaga ner en varg utan som hellst några kunskaper om det du jagar.
malcolm
CITAT (herkules @ 22-02-2011, 08:41) *

Jag förstår inte vad du bygger detta antagande på, det finns väl många som hittar ut i naturen och speciellt de som har tillgång till snöskotrar som många gånger far omkring som dårar ute i markerna. Att det finns många som vistas ute i naturen och inte tar sitt ansvar ser man inte minst på allt skräp som ligger överallt, verkar inte spela någon roll hur långt ifrån bebyggelsen man kommer så nog hittar man urdruckna ölburkar och otaliga är de utbrända engångsgrillar jag tagit reda på under mina utfärder. Nej, jägarkåren är nog oskyldig i detta fall utan det handlar nog mera om okynnesåkare som av en slump insåg att de kunde förfölja och döda det stackars djuret.
herkules
CITAT (theseraphim @ 22-02-2011, 09:41) *
De hundar som är problemet är de som smugglas in och då spelar inte EU någon roll. /.../

tror du? jag tänker att förr, när det var svårare att ta med djur (hundar) in i sverige, så hölls det mera koll?
det var ju inte så vanligt - innan eu - att folk åkte runt i husbilar och hade sina husdjur med sig.
men visst, smugglas de så.
var hundsmuggling lika vanligt förr som det är nu? tänker på chihuahuatrenden och så.

CITAT (malcolm @ 22-02-2011, 09:47) *
Jag förstår inte vad du bygger detta antagande på, det finns väl många som hittar ut i naturen och speciellt de som har tillgång till snöskotrar som många gånger far omkring som dårar ute i markerna. Att det finns många som vistas ute i naturen och inte tar sitt ansvar ser man inte minst på allt skräp som ligger överallt, verkar inte spela någon roll hur långt ifrån bebyggelsen man kommer så nog hittar man urdruckna ölburkar och otaliga är de utbrända engångsgrillar jag tagit reda på under mina utfärder. Nej, jägarkåren är nog oskyldig i detta fall utan det handlar nog mera om okynnesåkare som av en slump insåg att de kunde förfölja och döda det stackars djuret.

jag bygger det på att man har dödandet som fritidsnöje.
vilka dödar djur för nöjes skull? jo, jägare och psykopater.
theseraphim
CITAT (malcolm @ 22-02-2011, 09:47) *

Du bör nog inte generalisera hela jägarkåren som ärliga och hyvens folk, de dras med sina rötägg den med. Sedan är motståndet mot varg stort speciellt inom jägarkåren och de har kunskapen och oftast resurserna. Visst kan det vara någon annan med men själv tror jag inte det för än någon lagt fram bevis som säger något annat.
malcolm
CITAT (theseraphim @ 22-02-2011, 09:51) *
Du bör nog inte generalisera hela jägarkåren som ärliga och hyvens folk, de dras med sina rötägg den med. Sedan är motståndet mot varg stort speciellt inom jägarkåren och de har kunskapen och oftast resurserna. Visst kan det vara någon annan med men själv tror jag inte det för än någon lagt fram bevis som säger något annat.

En jägare som vill döda varg använder väl sitt gevär i så fall och far väl inte omkring med snöskoter för att försöka decimera vargstammen. Visst finns det rötägg inom alla grupper men jag hävdar ändå att jägarkåren är hyggliga och naturälskande människor överlag
theseraphim
CITAT (malcolm @ 22-02-2011, 09:55) *
En jägare som vill döda varg använder väl sitt gevär i så fall och far väl inte omkring med snöskoter för att försöka decimera vargstammen. Visst finns det rötägg inom alla grupper men jag hävdar ändå att jägarkåren är hyggliga och naturälskande människor överlag

Gevär smäller, lämnar spår osv så en snöskoter är dels smidigare på det sättet plus att sättet det gjordes på kan ju tyda på en impulshandling. De jägare(väldigt få) jag känner är hyggliga och naturälskande men samtidigt så tycker dem att det kul att skjuta ihjäl djur för nöjes skull och bara det tycker jag är lite knepigt. Okej att jaga om det nu handlar om att förhindra tex smittspridning osv men när de ena året säger att det finns för lite rådjur och det är lodjurens fel men ställer inte in rådjursjakten...då sysslar man inte med viltvård utan nöjesjakt.
Gossen Ruda
En sak kan vi dock vara helt säkra på och det är att det inte med säkerhet går att avgöra vad för person/er som dödat vargen, bara att den dödats och på vilket sätt. Den personliga inställningen tycks baseras på erfarenheter, fördomar och/eller förutfattade meningar. Jag har redan framfört min åsikt och eftersom den inte ändrats upprepar jag den inte. smile.gif
*Stintan*
CITAT (malcolm @ 22-02-2011, 09:55) *

H*n kanske inte hade geväret med sig på skoterturen och inte var ute efter varg från början.
theseraphim
CITAT (*Stintan* @ 22-02-2011, 12:35) *
H*n kanske inte hade geväret med sig på skoterturen och inte var ute efter varg från början.

Precis!
sparvuggla
Självklart var det (tjuv)jägare som gjort det här. Det är naivt att tro något annat, ungdomar sysslar inte med såna här galenskaper, dom är miljömedvetna idag.
Jägarnas egoism och varghat är så sjukligt stort.
Nu är belöning utfäst för att få fast idioterna:
http://helahalsingland.se/bollnas/1.277797...-000-i-beloning
http://helahalsingland.se/bollnas/1.277648...alla-tjuvjagare

Men egentligen är det fråga om gravt psykiskt sjuka människor, dessa ska ha vård och inte straff.
Gossen Ruda
Man skall inte kasta sten när man sitter i ett glashus, dvs man skall inte beskylla andra för att vara sjuka när man själv har ett förvridet hat mot jägare.
smuleborg
CITAT (herkules @ 20-02-2011, 09:10) *
hur försvarar man det här? går det öht?

Ingen frisk människa kan försvara det här. Jag har svårt att tro att någon i jägarkåren ligger bakom, men enstaka rötägg finns inom alla grupper/kårer.

Läser sparvugglas länkar, klipper in: "Vi väljer att inte ta någon åsikt om jakt på varg, men vi tar avstånd från djurmisshandel...."

Oavsett var vi på forumet står i "vargfrågan", tror jag att vi alla tar avstånd från djurmisshandel.

Det här hör inte direkt hit; det åks skoter här, men så vitt jag vet har ingen i jaktlaget skoter. Människor (i stort sett bara yngre) som tycker det är ball, för att ta sig från punkt A till B (eller åka runt - vad tycker djurlivet om det?). Vi har också en skoterförare som, utan betalning, lägger och underhåller skidspår (han åker inte ens skidor själv).
sparvuggla
http://gd.se/nyheter/ockelbo/1.2784406-fle...anga-vargdodare

Mer pengar i potten för att få fast tjuvjägarna.

Samtidigt rasar dom andra jägare för att dom inte får skjuta så mycket dom vill, dvs. alla skogens djur till utrotning utom älg och rådjur.
http://www.dt.se/nyheter/dalarna/article907439.ece
sparvuggla
Nu är belöningen uppe i 52 000:-
till den som kan tipsa polisen så att det här grova jaktbrottet kan klaras upp.

malcolm
CITAT (sparvuggla @ 22-02-2011, 15:59) *
Självklart var det (tjuv)jägare som gjort det här. Det är naivt att tro något annat, ungdomar sysslar inte med såna här galenskaper, dom är miljömedvetna idag.

Är de? Har sett massor av ungdomar som lämnat tomma ölburkar och utbrända engångsgrillar efter sig när jag varit ute med min kanot och att det varit just ungdomar vet jag eftersom jag sett dem där de grillat och pimplat öl. Det är naivt att tro att ungdomar inte skulle ge sig på djur med snöskoter om de får chansen, samma sak med mopeder och brevlådor. Flera gånger har jag fått min brevlåda demolerad av dessa mopedburna ynglingar som tycker det är häftigt att sätta ut en fot när de passerar brevlådor.
Gossen Ruda
CITAT (malcolm @ 26-02-2011, 10:41) *
Är de? Har sett massor av ungdomar som lämnat tomma ölburkar och utbrända engångsgrillar efter sig när jag varit ute med min kanot och att det varit just ungdomar vet jag eftersom jag sett dem där de grillat och pimplat öl. Det är naivt att tro att ungdomar inte skulle ge sig på djur med snöskoter om de får chansen, samma sak med mopeder och brevlådor. Flera gånger har jag fått min brevlåda demolerad av dessa mopedburna ynglingar som tycker det är häftigt att sätta ut en fot när de passerar brevlådor.

Jag är böjd att hålla med. Det finns en liten grupp av miljömedvetna ungdomar men majoriteten skiter i miljön eller är rena miljösvin. Finns visserligen i alla åldrar men ungdomarna utmärker sig.
herkules
CITAT (malcolm @ 26-02-2011, 10:41) *

nja, nog är det väl mer naivt att tro ungdomar om att jaga en vargtik och sen slå ihjäl henne? från att sparka ned brevlådor till att slå ihjäl ett försvarslöst djur är steget, turligt nog, ganska långt.

det är mest bara psykopater och jägare som har ihjäl djur för skojs skull.
malcolm
CITAT (herkules @ 26-02-2011, 12:06) *
nja, nog är det väl mer naivt att tro ungdomar om att jaga en vargtik och sen slå ihjäl henne? från att sparka ned brevlådor till att slå ihjäl ett försvarslöst djur är steget, turligt nog, ganska långt.

Jag tror faktiskt inte att steget därimellan är särskilt långt, saknar man respekt för andras egendom är det nog inte så bra med respekten för djur och natur heller.
zaaritha
Absolut helt vidrigt!
Hur är så´na människor funtade-egentligen??!
Hemska typer!
smuleborg
CITAT (malcolm @ 26-02-2011, 13:31) *
Jag tror faktiskt inte att steget därimellan är särskilt långt, saknar man respekt för andras egendom är det nog inte så bra med respekten för djur och natur heller.

Och steget från djurmisshandel till människomisshandel är (i vissa fall), enligt forskningen, inte långt.
smuleborg
Ja, just det.
sparvuggla

http://gd.se/nyheter/ockelbo/1.2855431-dod...l-for-efterlyst

Det känns iaf. bra att man gör allt för att få fast dessa sjuka dårar.
Överbölingen
Herkules!

Tänk dig för innan du skriver:

En så felaktig och mer oinitierad utsaga borde du inte skriva här.

Måtte vildsvinen böka upp din trädgård. Älgarna äta upp dina äppelträd och rådjuren intaga dina perenner och örter i godan ro. Hararna hjälper till liksom kaniner. Vattensorkarna älskar dina växters rötter och själv går du gladeligen ut med en sax och plockar spansk skogsnigel. Sprutar Pravado på lössen eller hemgjorda preparat som är lika miljöskadliga.

Så länge du förfektar en åsikt respekterar jag dig men inte när du frångår normala debattformer. Då förlorar du ansiktet helt och hållet. Jag har tidigare trott att du var seriös i dina inlägg.

Jag är mycket besviken.

herkules
CITAT (Överbölingen @ 19-03-2011, 00:15) *
Herkules!
Tänk dig för innan du skriver:
En så felaktig och mer oinitierad utsaga borde du inte skriva här.
Måtte vildsvinen böka upp din trädgård. Älgarna äta upp dina äppelträd och rådjuren intaga dina perenner och örter i godan ro. Hararna hjälper till liksom kaniner. Vattensorkarna älskar dina växters rötter och själv går du gladeligen ut med en sax och plockar spansk skogsnigel. Sprutar Pravado på lössen eller hemgjorda preparat som är lika miljöskadliga.
Så länge du förfektar en åsikt respekterar jag dig men inte när du frångår normala debattformer. Då förlorar du ansiktet helt och hållet. Jag har tidigare trott att du var seriös i dina inlägg.
Jag är mycket besviken.

vad jag borde skriva och inte skriva är jag tillräckligt gammal att avgöra själv.
vilka fler dödar djur för nöjes skull då?
herkules
74 000 till den som tipsar polisen om idioten/idioterna som slog ihjäl vargtiken.

men de som vet något om det har väl så gott om pengar (och viltkött i frysen) så de behöver inte pengarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon