Anette W
Hej! Efter att ha läst på här om belysning till förkultivering och letat runt i butiker så har jag hittat kallvita lysrör o armatur men så det blev stopp igen. Snälla, nu behöver jag lite expertishjälp. g.gif 2 frågor:

De på 18W är 60 långa och vore en lämplig storlek. De på 36W är 120 långa. Jag antar att ju starkare ju bättre, eller? Vad använder ni?

Sen armaturen, det är en plastkåpa på undersidan (för fuktiga miljöer, passar väl bra). Men tar plastkåpan bort mycket av ljuset?

Helen i Piteå Zon 5
Lysrören som jag använder heter Philips TLD 840 eller OSRAM 965, dom är på 36W. Lysrörsarmaturerna får hänga i kedjor så att man lätt kan variera höjden över växterna/plantorna. Ett lämpligt avstånd för lysrör över omskolade plantor är ca. 10-15 cm. Jag tar bort allt skydd från armaturen så att lysrören syns.
http://www.helens-tradgard.se/sida5.html
malcolm
Det finns armaturer för två "korta" lysrör, 2x18W tex.
Anette W
Tack Helen thanks.gif Där fick jag mycket tips.

Enda oklara är då att jag skulle velat haft lite kortare lysrör än 120 cm men då verkar det bara finnas i 18W. Men då tänker en blondin så här: I armaturen är det plats för två lysrör, blir det då samma ljusstyrka som ett 36W?

Hej Malcolm, såg inte att du hunnit svara medan jag funderade på hur jag skulle formulera mig. Tack, då var det löst.
Helen i Piteå Zon 5
Tror absolut att det går lika bra med två korta på 18W yes.gif
Ally
En lysrör som är 120 cm lång och 36 Watt lyser lika mycket som 60 cm och 18 Watt, dvs, det är dubbel Watt för att längden är dubbel.
Effekten (och el åtgång) är lika med att köpå två stycket 60 cm lysrör och ha dom kort ända mot kort ända för att bli totalt 120 cm lång.

Men om du kör dubbel lysrör på 60 cm att få 36 Watt, två lysrör parallel med varandra, får du dubbel så mycket ljus på samma yta än om du har en enkel lysrör.

Jag kan inte svara på om det räcker med en lysrör!
Så har jag (60 cm 18 Watt), men hyllan är bara 30 cm djup, och lysrören sitter nära, ca 10-15 cm ovanför plantorna.

kerstin z5-6
jag tror som Helen och jag baserar det även på 15 års frösådder under rör
Minns bara att inte sätta dem för högt . 10 cm över sådden ska de vara
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon