Full version: Mina pallkragar
beritskoloni

Odlingslott.jpeg

Hej, så här ser min odlingslott ut. Jag har runt 20 pallkragar som jag har målat med faluröd, samma färg som min kolonistuga som ligger intill.

I år ska jag odla: bondbönor, brysselkål, brytbönor, chilipeppar, daikon, dill, grönkål, västeråsgurka, mangold, morötter, persilja, plocksallat, ruccolasallat, rädisor, sparris, squash, tomater och trädgårdsportlak.

Det blir även en del blommor bland grönsakerna, jag tycker det är vackert och roligt att blanda blommor och grönsaker. Förra årets favorit var rosenskära som blommade rikligt med vackra blommor.

Berätta gärna vad ni tänkt odla i år.
Peztis
Vad fint det ser ut!!!!
cocosboll
Jätte fint! Har själv skaffat mig en odlingslott nu som det ska odlas i!
andersen
CITAT (beritskoloni @ 23-02-2011, 17:44) *

Odlingslott.jpeg

Hej, så här ser min odlingslott ut. Jag har runt 20 pallkragar som jag har målat med faluröd, samma färg som min kolonistuga som ligger intill.

I år ska jag odla: bondbönor, brysselkål, brytbönor, chilipeppar, daikon, dill, grönkål, västeråsgurka, mangold, morötter, persilja, plocksallat, ruccolasallat, rädisor, sparris, squash, tomater och trädgårdsportlak.

Det blir även en del blommor bland grönsakerna, jag tycker det är vackert och roligt att blanda blommor och grönsaker. Förra årets favorit var rosenskära som blommade rikligt med vackra blommor.

Berätta gärna vad ni tänkt odla i år.

En undran är inte falurödfärg farligt? innerhåller väl bly och andra otrevligheter?
malcolm
Fakta Falu rödfärg:

http://www.falurodfarg.com/wp-content/uplo...lver_071218.pdf
andersen
CITAT (malcolm @ 28-05-2011, 14:49) *

Ja det är jag medveten om, jag besökte gruvan för länge sedan och om jag inte minns fel, så varnades det för blyet i färgen då, frågan är väl om blyet är bundet i färgen eller om grönskerna tar upp blyet och om det blir ohälsosamt då eller är konsentrationen för liten?
beritskoloni
Ja, det är säkert inte så himla nyttigt med faluröd färg men tryckimpregnering och giftmedel som de var behandlade med tidigare är ju inte heller bra. Själv är jag inte särskilt orolig för eventuella farligheter, bor i Göteborg med ständigt nedfall från kontinenten och mycket luftföroreringar.

Men mina två senaste pallkragar som jag gjort iordning har jag klätt på insidan med svart sopsäcksplast som jag häftat fast. Detta mest egentligen för att förlänga livslängden på kragarna, de ruttnar en del efter ett par år mot jorden. Men med svart plast på insidan så blir ju inte färgen heller i kontakt med jorden. Det är ju bra, ska göra så med alla mina pallkragar efterhand.
Kryddan03
CITAT (andersen @ 28-05-2011, 15:21) *
Ja det är jag medveten om, jag besökte gruvan för länge sedan och om jag inte minns fel, så varnades det för blyet i färgen då, frågan är väl om blyet är bundet i färgen eller om grönskerna tar upp blyet och om det blir ohälsosamt då eller är konsentrationen för liten?

Postar det här (igen):
"Jag har tänkt att måla min kompost och odlingslådor med Falu Rödfärg. När jag läser på färghinken står det att färgen innehåller bly. Kan det vara skadligt att äta grödor odlade i lådor som är målade i Falu Rödfärg? Samma sak med komposten kan den och den matjord som blir ta upp några faliga/giftiga ämnen ur färgen? (om det nu finns några)?

Det är ingen fara att måla dina lådor med Falu Rödfärg. Den lilla mängd bly som färgen innehåller är en svårlöslig blyförening som Ej lakas ut. På grund av detta finns den kvar i råvaran som legat utomhus I 250 år och påverkats av väder och vind."
Källa: http://www.falurodfarg.com/?sektion=allman...gor&paged=2

@beritskoloni:
Det ser verkligen fint ut på din lott! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon