bjoeran1
Min gurk och jordmandelsådd har grott och jag har planterat om i större krukor. De står under lysrör i c:a 19 grader. I samma rum står mina omplaneterade pelargoner/fuchsior och diverse andra små-planter på tillväxt. Nu tycker jag att jag ser för mycket av de små, små svarta flugor som man brukar finna om jorden i krukor är för blöt. Bör jag oroa mig? Hur blir jag i så fall av med dem?
Crazy4Flowers
Försök få tag på Nemablom, den får inte utsättas för -grader. Larverna till dessa flugor kan döda dina småplantor.

Har du någon handelsträdgård i närheten? Dom brukar kunna ha.
Eva i Skåne
Ja, du behöver bli av med småflugorna. Deras larver äter upp rötterna på småplantorna.
kerstin z5-6
ja definitivt, laverna äter upp rötterna, om du inte hittar Nemablom kan pyrex hjälpa
Peztis
För att minska uppkomsten av ännu fler larver så kan du också sätta upp klisterlappar, de finns att få tag i på de flesta ställen där blommor säljs (ICA, Coop, Plantagen osv).
Du slipper då ha sorgmyggorna flygande överallt och de kan inte lägga nya ägg. Däremot så tar de ju inte bort de larver som redan nu äter på rötterna.

På etablerade växter kan man låta jorden torka ur ordentligt emellanåt, då kan man hålla sorgmycggorna i någotsånär schack men på små sådder fungerar ju inte det, de får ju aldrig torka upp för då dör ju även det man har sått.
bjoeran1
Tack alla - inte undra på att småplantorna växer dåligt! Till råga på allt fick jag bladlöss också. Det blir Nemablom inköp på studs.
Anja Danmark
Jeg har endnu ikke oplevet, at mine planter har taget skade af sørgemyg - heller ikke helt små planter... Men lus er noget rigtig skidt at få!

Men det minimerer antallet meget, hvis man kan nøjes med at vande nedefra, så overfladen holdes tør - jeg har også læst om nogen, som lagde ca. 1 cm sand på jorden, men jeg ved ikke, om det virkede.

Peztis
CITAT (Anja Danmark @ 11-03-2011, 12:12) *
...jeg har også læst om nogen, som lagde ca. 1 cm sand på jorden, men jeg ved ikke, om det virkede.

Jag har också läst det där... Låter dessutom som något från Nils Åkerstedt som förespråkar odling i sand och gräsklipp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon