Full version: rosmarin?
anna_carolina
ja tänkte bara fråga om rosmarin är flerårig och om man kan ha den inne i så fall året om??? mvh carro
KURT
Den är flerårig, eftersom det är en meldelhavsväxt så vill den ha mycket sol om sommaren och svalare men soligt (och frostfritt) om vintern.

Se : http://www.odla.nu/krydd/rosmarin.shtml
Maria i Helsingborg
Jag missade att man, ja någon påstod, absolut måste flytta in rosmarin över vintern. Nu bor vi förvisso i det "varma södern", men vår rosmarin ser ytterst välmående ut där den står, och har gjort hela vintern, i rabatten! tongue.gif
Ingrid på Västkusten
Och min har övervintrat i källaren hurra!

Hälsar Ingrid
Åsa K, zon 1
laugh.gif

Och min i uterummet!

Har nu fullt med små ljusblå blommor.
andreas i uppsala
Maria, du menar den milda södern tongue.gif Jag har en vanlig rosmarin och en krypande rosmarin(repens) i mitt förråd. Den krypande rosmarinen har redan blommat.

Maria, jag tror din är nästan helhärdig. Några bekanta från Malmö har haft en på friland i flera år i Falsterbo(rosmarin är helhärdig där). Enligt pappret så ska våren börja nu om några dagar, i Falsterbo. Men det verkar som den redan har börjat för länge sedan.

Varför flyttade man norrut wink.gif Uppsala har ju inte ens något hav man kan svalka sig i under varma sommardagar. Under julimånad hade uppsala en medeltemp på +20.Det är nästan ungefär samma medeltemp som i Nice. Nice har ungefär en medeltemp på +22,8 i julimånad. Så hemsk stor skillnad är det inte)
kryddan
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 11-02-2004, 14:33)
Och min har övervintrat i källaren hurra!

Hälsar Ingrid

...och jag håller tummarna för att min har klarat vintern i den svala gäststugan. Grannfrun som är rar och tar sig an den under vintertiden brukar ha gröna fingrar så jag håller tummarna smile.gif
Tesa
..och min har dött i verandan sad.gif för att jag har slarvat med vattningen unsure.gif
anna_carolina
ok tack för svar...när dom övervintrar ska dom stå som citrus då eller kan dom stå ute??hur många minus klarar dom då???
andreas i uppsala
Dom klarar inte lika många minus i kruka som de skulle gjort om de stod på friland. De är härdiga till runt 10-15 minus om inte mer, skulle jag tro
Maria i Helsingborg
"Varma"/ "milda" tsss rolleyes.gif
Så nu finns det alltså även sorterna vanlig och krypande att ta hänsyn till! Några blommor har inte JAG sett ännu........Varför finns det inte bara en sort av allt.......löjliga tanke.....

Det slår mig igen - vilket ställe med så mycket folk som har sådan bred kunskap! ROLIGT att vara här!!!

Du kan ju alltid flytta igen, Andreas tongue.gif
Louise i Göteborg
CITAT (andreas i uppsala @ 11-02-2004, 16:04)
Under julimånad hade uppsala en medeltemp på +20.Det är nästan ungefär samma medeltemp som i Nice. Nice har ungefär en medeltemp på +22,8 i julimånad. Så hemsk stor skillnad är det inte)

Andreas!

Om du inte ser skillnad på Uppsala och Nice beror det på att du läser för mycket meteriologisk statestik biggrin.gif

Se dig om laugh.gif laugh.gif
anna_carolina
ok då vet jag tack biggrin.gif
Tesa
CITAT (andreas i uppsala @ 12-02-2004, 09:17)
Dom klarar inte lika många minus i kruka som de skulle gjort om de stod på friland. De är härdiga till runt 10-15 minus om inte mer, skulle jag tro

så om jag bäddar bra för den ute i landet, så borde den kunna ha en chans att överleva även här då, vi har nog haft 15- som kallast i år.....
...eftersom jag nu inte får den att överleva frostfritt unsure.gif
Maria i Helsingborg
CITAT
Andreas!

Om du inte ser skillnad på Uppsala och Nice beror det på att du läser för mycket meteriologisk statestik

hehehe...... tongue.gif
andreas i uppsala
hehe smile.gif Jag har haft hus i cannes sur-mer som ligger unge fär 5km från Nice.Jag var varit där varenda sommar i hela mitt liv.Jag har nu flyttat till Sete där sommartempen är högre. Det som skiljer Nice från uppsala är att det är större chans att de får sol där. Tempen i juli ligger mellan 25-32. Det är också mycket fuktigare där så det blir svårt att klara sig(man kvävs).I uppsala är det mycket torrare fast ändå inte.
Maria i Helsingborg
HA! Grabben med svar på allt rolleyes.gif
Nu vet vi dessutom var vi ska vända oss när vi vill hyra hus i Frankrike nästa gång, Louise i Gbg!
andreas i uppsala
hyra, varför inte köpa? Huvudsaken är att man kan språket, då är det lugnt.
Maria i Helsingborg
Jag kan några lätta fraser........som ger mig en VIN BRÖD SALLAD och OST på bordet, vad mer behöver man? Une grand lit?
Sedan är min man tokbäst på resten så jag klarar mig alltid.......Ja varför hyra????? Vi LÅNAR ju av dig! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
MadeleineB
[QUOTE]

Egentligen är det inte minusgraderna som är det stora problemet för rosmarinen här uppe i norden! De klarar, som flera påpekar, ganska många minusgrader och där de växer naturligt, i bergen vid Medelhavet, blir det ju också kallt på vintern.

Det de inte klarar är: när vårsolen börjar värma ordentligt på dagarna, och det sedan blir mycket kallt på natten! De stora temperaturväxlingarna alltså! Och det är ofta just när man ropar hej och tror att man klarat sin uterosmarin över vintern, som den ger upp och dör för en.

Så se upp nu och en tid framöver, om nätterna är kalla (och det är de).

Hälsningar
MadeleineB
MadeleineB
Ja det där med quote var jag ju inte så bra på...

Det jag ville citera var att rosmarinen klarar låga temperaturer, men inte lika låga i kruka som när den är planterad i jorden.

En annan sak, ang Nice/Uppsala:
Jag har själv varit mycket i Nice och jag har pluggat i Uppsala. Likheter? OK, kanske nästan samma medeltemperatur under juli månad, men resten av året? Uppsala är väl bland det kallaste man kan hitta, i nedre delen av Sverige? Trevligt förvisso, men vädermässig jämförelse med Nice?

Men det är OK, vi ser väl på olika saker antar jag. Och det skadar ju inte att se det positiva i saker och ting.

Själv kan jag säga liknande saker om Österlen, som jag tycker är nära nog paradiset på jorden...åtminstone i Sverige!

Hälsningar
MadeleineB
Gunilla
Jag har för mig att jag nån gång hört att man kan skydda den genom att vira typ en gammal filt runt den, men blir det inte för mörkt för den då?

Och skulle det isåfall vara hela vintern, eller nåt man tar till frampå vårkanten när de stora temperaturskillnaderna börjar?

Jag vill ju så gärna ha rosmarin som klarar sig från år till år i min kryddhörna!
andreas i uppsala
Uppsala är faktiskt inte så kallt som du tror(zon III-III). I år har vår mintemp legat jämt med bl a Laholms minitemp. Jag har själv bott i halmstad i halva mitt liv och jag tycker att det är kallare och ruggigare i där än i Uppsala på vintern.
Dessutom så hjälper våra varma somrar växter att klara av kylan. Ju varmare somrar desto mer ömtåliga växter kan man ha.Vi har också mycket torrare vintrar vilket också hjälper ömtåliga växter att överleva, plusa på en massa snö så blir det riktigt bra.

Det skulle vara kul att se mazaripalm,citrontörne och trädbildande yucca i österlen

Österlen blink.gif Sveriges paradis är iallafall på sommaren helt klart Halmstad, även fast sommartempen inte är lika hög som här. Öland och gotland är också två goda kandidater.

Gunilla, varför inte testa. Jag har några bekanta i Falsterbo som har haft en rosmarin på friland i en massa år. Den har visat sig vara helhärdig där nere. Helsingborg ligger inte så jättelångt från Falsterbo.
Gunilla
CITAT (andreas i uppsala @ 03-03-2004, 20:11)
Helsingborg ligger inte så jättelångt från Falsterbo.

Nej, det gör det verkligen inte, och jag har också för mig att man har en rosmarin på friland på Sofiero, men hur de gör vet jag inte.

Samtidigt är det också så att förra ägarna till huset (som vi köpte för snart ett år sedan) hade planterat en liten rosmarinbuske i kryddhörnan, men den överlevde inte vintern... Men vad det var som tog kål på den vet jag ju inte, det kan ju klart ha varit temperaturskillnaderna frampå vårkanten...
andreas i uppsala
Det tror inte jag är felet. Felet varken tempskillnader eller minusgrader . Felet är som för så många andra medelhavsväxter väta kompinerad med kyla.
Tempskillnader på vintern är mycket vanligt i medelhavsområdet,särskilt mer inåt land och nära berg. Stora delar av medelhavsområdet och när liggande områden runt medelhavet ligger i det så kallade usda zon 8-9-10.
Vissa platser i skåne på öland,gotland och på västkusten ligger också i zon 8. (USDA mäts i medelmintemp för året) Men det ärett mycket dåligt system, men det duger i vissa sammanhang
ordsnoken
CITAT (andreas i uppsala @ 11-02-2004, 16:04)
Under julimånad hade uppsala en medeltemp på +20.Det är nästan ungefär samma medeltemp som i Nice. Nice har ungefär en medeltemp på +22,8 i julimånad. Så hemsk stor skillnad är det inte)

Alltså - årsmedeltemperaturen i Nice är 20 grader.
Medeltemperaturen i vattnet utanför Nice är 24 grader.
Ingen av de dagar jag har besökt Nice i juli har temperaturen understigit 30 grader dagtid - i skuggan - och jag har varit där rätt ofta.
Andreas, rosmarin klarar inte alls vintrar på 10-15 grader minus. Rosmarinbuskar gillar inte minusgrader alls, men kan stå ut kortare perioder med ensiffriga minusgrader om de får skydd.
Rosmarin brukar klara vintrar på friland i Skåne och på Gotland, men behöver täckas och skyddas mot frostbett. Annars trivs den utmärkt i en väldränerad tunna som tas in i köket. Den kan vara utan mycket men vill ha massor av ljus, gärna direkt i söder.
mvh Ann
Nina H
Jag har inte lyckats övervintra en enda rosmarin, varken ute eller inne! Förra vintern stod två stora plantor i krukor på altanen på solsidan, krukorna invirade i filtar, men ack! Nog frös de ihjäl. Nu ger jag upp och inser att de är annueller hos mig. (Jag som annars brukar lyckas med så mycket!)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon