Full version: Buskar runt huset
kurtkurtkurt
Hej

Jag har mkt rodendendron runt huset. 2 hela sidor. De står precis intill huset. Nu säger dem här att det inte är bra då när man vattnar dem så vattnar man huset. Men suger de inte upp bra med vatten också när det regnar så det minskar risken för fuktskador på huset?
Eller är det bättre att ta bort dem. De är stora och kraftiga.

Kan deras rötter förstöra grunden på huset på något sätt?

Jag har även rosor mot huset. Samma sak med dem. Hur ligger det till?

Är det dumt att planera att sätta träd intill husväggen?
Kan man sätta ut träd på något sätt så de suger vatten och minskar risk för fuktskador i huset? isf hur ska man sätta dem och tänka på?
Garden bliss
Jag har också fått höra att det är big "no-no" att plantera nära huset. Det skuggar och binder funkt. Och trädrötter, dem kan man ju inte styra över alls. En maskros kan tränga igenom asfalt, tänk då på vad stora trädrötter skulle kunna göra med din husgrund.
Huggorm
Vad har huset för fasad, och vad har det för grund? Rent generellt innebär inte rötter några problem för husgrunder, det finns helt enkelt ingen anledning för dem att ge sig på grunden. Det finns varken näring eller vatten i betong, så rötterna söker sig åt andra hållet. Det är ju oftast ganska torrt just intill hus dessutom, så det innebär att rötterna sträcker sig ganska långt ut. Ett undantag kan vara stora, kraftiga lövträd som skicka in rötter i en torpargrund, och får stenblocken att flytta sig. Men rododendron har små och samlade rotsystem, så jag tror inte det är någon fara alls för grunden. Trädrötter i avloppsrör är en helt annan sak rolleyes.gif

Fasaden däremot, mår inte riktigt bra av att det växer löv mot den. Det skuggar och binder vatten, som sagt. Men det behöver egentligen inte vara något problem heller, ibland ser man otroliga klätterväxter som har växt upp mot en fasad i åratal utan att ha orsakat minsta skada. Och jag såg nyligen ett päronträd som spaljerats upp mot en husgavel, det hade nog stått där i över femtio år. Vissa klätterväxter kan väll, åtminstone i teorin, växa in i springor mellan panelbrädor och bända isär med sin tillväxt. Jag tror dock inte det är någon större fara.

theseraphim
CITAT (Huggorm @ 22-02-2011, 00:25) *
Vad har huset för fasad, och vad har det för grund? Rent generellt innebär inte rötter några problem för husgrunder, det finns helt enkelt ingen anledning för dem att ge sig på grunden. Det finns varken näring eller vatten i betong, så rötterna söker sig åt andra hållet. Det är ju oftast ganska torrt just intill hus dessutom, så det innebär att rötterna sträcker sig ganska långt ut. Ett undantag kan vara stora, kraftiga lövträd som skicka in rötter i en torpargrund, och får stenblocken att flytta sig. Men rododendron har små och samlade rotsystem, så jag tror inte det är någon fara alls för grunden. Trädrötter i avloppsrör är en helt annan sak rolleyes.gif

Fasaden däremot, mår inte riktigt bra av att det växer löv mot den. Det skuggar och binder vatten, som sagt. Men det behöver egentligen inte vara något problem heller, ibland ser man otroliga klätterväxter som har växt upp mot en fasad i åratal utan att ha orsakat minsta skada. Och jag såg nyligen ett päronträd som spaljerats upp mot en husgavel, det hade nog stått där i över femtio år. Vissa klätterväxter kan väll, åtminstone i teorin, växa in i springor mellan panelbrädor och bända isär med sin tillväxt. Jag tror dock inte det är någon större fara.

Varenda expert säger att man absolut inte ska ha växter vid grunden eftersom riskerna med fuktskador ökar markant uppenbarligen tänkte man inte på sådant på tex 60-70 talet när många av dagens villor byggdes men nu har man ju facit och det är ingen bra ide.
Huggorm
CITAT (theseraphim @ 22-02-2011, 09:44) *
Varenda expert säger att man absolut inte ska ha växter vid grunden eftersom riskerna med fuktskador ökar markant uppenbarligen tänkte man inte på sådant på tex 60-70 talet när många av dagens villor byggdes men nu har man ju facit och det är ingen bra ide.

Men hur uppstår dessa fuktskador?
theseraphim
CITAT (Huggorm @ 22-02-2011, 11:14) *
Men hur uppstår dessa fuktskador?

Växter binder fukt runt deras rotsystem, de skuggar marken där de står vilket i sin tur gör att marken inte torkar ut lika bra plus att om de är lövfällande så gör ju även den förmultningsprocessen att jorden torkar sämre. Egentligen ska man ju inte ens ha jord närmast huset utan bara grus och singel plus dräneringsrör för att leda undan fukt.
Eftersom man själv är husspekulant så blir det en hel del besiktningsprotokoll osv och där ser man dessa skador allt för ofta dvs mycket buskar runt huset=mer fuktskador i grunden helt enkelt medans där de som inte planterat buskar har klarat sig betydligt bättre.
Huggorm
Som sagt, då får man ju ha grus närmast huset, för gräs ger samma effekt
kurtkurtkurt
Ok då gräver jag upp allt. Är det skitsvårt att dränera själv?
Om man tar en sida åt gången av huset?
Eftersom jag ändå ska gräva upp stora träd och jättebuskar så kommer jag få gräva djupt. Tänkte att man då lika gärna kan passa på att gräva lite till.
Sedan dräneringen vet jag inte hur man gör men jag har inte bråttom och kan ta en bit åt gången tänkte jag men måste ju veta att man klarar av att dränera själv.
Kan man tjäna mycket ekonomiskt om man lyckas dränera själv?
Eller är det ändå materialet som kostar?

När det är klart lägger jag nog platter eller småsten runt huset. Kan det bli bra istället för dessa buskar och träd?

En till fråga. Om man har buskar på söderväggen är dt skillnad mot norrsidan?
För just nu står alla träd och buskar på öster och norrsidan. på söderväggen hade jag velat sätta ett persikaträd nämligen. Är det också dumt nu då kanske? Ska jag tänka om där och inte ha ett spaljerat persikaträd där?
Jag tänker att på södersidan borde det vara torrare i marken.

merlin68
En granne till oss fick oväntat besök av en stor rot när delar av hans källarvägg rasade. Tjugo år tidigare hade han planterat ett lärkträd bara några meter från huset..
theseraphim
CITAT (kurtkurtkurt @ 22-02-2011, 12:26) *
Ok då gräver jag upp allt. Är det skitsvårt att dränera själv?
Om man tar en sida åt gången av huset?
Eftersom jag ändå ska gräva upp stora träd och jättebuskar så kommer jag få gräva djupt. Tänkte att man då lika gärna kan passa på att gräva lite till.
Sedan dräneringen vet jag inte hur man gör men jag har inte bråttom och kan ta en bit åt gången tänkte jag men måste ju veta att man klarar av att dränera själv.
Kan man tjäna mycket ekonomiskt om man lyckas dränera själv?
Eller är det ändå materialet som kostar?

När det är klart lägger jag nog platter eller småsten runt huset. Kan det bli bra istället för dessa buskar och träd?

En till fråga. Om man har buskar på söderväggen är dt skillnad mot norrsidan?
För just nu står alla träd och buskar på öster och norrsidan. på söderväggen hade jag velat sätta ett persikaträd nämligen. Är det också dumt nu då kanske? Ska jag tänka om där och inte ha ett spaljerat persikaträd där?
Jag tänker att på södersidan borde det vara torrare i marken.

skitsvårt o skitsvårt?

Tja låter du en grävare göra det så är den biten klar på någon dag faktiskt plus att de kan ju hjälpa till att baxa upp stora buskar så de kan överleva,. Om du gör det för hand så får du gräva som sjutton under lång tid.
Sen är det där med själva arbetet med tätskikt, dränering osv som man måste vara jäkligt noga med för om något skulle hända i framtiden och försäkringsbolaget undrar vem som gjort dräneringen och det inte är gjort utav fackman så kan det bli stora problem med ersättning.
Givetvis sparar man pengar men sen får man se hur mycket man värdesätter sin egen tid och fritid för min egen del hade jag låtit någon annan göra det så jag vet att det blir bra plus att trädgården behöver inte se ut som Verdun under ett halvår.
Sen när det täcks igen så ska alltså inget planteras direkt in mot huset oavsett väderläge så grus eller plattor gäller.
kurtkurtkurt
Ok. Saken är den att jag oavsett måste gräva mycket djupt för att få upp stora växter och träd, tänkte att jag lika gärna då kan gräva lite till.
Grävandet inga problem alltså.

Sedan tänkte jag kanske ta ena sidan/gaveln i år bara, och fortsätta med lite åt gången.

Det jag egentligen funderar över är hur mycket jobb det är med dräneringen efter grävandet ocu hur mycket kostnader det är man tjänar på om man gör både jobb och övrigt själv?
Vad det kan kosta?
150m2 ungefär.
McLaughlin
CITAT (kurtkurtkurt @ 24-02-2011, 20:41) *
Ok. Saken är den att jag oavsett måste gräva mycket djupt för att få upp stora växter och träd, tänkte att jag lika gärna då kan gräva lite till.
Grävandet inga problem alltså.

Sedan tänkte jag kanske ta ena sidan/gaveln i år bara, och fortsätta med lite åt gången.

Det jag egentligen funderar över är hur mycket jobb det är med dräneringen efter grävandet ocu hur mycket kostnader det är man tjänar på om man gör både jobb och övrigt själv?
Vad det kan kosta?
150m2 ungefär.

Ett tips kan vara; http://www.markproffs.se/info-enquiry_dran...CFdsU3godR3j2Cw

Fyll i ett formulär och få offerter från flera olika markentreprenörer i ditt närområde.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon