Lina och Olav
20-02-2011, 15:22
Har äntligen lyckats övertala sambon att ett växthus är en nödvändighet
Förhoppningsvis hinner jag få det på plats i april-maj.
Som total växthusnybörjare vill jag gärna ha tips på vad jag kan odla. Tomat och gurka blir det men det hade varit kul att prova något som man kanske inte kan ha på friland. Förslag? Jag kommer inte ha någon värme vintertid så vinrankor, citronträd eller annat som inte blir något på en säsong är inte aktuellt. Dock drar jag mig inte för att förodla inne under lysrör innan det kan flytta ut till växthuset.
Paprika, aubergine, chili, melon, pepino, passionsfrukt, förkultivering av diverse grönsaker till landet...
Citronträd kan man övervintra inomhus, liksom chili...
Louisen
20-02-2011, 17:37
Och vinrankor klarar sig fint under vintern i kallt växthus. Om du är sugen på det

.
CITAT (Lina och Olav @ 20-02-2011, 15:22)

Har äntligen lyckats övertala sambon att ett växthus är en nödvändighet
...
Jag kommer inte ha någon värme vintertid så vinrankor, citronträd eller annat som inte blir något på en säsong är inte aktuellt.
Men det finns vin som är härdiga och som hinner bli klara innan det blir för sent på hösten...
Och ja, växthus är en nödvändighet - det har du så rätt i!
Lina och Olav
21-02-2011, 07:26
Då undrar jag om inte jag ska prova med en vinranka iallafall! Aubergine och paprika får det nog bli med. Chili har jag odlat på friland innan men det kanske går att få plats med ett par plantor i växthuset. Det kan inte bli den minsta varianten av växthus inser jag...
Anja Danmark
21-02-2011, 10:53
Nej - der findes en meget vigtig regel, når det gælder drivhuse:
Køb det så stort som overhovedet muligt - et drivhus kan aldrig blive for stort, men det kan meget hurtigt være for småt!
Crassula
23-02-2011, 17:25
Min druva Heimrod gav 150 klasar efter 4 år i ett kallväxthus.
Mycket trevligt, gott och vackert att se på.
kerstin z5-6
24-02-2011, 15:05
Så perenner och ställ ut där tidig vår, de klarar lägre temp än tomater tex.
Åsa, mälardalen zon 2
24-02-2011, 16:32
+Man kan lätt odla primörer tidig vår ifall man har markbäddar eller något lådliknande. ex. sallat, spenat, vissa asiatiska växter, smörgåskrasse, rädisor. Man kan så dessa så snart marken tinar och sedan kan man ju ofta börja skörda ungefär då många normalt sår utomhus så man kan ju få lite grönsaker längre tid då.
Lina och Olav
24-02-2011, 16:58
Oj vad jag längtar! Just nu känns det som evigheter tills tjälen går ur marken så att vi kan göra markarbetet för växthuset. Har kollat in ett växthus på 11,4 kvadrat. Jag kändes stort när vi tittade på det så jag hoppas att det kommer räcka till. Tusen tack för alla tips!
MayaLisa
18-03-2011, 19:19
Grattis! Det låter som att du ska köpa "mitt" växthus Odla från Skånska bygg...Det tror ja är ett bra ett...jag ska påbörja grundgräv och gjutning i vår så snart jag kan , ev. köpa och få på plats i höst, eller nästa vår. Vi får se. Tänk om min Heimrod behagar sätt frukt iår, för den blir fyra år i år...nu sitter den på söder sidan i en pergola, skyddad av huset...annars flyttar jag ner den i växthuset, när det står på plats.
merlin68
18-03-2011, 20:24
Grattis till växthuset. Frånsett det vanliga tomater, gurka och aubergin kan du prova sockermelon kanske? Jag har som året-runt växter två vinstockar samt ett hibiskusträd i mitt kallväxthus
Lina och Olav
20-03-2011, 18:10
CITAT (MayaLisa @ 18-03-2011, 19:19)

Grattis! Det låter som att du ska köpa "mitt" växthus Odla från Skånska bygg...
Jo precis! Tycker att det verkar helt ok. Det är kanske inte mitt drömväxthus men inom min budget så är det det bästa alternativet jag har hittat. Har beställt det med kanalplast.
CITAT (merlin68 @ 18-03-2011, 20:24)

Grattis till växthuset. Frånsett det vanliga tomater, gurka och aubergin kan du prova sockermelon kanske? Jag har som året-runt växter två vinstockar samt ett hibiskusträd i mitt kallväxthus

Jag fick faktiskt fröer till sockermelon i grönsakskedjan som skall odlas!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.