Full version: Stockrosor
Vignir
Har aldrig sått stockrosor förut men nu så :-)
Har sått 6 olika sorter och nu har de tittat upp ur jorden och har två fina blad
undrar nu,
när skall jag plantera om dem i planteringsjord???
Tacksam för all hjälp och råd som kan finnas....
gnon49
Även såjorden innehåller ju näring så varför inte vänte ett tag så dom blir lite kraftigare och bildat fina rötter innan dom kommer i kraftig planteringsjord.
kerstin z5-6
De två första är hjärtbladen , när de har fått 2-3 riktiga blad kan du skola om, hjärtbladen gulnar sen o faller av.
tristie
Hej. När ska stockrosorna börja dra iväg på höjden om de ska gå i blom? Har två sorter , en som såddes ute sent i höstas och en som förodlats och är betydligt grövre med massor av blad vid bladrosetten. Det såår att de kan blomma första året vid tidig sådd, men än så länge är de bara bladrosetter, Någon som har erfarenhet av när de skjuter iväg på höjden?
kerstin z5-6
De flesta kommer sannorlikt att vara kraftiga låga bladrosetter i år.De blommar år två o är ofta bienna, två åriga, men självsår sig i södra sverige-de hinner göra frö-dock icke där jag bor..
Har du sått sorten "carnival" som inte blir så jättehöga-kan de hinna i år.de är dock anueller.
Monica zon 1
CITAT (tristie @ 17-06-2011, 19:31) *
Hej. När ska stockrosorna börja dra iväg på höjden om de ska gå i blom? Har två sorter , en som såddes ute sent i höstas och en som förodlats och är betydligt grövre med massor av blad vid bladrosetten. Det såår att de kan blomma första året vid tidig sådd, men än så länge är de bara bladrosetter, Någon som har erfarenhet av när de skjuter iväg på höjden?

Säkert beroende på sol, läge mm.
Men mina stockrosor var förra helgen ca 70 cm höga. Så jag skulle svara skjuter i höjden ungefär så här års = nu.
Detta är då de stockrosor som som kommer år efter år hos mig.....
Hjälpte i fjol blomman med att själv så sig lite (tryckte ner lite fröställningar direkt i rabatten på några väl valda ställen), dessa plantorna är nu ca 10 cm höga så de lär nog inte blomma hos mig förän nästa år. Jag antar att dessa antagligen kan jämföras med dina och då lär det bli fina blommor som vi kan njuta av nästa årskulle jag tro.
tristie
CITAT (Monica zon 1 @ 17-06-2011, 21:13) *
Säkert beroende på sol, läge mm.
Men mina stockrosor var förra helgen ca 70 cm höga. Så jag skulle svara skjuter i höjden ungefär så här års = nu.
Detta är då de stockrosor som som kommer år efter år hos mig.....
Hjälpte i fjol blomman med att själv så sig lite (tryckte ner lite fröställningar direkt i rabatten på några väl valda ställen), dessa plantorna är nu ca 10 cm höga så de lär nog inte blomma hos mig förän nästa år. Jag antar att dessa antagligen kan jämföras med dina och då lär det bli fina blommor som vi kan njuta av nästa årskulle jag tro.

Ok, tack för hjälpen, då ska jag inte lägga för mycket tid på att gå runt och vänta på dom i år.
kerstin z5-6
[attachment=61834:5ykhe0sg...k4bbld4k.jpg]Nej men trädgårdslivet är väntan .. särskilt i början sen finns nytt vart år smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon