Full version: Cayennepeppar
sanna
Köpte en chilipeppar som hette "De Cayenne" från Runåbergs nyligen. Är det den "riktiga" cayennepepparn? Alltså är det den man gör den cayennepeppar man köper i affärerna av? Om inte, vilken är i så fall den "riktiga" cayennen? Hur länge ska man torka frukterna innan man kan mala? Vilket är det bästa sättet att mala på?

Frågvisa Sanna smile.gif
Ingrid på Västkusten
Hej

Det finns säkert minst 500 sorter som 'alla' är en cayenne och är riktig cayenne med :-)
Sedan finns det cayenne med olika färg form och styrka på frukterna.

Hehe!

Frukterna skall torkas tills de är snustorra.
Malning sker bäst i maskin så man inte nyser så förtvivlat av allt peppardamm.

Hälsar Ingrid
sanna
Tack Ingrid!
Jag trodde väl nästan att det var du som skulle svara... biggrin.gif
Du är ju Chilidrottningen! smile.gif

Sanna smile.gif
Ingrid på Västkusten
Tack skall Du ha Sanna :-))

Min allra första odlade chili var en cayenne så den ligger mig varmt om hjärtat. Numera tuggar jag på och odlar all sorts chili ( huuu) och jag tror inte Du blir besviken på de cayenne. Möjligtvis på hur besvärlig tdet är att få till ett bra hilipulver utan en riktig kvarn. Sedan vet Du - det som säljs som cayenne och chilipulver i 'standardsvenskt utförande kryddfirma' är inte enbart ' en sort = the real thingy' så nu vet Du det ;-) Jag hoppas att Du kommer åt tycka att Din hemodlade chili och det som Du komemr å torka är tusen ggr godare å bättre än allt köpepulver.

Jag ahr tänkt slå mig på någe riktigt hemskt i år - rökt chili! Har man en ggr provat så är man totalt såld! Vilken hit i mat!!!

Hälsar ingrid
sanna
Du är modig du, Ingrid! laugh.gif

Själv har jag nu...låt se...6 sorter på gång: chilaca, habanero, jalapeño, new mexican, de cayenne, tepin, dutch, pimenta cambuçi, tabasco...(hmm...den uppmärksamme läsaren kunde här konstatera att det var nio sorter...)

Stort tack till Habanero-Mats som donerat frön och invigt mig i detta mysterium... laugh.gif
Ja, för lite mystiskt är det väl att jag som har blivit så illa "bränd" ändå blivit chilifantast? Bränt barn skyr inte chili, tydligen! I alla fall inte odlandet av dem!

Sanna smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon