Full version: Lagerblad
hallonberga
Hej

jag fick ett par kvistar lagerblad i höstas av en bekant och nu undrar jag hur man kan så för att få en egen planta??

på kvistarna satt det fröer som jag har sparat.
men hur gör jag nu?
när skall jag så dom?
hur skall jag så dom?
hur vatten vill dom ha?
var vill dom stå? hur förvarar jag plantan över vintern om jag lyckas med den? skall den planteras ute? mm

jag skulle bli jätteglad om någon vill hjälpa mig mvh Caroline
strandskatan
Jag tycker ovanliga frösådder är väldigt spännande, så jag kunde inte låta bli att googla lite. Dålig grobarhet, 40% på färska fröer, ännu sämre på torkade. Tar två månader på sig att gro. Ska helst sås färska ute på hösten. Lager ska tåla lite minusgrader, men förvara den svalt och ljust inne på vintern, den är grön på vintern också, kan se risig ut men brukar repa sig på vårkanten. Jag skulle blötlägga fröna tills de sjunker, ta helst regnvatten (smält snö), en liten droppe diskmedel i vattnet. Använd sen vanlig planteringsjord, helst med små lecakulor eller grus iblandat. Efter något/några dygn inne, ställ krukan ute, under snön om du har snö kvar. Ge inte upp förrän till midsommar! Lycka till, du har inget att förlora, kanske får du fler och annorlunda råd, jag är absolut ingen expert!
Scout
Jag vet inte alls hur de borde sås. Men för ett antal år sen var jag på semester i kroatien Det var augusti eller september. Där växte lager med bär på. Jag plockade några sådana och planterade kärnorna när jag kom hem. Bara satte dem i en kruka med vanlig blomjord. De grodde så glatt så. Fick intrycket av att de var rätt lättsådda.

Sen blev de risiga och fick bruna toppar som spred sig nedåt till de dog. Men det tror jag berodde på för varm och mörk förvaring under vintern. Fram till vintern mådde de ypperligt.

Plockade på samma resa frön från citrontörnde (nu död) och solfjädersbladig palm som fortfarande lever, men växer sjukt långsamt.
/Niklas
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon