Full version: Hemlarm
hellys
Hej!

Tänkte kolla om det är någon här som har ett litet hum om hemlarm.

Är ute efter ett trådlöst larm och det ska inte vara kopplat till något vaktbolag.

Har hittat ett ganska billigt hos Vikinglarm,

http://www.vikinglarm.se/tradlosa-inbrotts...skydd-gsm/c116/

Det jag ev har tänkt mig är isf "Multisektionslarm med skalskydd (BAS EXTRA)".

Har kollat runt på internet på olika forum och det är både negativt och positivt, är det ngn av er som har
det här larmet eller vet något om det?

Funderar också på att deras larm går på 433mhz istället för 868mhz som de nyare godkända larmen,
spelar det ngn roll?

Har även hittat ett annat larm Powemax, prisskillnaden är ca 3000-4000 kr. Detta larm rekommenderas av Svenska Stöldskyddsföreningen.

http://www.protexus.se/powermax%20complete.htm

Det är alltså dessa 2 jag funderar mellan, vill gärna komma undan så billigt som möjligt men med ett hyffsat bra larm.

Så om ni vet/kan något om dessa är jag väldigt tacksam för svar :)

Eller har ni tips på något annat bra larm som jag missat?

Mvh Helena
Pia L
Jag tror att jag testat det absolut billigaste alternativet om det bara är (o)ljudet du är ute efter för att skrämma eventuella inbrottstjuvar.
Jag köpte ett överfallslarm som man oftast hittar för ca. 50:- och fäste detta på dörren, knöt fast en lina på några decimeter i larmet på ena sidan och som jag satte i en krok på dörrposten i andra änden. När det kommer någon och öppnar dörren så dras sprintern ur överfallslarmet och skrämmer inbrottstjuvarna.
Förmodligen lite i simplaste laget men mycket funktionsdugligt och framför allt den absolut billigaste.
Anma
CITAT (Pia L @ 22-02-2011, 21:58) *
Jag tror att jag testat det absolut billigaste alternativet om det bara är (o)ljudet du är ute efter för att skrämma eventuella inbrottstjuvar.
Jag köpte ett överfallslarm som man oftast hittar för ca. 50:- och fäste detta på dörren, knöt fast en lina på några decimeter i larmet på ena sidan och som jag satte i en krok på dörrposten i andra änden. När det kommer någon och öppnar dörren så dras sprintern ur överfallslarmet och skrämmer inbrottstjuvarna.
Förmodligen lite i simplaste laget men mycket funktionsdugligt och framför allt den absolut billigaste.

Grejen är bara att de allra flesta inbrott sker via fönster eller altandörr....
AndersKbg
CITAT (Anma @ 22-02-2011, 22:31) *
Grejen är bara att de allra flesta inbrott sker via fönster eller altandörr....

Då kanske man kan göra samma sak där för en 50-lapp?
Anma
CITAT (AndersKbg @ 22-02-2011, 23:31) *
Då kanske man kan göra samma sak där för en 50-lapp?

Ja det var en bra idé. I slutändan kanske man ändå sparat en hundring eller två. biggrin.gif
hellys
Jag har redan satt sådana där smålarm, fönster/dörr-larm som tjuter när de öppnas. Man limmar på dem & när kontakten bryts tjuter det. Kostade i Ullared 40kr för 4st, jag köpte 8st.
Sitter på altandörrar, altan, ytterdörrar & ett par fönster.

Jag har dessutom köpt 2st billigare rörelselarm. 1st sitter inne på altanen (inglasad) och en sitter innanför källardörren.

Jag har inskaffat lampor som tänds när någon rör sig framför dem.
Jag har inskaffat en bygglampa med rörelsedetektor som jag tänkt montera på altanen riktat mot baksidan. Den står riktad mot källardörren men står alltså under tak.

Men det jag vill ha nu är ett riktigt larmsystem inomhus som tjuter och har kod för att koppla bort. Övriga jag har nu är bara att stänga av enkelt både för mig och tjuven men iaf något extra som extra säkerhet känner jag. Vill känna mig riktigt trygg. smile.gif

Så har ni några ni känner till är bra?
Gärna även som är kopplade till mobilen så man får ett SMS om de går igång. Men trådlösa.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon