Madelene_Frisell
21-02-2011, 17:22
Hej, ska beskära äppleträdet och har aldrig gjort det förut. Vet inte vad det är för sort men det kanske inte spelar någon roll?
Bifogar en bild om det kan hjälpa.
När ska äppleträdet beskäras?
Mvh Madelene
Åsa, mälardalen zon 2
21-02-2011, 18:18
JAS (juli, augusti, september) är bästa tiden att beskära. Så ta det lugnt och läs lite böcker om beskärning kanske gå någon kurs. Inget hemskt händer ifall man inte beskär träd, MEN beskär man trädet väldigt fel kan det vara förstört för all framtid.
Madelene_Frisell
21-02-2011, 19:35
Tack så mkt då får jag lugna mig.
Jan af Lisö
21-02-2011, 21:28
Håller till 100% med Åsa, verkar vara ett fint, gammalt träd. Skulle tippa att beskäringen borde utföras under ett par tre år för att inte riskera vattenskott.
Till så stort och fint träd är det kanske värt besvär att anlita ett proffs ?? Men i så fall se till att du får tag på ett RIKTIGT proffs och inte en lyckosökare.
Håller med! Tag det varsamt med detta träd, som om det inte felbeskärs ser ut att ha lång tid kvar att pryda stället och ge frukt.
Läs på och tänk på syften med beskärning. Äppelträd behöver inte skäras bara för att de är äppelträd. Men oibland för att en beskärning kan leda till att vissa grenpartier håller längre. Eller för att frukten behöver det (måste ses dock innan man vet om trädets frukter skulle må bättre av t ex glesning).
Ju mer man lär sig om träd, och ju mer man beskär träd som man följer under många år, desto restriktivare blir man med att använda sekatör och såg.
Nya beskärningsboken av Vollbrecht är den hittills bästa beskärningsboken. Särskilt om man läser första delen om trädens anatomi noga, och gärna kompletterar med lite mer i ämnet. Då blir det också roligare att beskära!
Hej
Det finns princip regel som passar alla träd att man ta bort sjuka risiga och grenar som korsa andra för att öppna vägg till solen och luften kommer inne och korta nya grenar som dem ger frukt.
obs
Om händer fel ska man inte får mycket frukt på samma år men det blir mera andra år och jag kan säga fegisar kan inte lära sig .
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.