Full version: Så palmfrön?
Richard_D
Hej!
Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av att så palmfrön, särskilt Väderkvarnspalm (Trachycarpus fortunei), Trådpalm och Robustapalm (Washingtonia filifera & W. robusta). Hur lång tid tar det innan man kan se något livstecken? Grobarhet etc?
//Richard
Nanna
Jag känner en som sådde palmer, det kom upp skott efter nån månad tror jag. Och de lever fortfarande även fast de inte växer så fort.
Kajsa
Har plockat frön i Grekland och sonen tog frön från en resa på Cypern,
vet inte vad jag har för sorter. Fröna kom upp snabbt, men sedan gick
det långsamt, efter tre år ca 50 cm, sedan kommer det längre typiska blad.
Men den jag har i badrummet idag börjar jag ana att den kommer bli
för stor vad det lider, den är 8 år nu. Kanariepalm??? Bra och robust växt.
Har en bild i mitt album under krukväxter.
Kajsa
Palm från Grekland
Nu 7-8 år från frö.
Richard_D
Din palm är verkligen tjusig Kajsa!
Jag får se hur det går med mina frön. Jag köpte dem på Impecta och sådde dem nu i helgen.
//Richard
Kajsa
Richard
Ställ ut krukan hela sommaren, mina lägre står ute i solen tills en bra bit in på hösten. Det första som kommer upp liknade ett spjut,
sedan är det tålamod som gäller, lycka till.
andreas i uppsala
Rickard, Gör så här. Fyll en plastpåse med fuktig jord/sand och kasta senare ner dem där i.När dem sedan har grott är det bara att ta upp dem och plantera dem i kruka)
Använd 2 plastpåsar, en för fortunei och en för washingtonia'orna.
Washintonia gror mycket snabbt och gror vid en temp på runt 25 grader. Trachycarpus är lite klurig, eftersom de lätt ruttnar i för fuktig jord.Trachycrpus gror bäst i rumstemperatur och det tasr runt 1 månad för dem, beronde på hur färska fröna är. Kom ihåg var noga med att det inte blir för fuktigt i påsen. det ska nästan vara torrt i påsen.

Jag har själv dragit och drar upp trachycarpus,fortunei,wagnerianus,takil,latisectus.Jag har även dragit upp sabal minor och nannorrhops(mazaripalm) Jag är stolt över mazaripalmen eftersom de är mycket ovanliga och dessutom svårar att dra upp från frö.

Kom ihåg att om de fortfarande bara har 1-2 blad så ska de skyddas från sol 24 timmar om dygnet.Det är bättre och säkrare att dom på en en mycket ljus plats, men solen är nog lite för stark för dem vid den åldern(de får inte torka ut heller)

Om du vill så kan du alltid plantera ut dina väderkvarnspalmer när de blir större, även fast de kommer att behöva en del skydd.Det är endast vissa platser i skåne,gotland och på öland som skulle kunna ha dem ute året om utan skydd. Här i uppsala är det skydd som gäller för trachycarpus fortunei, men inte för trachycarpus bulgaria(-28)

Ta dig gärna en titt på mina palmer.Jag har inte lagt in någon bild på enbladspalmfrön men jag hoppas det duger.Så kommer väderkvarnspalmerna se ut om några år d.v.s 3m hög med en stamm på 150cm(65cm i omkrets)
mvh
andreas
Richard_D
Tack för alla bra tips!
Verkligen fräckt med palmer i Svensk vinterkyla och snö!
//Richard
andreas i uppsala
Jag har lagt in lite gamla och nya bilder i mitt palmalbum, bl a sabal minor och nannorrhops men även min jätte.

Det är så de kommer att se ut i början.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon