kurtkurtkurt
Jag har en bondgård här nära. Om jag ber dem om gödsel vad ska jag tänka på?
Jag tänkte be om koskit, hönsskit, grisskit, fårskit osv. Men jag har hört att den ska vara brunnen. Vad innerbär det?
Vem gör det?

Om ni hjälper mig att reda ut detta med hur man får den brunnen så undrar jag var jag ska lägga den när jag kommer hem. I min kompost eller direkt i landet eller i en separat kompost?

En fråga till. Om jag samlar tång längs västkustens hav ska jag lägga den direkt i min kompost, direkt på odlingarna eller i en separat kompost bara för tång?
Piccante
Att gödsle "brinner" innebär att den bryts ned (komposteras) vilket ger en värmeutveckling. Färsk koskit är ganska blöt och kall medan brunnen gödsel ger mer värme åt jorden vilket främjar groning.
kurtkurtkurt
Så det innebär inte att man eldar dyngan utan komposterar den då. Det var ju bra. Då är det färsk dynga jag ska be om alltså.

Men ska det komposteras enskilt eller kan jag bara blanda i det med övrig kompost?
I såna fall är det hushållskomposten, trädgårdskomposten eller fungerar dyngan i båda?
Eller då enskilt?
Hushållskomposten blir isolerad och skyddad mot möss.
Preussen
du kan arbeta ner färsk gödsel i jorden om du så vill. Om skiten innehåller mycket strö så skapar det humus i jorden. Alla grödor gillar nu inte färsk gödsel utan använd färsk gödsel till kvävekrävande grödor tex kål. färsk gödsel alstrar värme när den bryts ner så om du gräver ner den i jorden gillas det av växter som behöver mer värme, tex capsicum dvs paprika. du kan även gräva ett hål och fylla det med gödsel i dess olika stadium. ovanpå lägger du 5cm matjord och planterar pumpa. själv lägger jag en eller 2 nävar torvblandad hästgödsel i krukan som jag odlar chile i.
du kan kompostera gödslen enskilt om du vill. förhoppningsvis försvinner en del av ogräsfröerna men om komposten ej är skyddad blir den lätt en uppsamlingsplats för just ogräs. blandar du den med hushållsavfall får den bra blandning och eftersom gödsel efter ett tag innehåller mycket mask så försvinner hushållsavfallet i ett nafs. du kan även blanda slutresultatet med varandra om du inte har möjlighet att kompostera det ihop.

en bok som jag rekomenderar är den goda jorden av Philippe Plönninge. du är givetvis välkommen att köpa den någon annanstans än vad länken anger eller att låna den på bibliotek coolgleam.gif
kurtkurtkurt
Tack så mycket. smiley_small_hug.gif

Jag ska be bondgården om allt gödsel jag kan få hem. Både från kor, grisar och höns.
Jag kommer nog göra så att jag blandar alltihop från bondgården med mina hushållskomposter. Kanske att jag skaffar ytterligare en sluten kompost där jag blandar det även med trädgårdsavfallet.

Kan jag göra lika med tången?
Bara köra ner det i komposterna? Ihop med dynga, hushållsavfall, trådgårdsavfall osv?
kurtkurtkurt
Jag har precis varit på en hästgård där jag talade med en kvinna om hästgödsel. De hade en hel gödselstack som de ville bli av med så det var bara att ta så mycket jag ville.
Jag frågade hur länge det legat där & det var från de sista månaderna sade hon. Det såg dock mer ut som jord än gödsel.
Hur vet jag om den är klar jord?

För jag tänkte mer använda det jag hämtar direkt som jord till mina planteringar. Behöver ju då veta om den är klar jord eller fortfarande gödsel/skit.

Jag ska odla tomat, paprika, chili, morot, sallad, lök, blommor osv. Har stora blomlådor av pallkragar jag tänkte fylla med jord till detta men kan jag ta denna jord/gödsel direkt ner i lådorna utan något annat att blanda i?

Sedan har jag citronträd, oliv också. Kan jag använda denna gödsel på något sätt även till dem? Antingen att plantera om direkt i eller blanda ut med annat?
Fikon och vinranka har jag också.

Kan jag förvara gödslet jag hämtar i slutna sopsäckar ett par veckor för vissa saker ska ju planteras direkt ute i mitt drivhus tex.
Och vissa saker direkt ute på friland och vissa planteringar är inte uppbyggda än.

Garden bliss
Om gödseln bara legat där några månader, men ändå ser ut som jord, skulle jag gissa att hästarna stått på torv. Att högen alltså besår av urin, avföring och torv.
kurtkurtkurt
CITAT (Garden bliss @ 17-03-2011, 12:01) *
Om gödseln bara legat där några månader, men ändå ser ut som jord, skulle jag gissa att hästarna stått på torv. Att högen alltså besår av urin, avföring och torv.

Vilket innebär?

Jag kollade noggrannare nu och det är inte riktigt jord än som jag skrev. Det syns att det är hästblajor fortfarande men jag tror nedbrytningen iaf är igång. Det är iblandat hö ser jag för det är strån överallt bland skiten. Vad är tanken med det?

Nu ligger allt i svarta säckar i garaget. När tror ni jag kan börja använda detta till mina plantor & rabatter, krukväxter osv?
Kan jag använda detta rätt av eller bör jag blanda i något mer?
Preussen
CITAT (kurtkurtkurt @ 16-03-2011, 14:45) *
Jag har precis varit på en hästgård där jag talade med en kvinna om hästgödsel. De hade en hel gödselstack som de ville bli av med så det var bara att ta så mycket jag ville.
Jag frågade hur länge det legat där & det var från de sista månaderna sade hon. Det såg dock mer ut som jord än gödsel.
Hur vet jag om den är klar jord?

För jag tänkte mer använda det jag hämtar direkt som jord till mina planteringar. Behöver ju då veta om den är klar jord eller fortfarande gödsel/skit.

Jag ska odla tomat, paprika, chili, morot, sallad, lök, blommor osv. Har stora blomlådor av pallkragar jag tänkte fylla med jord till detta men kan jag ta denna jord/gödsel direkt ner i lådorna utan något annat att blanda i?

Sedan har jag citronträd, oliv också. Kan jag använda denna gödsel på något sätt även till dem? Antingen att plantera om direkt i eller blanda ut med annat?
Fikon och vinranka har jag också.

Kan jag förvara gödslet jag hämtar i slutna sopsäckar ett par veckor för vissa saker ska ju planteras direkt ute i mitt drivhus tex.
Och vissa saker direkt ute på friland och vissa planteringar är inte uppbyggda än.

oavsett om det nu är torvblandad gödsel eller med halm i så kan du använda det i dina pallkragar. lägg gödslen lite längre ner och annan jord ovanpå så alstrar det värme när det bryts ner. du kan köpa billigaste jorden på närmsta byggmarknad. samma princip kan du använda dig av i växthuset om du har djupbädd, du kommer få ett bra jordeliv då whistling.gif
det går jättebra att förvara gödslen i sopsäckarna. får du över så släng lite skit på komposten oxå, då har du härligheter till höst och nästa vår.

att lägga färsk gödsel ovanpå jorden i rabatten? (har jag förstått dig rätt?) dels ser det skräpigt ut och sen kan det lukta en del. har du för mycket gödsel så gör en stor balja te av det som du kan vattna med istället. gödningseffekten blir snabbare och mindre av gödningsämnena går till spillo

CITAT (kurtkurtkurt @ 17-03-2011, 12:15) *
Vilket innebär?

Jag kollade noggrannare nu och det är inte riktigt jord än som jag skrev. Det syns att det är hästblajor fortfarande men jag tror nedbrytningen iaf är igång. Det är iblandat hö ser jag för det är strån överallt bland skiten. Vad är tanken med det?

Nu ligger allt i svarta säckar i garaget. När tror ni jag kan börja använda detta till mina plantor & rabatter, krukväxter osv?
Kan jag använda detta rätt av eller bör jag blanda i något mer?

tanken med strö, som i detta fallet är halm, är att suga upp urinen samt att göra skiten mer hanterbar när du gödslar ut.

som jag tidigare skrivet kan du blanda ut det med billigaste jorden eller kompost.
kurtkurtkurt
Men om jag sätter tex morot, citrus, tomat, chili, sallad, paprika osv direkt i endast halvbrunnen hästgödsel för det skulle jag tippa på att det är hur blir det då med de växterna?
Bara nyfiken.

Jag är väldigt tacksam för hjälpen
Garden bliss
Om det bara är lite strån i högen så kan det vara hö. Alla hästar, oavsett vilket strö de står på, äter någon typ av hö eller ensilage och det som de ställer sig på eller gör ifrån sig på äter de inte. Det kan även vara halm, kan vara så att de flesta hästarna i stallet står på torv och att en och annan står på halm. Hö har tunna, ofta grå eller ljusgrå strån, halm har grövre, mer guldfärgade och oftare lite blankare strån. Detta kan förstås ha ändrats lite om det legat blandat med avföring och urin.

Anledningen till att jag tror att åtminstone de flesta hästarna står på torv är att du säger att högen ser ut som gödsel, men ändå inte riktigt och att högen bara är ett par tre månader gammal. En såpass "ung" gödselhög hade sett ut som ett halmberg med lite bajshögar i om alla hästarna, eller de flesta, hade stått på halm.

kurtkurtkurt
Hej

Vilket innebär?

Har kollat mer och det finns även som små spån lite här och var tror jag. kan det vara torv?
Taraxacum
Du har fått många bra svar. Jag nöjer mig med att säga att det är en ganska bra ide med flera komposter om man är intresserad. Att blanda både hushållsavfall och trädgårdsavfall är perfekt. Jag låter vinterkomposten vila under sommaren. Då komposterar jag mat/trädgårdsavfall i en skadedjurssäker men inte så väl isolerad behållare.

Tänk på att inte arbeta mer än nödvändigt. De gödselsäckar du har i garaget tycker jag du ska plocka fram efter behov. De växter som inte gillar färsk gödsel får stå över. Men använd det där det går, enligt råden ovan.

kurtkurtkurt
Ja jag har fått mycket och bra hjälp.
Det jag fortfarande har lite problem med var 'är det bra gödsel jag har med lite strån och något som liknar havre i'?
Var lite om halm och torv jag inte hängde med i.

Sedan ett större bekymmer 'Hur vet jag vilka av dessa växter jag sår som kan ha "halvfärsk" hästgödsel endast och vad händer om de inte kan det men jag sätter dem i det ändå?

Jag vill nämligen försöka undvika att köpa för många säckar jord i onödan detta år.
Gunilla T
Det är inget att bry¨sig om att gödseln är uppblandad med torv eller gräs eller vad det nu kan vara. Allt är organiskt material och kommer att förmultna och bli jord så småningom.

Jag vet inte om jag missuppfattade men du tänker väl inte så direkt i gödsel? Den är nog alldeles för stark att så frön i.
kurtkurtkurt
CITAT (Gunilla T @ 20-03-2011, 18:27) *
Det är inget att bry¨sig om att gödseln är uppblandad med torv eller gräs eller vad det nu kan vara. Allt är organiskt material och kommer att förmultna och bli jord så småningom.

Jag vet inte om jag missuppfattade men du tänker väl inte så direkt i gödsel? Den är nog alldeles för stark att så frön i.

Jag som var otydlig. Jag sår i såjort men därefter tänkte jag sätta dem i endast gödsel, men bara om det går.
Annars får jag köpa mer planteringsjord.
Vore bra om det går med bara gödsel.

Likaså gör jag med morötter och sallad. Jag lägger där ett lager överst i bädden med såjord. Tänkte under det ha planteringsjord och det tjocka lagret längst ner gödsel.
Såjorden endast ett par cm hög.

På pfysalis, tomat, paprika, fikon, oliv. Kan jag använda hästgödsel där i de krukorna när jag planterar om också? Citrus har jag med. Sedan har jag en massa blommor jag inte vet vad de heter. Köpte lite fröer bara. De får jag väl kolla närmare på.

Bra du redde ut det där med torv och hö. Tack
Jag släpper det.
Preussen
CITAT (kurtkurtkurt @ 20-03-2011, 20:02) *
Jag som var otydlig. Jag sår i såjort men därefter tänkte jag sätta dem i endast gödsel, men bara om det går.
Annars får jag köpa mer planteringsjord.
Vore bra om det går med bara gödsel.

Likaså gör jag med morötter och sallad. Jag lägger där ett lager överst i bädden med såjord. Tänkte under det ha planteringsjord och det tjocka lagret längst ner gödsel.
Såjorden endast ett par cm hög.

På pfysalis, tomat, paprika, fikon, oliv. Kan jag använda hästgödsel där i de krukorna när jag planterar om också? Citrus har jag med. Sedan har jag en massa blommor jag inte vet vad de heter. Köpte lite fröer bara. De får jag väl kolla närmare på.
Bra du redde ut det där med torv och hö. Tack
Jag släpper det.

nej, du ska blanda upp din gödsel med annan jord innan du sätter plantor i det även de kväveälskande växterna. morot är inte en sådan och generellt kan man säga att de flesta rotfrukter inte ger bra skörd när de får för mycket kväve.

physalis, tomat och paprika/chile kan du, som skrivet tidigare, slänga i lite gödsel i krukan.

sen så råder jag dig att lägga dig ner och ta några djupa andetag och koppla av smiley_small_hug.gif
malcolm
Förr om åren köpte jag ofta stallgödsel vid den närliggande ridskolan, det var gödsel uppblandad med halm och hade legat på stack i minst ett år. Luktade i princip ingenting och så ut som jord, att använda gödsel direkt är inte att rekommendera, alldeles för starkt och osar en hel del.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon