Döendepalm
21-02-2011, 12:43
Hej!
Jag har en palm som jag ärvt av min mamma, den har funnits så länge jag kan minnas ( alltså 30 år)
Jag vet inte vad det är för sort, men påminner om nån typ av dracena, långa smala gröna blad, grå stamm ca 1-2 cm i diameter, men den är 2 meter lång. Alltså väldigt ranglig. Hur som helst, jag älskar den iaf och efter några flyttar har den blivit sliten och tappat nästan alla sina blad, hade en töt fin krona av mörkgröna blad förut. Nu några få i dassig färg.
Hur agera, går den att beskära? Finns bara en växtpunkt dvs toppen av stammen där de går ut blad direkt.
Tack på förhand!!
Alexander-VG-zon3
21-02-2011, 12:54
det klan nog vara någon dracaena, dom är inga palmer.
en omplantering och sedan näring ca4 veckor efter gör att den sätter fart, sätt den ljust i väst eller öst fönster (så nära det går fönstret). du kan klippa den om du vill, även om jag själv hade väntat med att klippa. den har tillväxtpunkter över hela stammen inte enbart i toppen.
lånad bild från nätet

.jpg)
vid varje ring finns där noder som ger både rötter och skott.
Döendepalm
21-02-2011, 15:35
Okej, det är ju inte riktigt sån stam som du visar, jag har tagit två egna bilder en från toppen och en nere vid jorden. Hittar inte heller några "ringar".
Men okej, omplantering, nån särskild jord den kan tänkas gilla? Och vad för näring är bra?
Alexander-VG-zon3
21-02-2011, 16:45
jag ser massor av ''ringar''/streck på stammarna (bladärr) på dina bilder

, där kommer det rötter/nya skott. dom små skotten som sticker ut längst ner på stammen kan dun nog klippa veck dom ser döda ut.
är det en dracaena så har den sådan stam, och klipper du som sagt är det där du får nya skott.
planteringsjord/krukväxtjord brukar fungerar bra på dom, vanlig näring ges 4veckor efter omplantering till hösten 2-4gånger per månad (beredande på hur mycket den växer, börja med 2 gånger och öka till sommaren och sänk till hösten).
Jag håller med flaxss.
Jag har flera gånger beskurit min dracena och stambitarna kan man plantera (håll bara koll på vad som är upp och ned) och få nya plantor. Antingen kan de planteras i egna krukor eller bredvid moderstammen.
Döendepalm
21-02-2011, 23:42
Okej =) Då kör vi på det. Tusen tack för hjälpen!!
Jag lyfter upp den här tråden om Dracenas beskärning.
Min svärmor har en gigantisk Dracena som börjar nå taket snart (krukan står på golvet), den behöver beskäras. Bara en stam. Jag vet att man kan skära stammen i flera "pinnar" och alla kan fortsätta att växa, även om pinnarna inte har blad.
Min fråga:
Kan vi beskära den NU mitt i vintern, eller är det betydligt bättre att vänta till våren?
Jag skulle gissa att det inte har så jättestor betydelse, men jag vill ändå fråga vad ni tycker.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.