Äntligen börjar man känna solens strålar värma, inomhusprojekten är klara och det är dags för det jag väntat på i flera år - ett växthus.
Jag har vägt av och till mellan ett träväxthus eller ett i aluminium. Den mer "organiska" känslan i ett träväxthus är väl egentligen vad jag skulle vilja ha, men inser att jag inte har tiden att bygga det själv och sedan blir det mer underhåll. Det får därmed bli ett mer "sterilt" aluminiumväxthus.
Jag ska ha ett så stort växthus som möjligt, d v s upp till 15 kvm. Jag tittar på växthus från två leverantörer; Willab, Classicum. Både leverantörerna tycks ha "vårrabatter" just nu.
Classicums Serralux har jag kollat på i 15-20 år: Länk till Classicum Serralux
Jag känner dock att jag börjar få kalla fötter när jag läser på en del forum om hur dålig support de har och att de har dåliga byggbeskrivningar. Det framgår inte av deras prislista hur mycket säkerhetsglas kostar (för det bör man väl ha?), men kostar det som polykarbonat, så går ett 13,5 kvm lackerat växthus med sockel på ca 32500:-.
Willabs Euro Serre är ett alternativ: LÄNK till Euro Serre Maxi 4Där är får man ett 14,1 kvm lackerat växthus med sockel för drygt 26000:-. Jag har dock "hört" att Euro Serres profiler klenare och att växthuset ger ett rangligare intryck är Serralux?
Willabs Juliana är ett tredje alternativ: LÄNK till Willabs Juliana
Detta skall väl vara någon form av "budget" alternativ till Euro-Serre? Dock är det just nu 1500:- dyrare då ett 14.5 kvm växthus kostar 27600:-. 1,72 i takfotshöjd ser jag som en klar nackdel med detta växthus.
Jag har ingen möjlighet att själv få se dessa växthus innan köp, så jag undrar om det finns någon där ute som har egna erfarenheter, eller som åtminstone "klämt och kännt" lite på någon av dessa växthus och kan ge mig lite synpunkter? Jag kommer att använda växthuset till odling till viss del, men också lite som uterum.
Sedan undrar jag lite kring grunden för ett växthus av denna typ och storlek. Jag har en tomt med viss sluttning och planerar att bygga upp en mur med en avsats på som växthuset ska stå på. Det blir m a o redan en hela del markarbete runt omkring och jag har inga möjligheter att få in någon lastbil i närheten eller maskiner på tomten - vi pratar alltså skyffel och skottkärra. Smidigt vore därför om jag kunde sätta huset på plintar och fylla upp omkring, men jag misstänker att detta bör vara till nackdel om man får tjälskjutning i en plint t ex?