Full version: smaker som skär sig
Eva i Skåne
I motsats till alla smaker som gifter sig (har lärt uttrycket från matprogram i tv smile.gif ) så finns det vissa saker som absolut blir vidriga ihop.
Vilka har du upplevt?

Jag tänker främst på nyborstade tänder och apelsinjuice. Visst är det hemskt?
Sen minns jag från när jag var barn att vi på söndagskvällarna ibland fick läsk, typ fruktsoda, till kvällsmackorna och det ihopa med kaviar på mackorna var lika vidrigt.
Chamomille
Pepparkakor med kaviar och apelsinsaft är ingen hit heller biggrin.gif
Platinum
Tandkräm och kaffe är heller ingen höjdare.
malcolm
Att dricka mjölk direkt efter att ha ätit glass är vidrigt, likaså brieost och apelsinjuice.
Eva i Skåne
CITAT (malcolm @ 22-02-2011, 09:02) *
Att dricka mjölk direkt efter att ha ätit glass är vidrigt,

Ja gott är det inte, mjölken känns kvalmig. Ändå är jag ofta sugen på just mjölk när glassen är uppäten. Knepigt confused.gif
merlin68
CITAT (Eva i Skåne @ 22-02-2011, 07:03) *
I motsats till alla smaker som gifter sig (har lärt uttrycket från matprogram i tv smile.gif ) så finns det vissa saker som absolut blir vidriga ihop.
Vilka har du upplevt?

Jag tänker främst på nyborstade tänder och apelsinjuice. Visst är det hemskt?
Sen minns jag från när jag var barn att vi på söndagskvällarna ibland fick läsk, typ fruktsoda, till kvällsmackorna och det ihopa med kaviar på mackorna var lika vidrigt.

Stämmer med mina egna hågkomster. Vår mor tvingade oss att borsta tänderna innan frukost och blandningen stekta ägg och tandkräm minns jag särskilt väl sick.gif
Lokan
Lingon och mjölk skär sig så det skriker om det! -fear-.gif
Eva i Skåne
CITAT (Lokan @ 22-02-2011, 17:31) *

rotfl.gif Jo, men inte smaken väl?
Suz

Fast det är väldigt gott! smile.gif
andersen
Öl och havregrynsgröt smile.gif
Eva i Skåne
CITAT (andersen @ 22-02-2011, 17:37) *
Öl och havregrynsgröt smile.gif

Nu skrattar jag igen a0a.gif Vem skulle ens komma på tanken.... Eller är det bara för att jag inte dricker öl som det låter helt vansinnigt?
Anma
Salami och kaviar. Yääääk!
Messmör och... ja, ALLT! Eller det räcker med bara messmör faktiskt.
andersen
CITAT (Eva i Skåne @ 22-02-2011, 17:40) *
Nu skrattar jag igen a0a.gif Vem skulle ens komma på tanken.... Eller är det bara för att jag inte dricker öl som det låter helt vansinnigt?

[attachment=58327:StormP_Tuborg.jpg]
Myosotis
Hihi andersen, den där har jag på väggen smile.gif

Kom att tänka på en kompis som åkte med oss på semester när vi var i tonåren. Mamma rev morötter till maten och frågade kompisen hur hon ville ha sina, för mina föräldrar åt dem som sallad med vitlök medan jag ville ha mina med citron. Kompisen riktigt lyste upp och utbrast oväntat: "Med vaniljsås!!" Hon fick sin vaniljsås och berättade att det var ett barndomsminne, hon hade inte ätit rivna morötter på många år och på dagis hade de fått det med vaniljsås, förmodligen för att barnen skulle äta dem. biggrin.gif
Tikka

Det fick vi som efterrätt i ett glas när jag var barn, gott biggrin.gif
theseraphim
Whisky och vatten!
merlin68
När jag var i sjuårsåldern läste jag och brorsan i en Kalle Anka tidning att knatte fnatte och tjatte åt varmkorv med chokladsås. Vilket vi också gjorde giggle.gif En "oförglömlig" smakupplevelse!
xlxl67
Jag såg ett oförglömligt klipp med Filip och Fredrik när de skulle testa framtidens snabbmat. De tog med en mixer och besökte olika matställen för att se hur ex sushi i mixer smakade, hel special med pucko i mixer ex...

Rekordet tog visst Pommesfrites, bearnaisesås, entrecote och rödvin i mixer...

De liksom stjärnkocken hade kväljningar säkert en halvtimma efter intaget... biggrin.gif
theseraphim
CITAT (merlin68 @ 25-02-2011, 18:11) *
När jag var i sjuårsåldern läste jag och brorsan i en Kalle Anka tidning att knatte fnatte och tjatte åt varmkorv med chokladsås. Vilket vi också gjorde giggle.gif En "oförglömlig" smakupplevelse!

Turtles käkade ju massor av knepiga pizzor med glass o grejer på, käkade en av deras favoriter med bla banan och jordnötsmör på(de finns väl fortfarande på många pisserior)och det var väl sisådär;-)
storm
Tandkräm och appelsin euuu
Tapio
Halaj!

Jag storkokar nästa veckas matlådor just nu. Jag stekte makrill och la på en massa lök på.

Det finns ett uttryck: som lök på laxen… Detta uttryck är negativt som jag har förstått det.
Som att det inte blir bra med lök tillsammans med lax. Varför inte?
För att smakerna skär sig?
Händer det något rent kemiskt eller passar de bara inte tillsammans?
Eller för att fisk är ganska mild mat och lök stark?
Kommer jag att få slänga mina matlådor?

//T
xlxl67
Purjolök är grymt gott till den mesta kokade fisken tycker jag.
Gullök känns lite för stark?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon