calluone
Jag har en aloe vera som jag inte har så stor koll på hur mycket den vattnas. Den är lite skrumpen och brun/gul i färgen... Tycker alltid att det är lurigt att bedöma om en aloe vera är övervattnad eller behöver vatten. Man vill ju inte förvärra situationen genom att ge mer vatten till en aloe vera som redan fått för mycket. Så jag undrar hur man ser skillnad på dessa två tillstånd? Finns det bra bildexempel nånstans? Bifogar en bild på min stackars kattätna tärda aloe vera smile.gif.

Erland
Du bör kolla om rötterna ser friska ut. De ska vara vitaktiga och fasta. För att hålla en Aloe frisk över vintern gäller det att vattna så lite som möjligt. De klarar att vara utan vatten åtminstone ett par månader. Om du har en sval plats att ha den under vinterhalvåret (5-8 grader) behöver den inget vatten alls.
calluone
Tack för ditt svar. Jag tolkar det som att det ej går att avgöra på växtens överjordiska delar om den har vattenbrist eller är övervattnad utan att man istället måste se på rötterna?
Erland
I bägge fallen är det ju brist på vatten i vävnaderna. Om rötterna är ruttna kan den ju inte ta upp vatten vilket får samma effekt som om du inte vattnat plantan på väldigt länge.
Ålgryte
Jag brukar känna på bladtopparna. När de är mjuka och böjliga vattnar jag och låter bli när de är fasta. Fick för mig att aloe samlar vatten i bladen unsure.gif
Bassam
Hej

Det är rötter skadad efter att de fick mycket vatten.

H:Bassam
calluone
Tack för svar. Tänkte inte på att det blir samma effekt om de är över eller undervattnade då det i båda fallen handlar om brist på vatten i plantan. Intressant smile.gif
Misty
Kan det vara brist på ljus?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon