biodynamisk

palm3.JPG

palm2.JPG

palm4.JPG

Är det någon som vet vad detta är? Fick den av min mamma som hittat den i en liten affär men ingen vet vad det är. Varför är vissa av bladen lite gulfläckiga?
Kryddan03
Kantdracena ser det ut som (Dracena marginata).

Även om dracenor brukar klarar de mest karga förhållanden vad gäller ljus och näring ser det ut som att den nog skulle vilja ha en lite större kruka och lite mer jord. Men, ta bara någon storlek större kruka med lite väldränerad jord till att börja med (blanda med ca 25-30% liten leca t ex).
biodynamisk
Ha, ha... Krukan e så liten att rötterna har börjat krypa uppåt och ut över kanten på krukan laugh.gif
Stackarn...
Kryddan03
CITAT (biodynamisk @ 20-02-2011, 22:06) *
Ha, ha... Krukan e så liten att rötterna har börjat krypa uppåt och ut över kanten på krukan laugh.gif
Stackarn...

Please, release me! biggrin.gif

Men, som sagt, ta inte för stor kruka om du planterar om. Det är inte alltid de gillar det utan ta det lite i taget.
biodynamisk
Det skal jag, men gilar de sol eller skall jag ställa den lite längre in i rummet?
Kryddan03
CITAT (biodynamisk @ 20-02-2011, 22:15) *
Det skal jag, men gilar de sol eller skall jag ställa den lite längre in i rummet?

Som sagt, de är egentligen inte så knussliga. Men, trivs nog allra bäst ljust. Här kan du läsa lite mer (det finns lite olika varianter): http://www.odla.nu/krukvaxter/dracaena_marginata.shtml
Själv har jag en som står en bit in i rummet och trivs bra, men växer inte lika mycket som om den skulle ha stått i fönstret förstås.
Sussie80
Marginaterna är väldigt lättskötta... Lite vatten o trivs ljust men ej i direkt solljus... Om du vill ha en kraftigare växt beskär du ner den ganska rejält i omgångar... Ta ner en kvist åt gången så att du har en grenstump kvar på ca 5 cm, då brukar dom skjuta ett eller flera nya skott därifrån.. O lite ny jord kanske wink.gif Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon