Full version: tomater
MarieC
Hej!
Jag har hört att man kan lägga en skiva tomat i kruka med jord så börjar det gro. Tydligen vanligt förekommande på dagis. Kan det verkligen stämma tror ni? Ska man isf göra det nu eller är det för tidigt? Och ska man täcka över krukan med plast tro?
tigrella
Jag testade förra året, gick kanonbra!
Tror att jag satte plast över, jo det gjorde jag fick massor av fina babyplommontomater, inköpta på Lidl, men mina mycket godare förstås... Ta en skiva på några mm. och lägg i jord täck med ett lager jord vattna försiktigt, på med plast och lite lufthål.
Finns risk att det kan bli lite mögel men så fort det har tagit sig bra så ser man vilka man kan spara, de andra klippte jag av. Sedan omskolar man efter behov.
MarieC
CITAT (tigrella @ 22-02-2011, 19:38) *
Jag testade förra året, gick kanonbra!
Tror att jag satte plast över, jo det gjorde jag fick massor av fina babyplommontomater, inköpta på Lidl, men mina mycket godare förstås... Ta en skiva på några mm. och lägg i jord täck med ett lager jord vattna försiktigt, på med plast och lite lufthål.
Finns risk att det kan bli lite mögel men så fort det har tagit sig bra så ser man vilka man kan spara, de andra klippte jag av. Sedan omskolar man efter behov.

ok så det funkar iaf då! Då ska sätta igång nu direkt! Kul!!
therese.kvist
Annars kan man ju skölja av fröna o slippa möglet!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon