violator
Äntligen börjar man känna solens strålar värma, inomhusprojekten är klara och det är dags för det jag väntat på i flera år - ett växthus.

Jag har vägt av och till mellan ett träväxthus eller ett i aluminium. Den mer "organiska" känslan i ett träväxthus är väl egentligen vad jag skulle vilja ha, men inser att jag inte har tiden att bygga det själv och sedan blir det mer underhåll. Det får därmed bli ett mer "sterilt" aluminiumväxthus.

Jag ska ha ett så stort växthus som möjligt, d v s upp till 15 kvm. Jag tittar på växthus från två leverantörer; Willab, Classicum. Både leverantörerna tycks ha "vårrabatter" just nu.

Classicums Serralux har jag kollat på i 15-20 år: Länk till Classicum Serralux
Jag känner dock att jag börjar få kalla fötter när jag läser på en del forum om hur dålig support de har och att de har dåliga byggbeskrivningar. Det framgår inte av deras prislista hur mycket säkerhetsglas kostar (för det bör man väl ha?), men kostar det som polykarbonat, så går ett 13,5 kvm lackerat växthus med sockel på ca 32500:-.

Willabs Euro Serre är ett alternativ: LÄNK till Euro Serre Maxi 4Där är får man ett 14,1 kvm lackerat växthus med sockel för drygt 26000:-. Jag har dock "hört" att Euro Serres profiler klenare och att växthuset ger ett rangligare intryck är Serralux?

Willabs Juliana är ett tredje alternativ: LÄNK till Willabs Juliana

Detta skall väl vara någon form av "budget" alternativ till Euro-Serre? Dock är det just nu 1500:- dyrare då ett 14.5 kvm växthus kostar 27600:-. 1,72 i takfotshöjd ser jag som en klar nackdel med detta växthus.

Jag har ingen möjlighet att själv få se dessa växthus innan köp, så jag undrar om det finns någon där ute som har egna erfarenheter, eller som åtminstone "klämt och kännt" lite på någon av dessa växthus och kan ge mig lite synpunkter? Jag kommer att använda växthuset till odling till viss del, men också lite som uterum.

Sedan undrar jag lite kring grunden för ett växthus av denna typ och storlek. Jag har en tomt med viss sluttning och planerar att bygga upp en mur med en avsats på som växthuset ska stå på. Det blir m a o redan en hela del markarbete runt omkring och jag har inga möjligheter att få in någon lastbil i närheten eller maskiner på tomten - vi pratar alltså skyffel och skottkärra. Smidigt vore därför om jag kunde sätta huset på plintar och fylla upp omkring, men jag misstänker att detta bör vara till nackdel om man får tjälskjutning i en plint t ex?
blomkronan
Vad roligt för dig att det äntligen ska bli av... när du suktat i så många år.
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med valet mellan dessa hus då jag själv inte har någon av dom, men det jag saknar är infon om var i landet du bor.
För det har ju betydelse för hur du ska bygga din grund, och valet av glas eller kanalplast har ju oxå betydelse.
Med ett så stort hus skulle jag råda dig att ha glas på väggarna och kanalplast i taket. Glaset på väggana ger en underbar känsla att både kunna se in och se ut, kanalplast i taket hjälper till att "skugga" och det håller bättre mot snön.
violator
Jag bor i Bohuslän, generellt milt och blåsigt, men under de senaste åren har vi fått väldigt mycket snö - dock knappt någon tjäle p g a detta. Intressant info är väl också att min tomt består av att mycket tunt jordlager och därefter ca 15 meter blålera thumbdown.gif .

Jo, glas är helt givet i väggarna, och jag kan tänka mig att det inte är fel med plasttak till det. Men finns det speciellt många som erbjuder den kombinationen. Det får väl bli (hutlöst dyra?) specialbeställningar i så fall?
Anja Danmark
Jeg har selv et Euro-Serre drivhus (Tropic Plus 20,2 m2) med glas i siderne og plast i taget - den kombination kan helt sikkert anbefales.

Samtidigt er det et drivhus med meget kraftige profiler. Jeg kender ikke Classicums huse, men mit er et meget solidt hus, der helt sikkert kan tåle kraftig blæst!

Lidt synd, at du ikke har mulighed for at se husene, før du køber - det er en stor ting at købe uden at have set den, synes jeg!

Ally
Jag tittade på samma växthus som du, och valde bort Juliana med samma andledning.
Jag var på en utställning med Classicum växthus, men där fanns ingen personal att prata med.
På Willabs butik i Bromma (Stockholms område) satt jag med en försäljare i 1-1/2 timme med alla mina frågor.
Det blev avgörande (fast jag köpte inte då på en gång, hade inte riktigt bestämt mig än).
Också för att Classicum växthus var dyrare än Willabs.

Du kan ringa Willab och komma till en försäljare och få samma service per telefon.
Det fick jag när jag ringde med ytterligare frågor, och sedan gjorde jag min beställning på telefon.
... även senare frågor per e-mail fick jag svar på ... blush.gif

Om du köper Willabs Maxi med plast tak, det blir att du köper ett glas växthus med extra plast paneler för taket, det innebär att du får leverans för tak delar i glas. Det sålde jag på blocket för 2500:- ganska lätt. Fler som ringde och ville ha.

Jag förstår vad du menar med "sterilt" aluminiumväxthus, men sån känsla får man inte av ett lackat växthus, fast det blir nästan 25% dyrare. Värt varenda kronor tycker jag smile.gif
Och på utställningen i Bromma, tycket jag att den "normala" höjden kändes lite .... "trångt" kanske?
Även fast jag är ganska kort. Kanske för att de flesta växthus på utställning har den där extra höjden.
Jag tog den tillvalet också.
Och en extra dubbel dörr.
Och ett extra fönster.

Det blev mycket dyrare än det jag hade tänkt för många många år sen när jag först funderade över att skaffa växthus (10 kvm och under 10000:- ). Det blev 14,1 kvm och 41 000:- . Min resonemang var att jag kommer att njuta växthuset i många många år, och kommer inte att kunna lägga till dom här extra lyx grejer.... Så jag kostade på!

Willabs bygg beskrivning var usel.... Ok, inte usel, men saknade detaljer som skulle ha hjälp mycket.
Du kan starta en ny tråd om du köper en Maxi och när det är dags att bygga!

Ang. plintar, det verkar vara en helt ok sätt att bygga grunden på, bara gräva ner tillräckligt djupt.
Jag kommer inte ihåg hur djupt vi grävde..... 60-80 cm kanske? Bor i Stockholms område... Hade mycket diskussion om hur djupt det bör vara....

Hoppas att det här hjälpte.....
violator
Tusen tack för att ni tog er tid att svara!

Det lutar nog åt ett Euro Serre, med dubbeldörr som jag i så fall tror att jag kommer att montera på långsidan istället. Plasttak? Hmm, det där tål att tänkas på ett par dagar biggrin.gif

Sedan är det "bara" det hemska markarbetet kvar då. Jag har som sagt en sluttande tomt och mycket lera. Jag kommer nog inte ifrån att behöva gräva ut lite och risken är då att jag får en bassäng där vatten stannar kvar. Det kommer man väl bara i från genom att gräva ännu mer, fylla med macadam och markdränera - huga!
theseraphim
CITAT (violator @ 22-02-2011, 00:59) *

Det lutar nog åt ett Euro Serre, med dubbeldörr som jag i så fall tror att jag kommer att montera på långsidan istället. Plasttak? Hmm, det där tål att tänkas på ett par dagar biggrin.gif

Sedan är det "bara" det hemska markarbetet kvar då. Jag har som sagt en sluttande tomt och mycket lera. Jag kommer nog inte ifrån att behöva gräva ut lite och risken är då att jag får en bassäng där vatten stannar kvar. Det kommer man väl bara i från genom att gräva ännu mer, fylla med macadam och markdränera - huga!

Plasttak är mycket bättre än glas, håller bättre och bättre ur odlingssynpunkt. Den dag jag skaffar mitt växthus blir det bara plast rakt igenom:-)
Ally
CITAT
kompiskram.gif
CITAT
Jag har som sagt en sluttande tomt och mycket lera. Jag kommer nog inte ifrån att behöva gräva ut lite och risken är då att jag får en bassäng där vatten stannar kvar.

Men om det är sluttande kommer vattnet att rinna undan.
Eller kommer växthuset att vara längst ner?
mino
Jag tycker att du ska kolla om Willab kommer att börja sälja Botanica som också kommer från Juliana, jag hittade av en slump bruksanvisning till Botanica orangerier på willabs sida och det står att de håller på att uppdatera sortimentet. I så fall kan det nog vara ett prisvärt alternativ som är roligare än Julianas mindre växthus.
Om du vill kolla in Botanica orangerier så se här www.juliana.com
fuchsian
Om det sluttar så kan du lägga saneringsrör runt om och använda krus som grundmaterial.
Vilket håll är din sluttning? Har du andra lösningar för det?
Min hade en liten sluttning norr - syd riktning, men när vi ändå lai jordvärmen, så fylldes det upp så att det blev jämnt på vår långa västsida.
Där skulle jag velat ha samma plattor som finns under växthuset och ha krukodlade växter, men än är det inte för sent att ändra på det.
Dörren har vi på också på den långa västsidan.

Ett tips, om du köper Euro Serro och om den blir ca. 14 kvaratmeter och större, så satsa på kraftigare lucköppnare än de som ingår. Vinden tog i vårat och vi klagade på det och fick utbytt och sedan har vi inte haft beskymmer med dem.

Att vi satte persienner utmed hela östsidan berodde på att det bor ett par gamlingar som ska bestämma allt
och deras köksland ligger just där nere. Det är en terasserad tomt vi har och vi har som högst 4 terasser till vår baksida. Bäxthuset ligger på terass 3.
Det blev skydd för morgonsolen och för insyn och fungerar hur bra som helst.

Jag kommer att öppna "mina Bilder" framöver, så då får du kika på mitt. .... Fuchsian .....
Lena zon 5
Hej!

Även jag funderade mellan Classicums Serralux och Willabs Euro Serre. Det blev till slut Serralux 15,8 kvm med 4 mm säkerhetsglas. Jag bad Classicum om en offert och tillägget för säkerhetsglaset i den storleken (jag tog även det i taket) blev 2636 kr exkl moms.

Mvh Lena
frugb
Hej! Jag köpte för fyra år sedan ett EuroSerre 14 kvadratmeter stort och är verkligen supernöjd. Du frågade om stabiliteten och det har inte varit några problem alls, mitt växthus har stått emot orkan på min lilla ö i Bohuslän och två vintrar med mycket snö. Det känns väldigt säkert och stabilt.

Vi grävde 30-60 cm djupt och fyllde med makadam och ett lager 5 cm frigolit närmare ytan för isoleringens skull. Det är det verkligen värt för det blir klart varmare på golvet med lite isolering. I varje hörn och mitt på långsidorna gjöt vi plintar för att fästa sockeln. Instruktionen fungerade helt ok men inte helt okomplicerad - en sak som inte står som är jätteviktig är att mäta att de båda diagonalerna är lika långa innan man gjuter fast sockeln. Jätteviktigt för att alla glasrutor ska stämma sedan.

Gällande glas/plast - jag är väldigt nöjd med glas överallt. Klart snyggast tycker jag även om jag förstår de som gör ett annat val.

Aluminium - inga problem med den färgen för mig, jag gillar den mot vårt 30-talshus. Plastprofilerna som fästs i stommen är svarta och de täcker mycket av stommens färg oavsett om det är aluminium eller färgat. Där får man bara följa sitt hjärta.

Jag tog 4 öppningsbara takfönster totalt och dubbeldörr, förhöjd takhöjd och stabilare sockel. Fungerar klockrent. Jag är faktiskt inte missnöjd med någonting måste jag säga.

Vill ni titta på lite bilder så kan ni gärna kolla in min nya trädgårdsblogg, www.husetpaon.mariagustinbergstrom.se där jag kommer att visa en massa bilder på växthus och trädgård och berätta vad jag gör under året i trädgården.

Lycka till, det är helt fantastiskt med växthus!!!
bullerbybo
Men fy vad dyrt det låter?

Vi köpte växthus förra våren (trä)...det kostade ca15000 för 15 kvadrat vill jag minnas.

Jag trodde aluminium var billigare eller åtminstone samma pris?
Kamilla_I
Jag har ett Euroserre maxi 4, förhöjd (kan verkligen rekomandera den extra förhöjningen, det är bara positivt!

Mitt Euroserre har stått pall för det mesta (mycket snö, Jag bor i zon 7) enorm blåst (nästintill gudrun :/ ) så jag kan bara tala mig varm för det!
Dyrt javisst , men underhållsfritt!
Jag ångrar att jag inte tog glas på framsidan, men när jag börjar jobba igen efter studierna så ska jag byta till glas på framsidan smile.gif

Här finns bilder på mitt växthusbygge
Växthusbygge 2006
tobias75
Hej.

Om du inte redan har bestämt dig för något växthus så kan ja rekommendera dig att surfa in på
www.totalu.se
Det är mitt o min fars företag o vi tillverkar bland annat växthus.
Vi har nyligen bytt namn på företaget vi var Jonslunds Aluminium tidigare om det säger dig något.
Min far har tillverkat växthus i aluminium i över 30 år.

Vi har några "standarder" på hus men det blir minst lika ofta att vi tillverkar efter kundens egna mått o önskemål.
Att ha plast i tak o glas på väggarna eller kanske bara en vägg o en gavel är inte alls ovanligt.

Kolla in på våran hemsida o är det av intresse så hör gärna av dig så kan vi ge dig en offert.

Mvh Tobias
aromata
Jag har odlat professionellt med odling i växthus i många år och är ganska insatt. Classicum använder samma profiler som finns i stora kommersiella växthus. Det är väldigt stabila växthus med 4mm härdat glas. Jag vet att det är riktigt bra växthus. Har annars ingen egen erfarenhet av Classicum som företag.

Själv har jag nyligen byggt ett Willab Euro-Serre plus 5 hus på 25,8 kvm. Jag tyckte att jag fick samma kvalitet till ett lägre pris. Profilerna är lika kraftiga som Classicums och glaset är också 4 mm härdat glas. Jag har byggt det på mur. Det blir lite dyrare och jobbigare men är väldigt fint, men man måste vara noggrann men måtten. Passformen på delarna och de förborrade hålen var mycket bra. Hela satsen levererades komplett, ingenting fattades. Jag är faktiskt imponerad. Vid leveransen var ett av de stora glasen trasigt men eftersom jag hade reklamerat inom en vecka fick jag utan problem ett nytt efter en leveranstid på någon vecka. Profilerna tillverkas i Holland (levereras i alla fall via Holland) och i det landet kan de ju växthus. Tillbehören är rejäla med all skruv i rostfritt och luftningsanordning i rostfritt/mässing.

Juliana är en budgetvariant med klenare profiler. Men kanske det räcker om du har ett skyddat läge.

Jag tycker att ett växthus ska vara i glas så att man får kontakt med omvärlden och resten av trädgården. Glas håller sig fint hela tiden medan plast åldras (även kanalplast), blir svårt att rengöra i kanalerna och blir fult med tiden. Men plast är mer värmeisolerande och slagtåligt.
Kamilla_I
Justja, om ingen gett dig rådet med dubbeldörr så kommer det nu smile.gif
Jag saknar verkligen dubbeldörr på mitt växthus!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon