Full version: Min clematis
beritskoloni
Har bara odlat clematis i två år och den har jag köpt för 49 kr på Lidl och den blev på andra året jättefin. Ska satsa mer på clematis kommande år. Otroligt tacksam växt med massa blommor!
Garden bliss
Jättefin!
Kajsa
Den har du skött perfekt, så fin den var. Vilket fynd på Lidl, kan man hitta klematis där ?

Tycker den liknar Piilu som jag har
i så fall en tidig stor blommig från Estland
octachoron
Jag såg i Lidls annonsblad att de sålde klematis förra året.
Men då jag haft så dåliga erfarenheter av Lidls växter brydde jag mig inte om att skaffa någon.
Kanske skulle ha gjort det ändå..?
Kajsa
Ibland gör man impulsköp av växter från ställen man inte tänkt.
Sprang på denna klematis på Coop för några år sedan, visste inget om sorten, men jag blev så himla glad i denna lilla klematis.

The Vagabond, tidig stor blommig, den fryser ner helt men blommar fint senare av sommaren så då går det bra ändå.
Finn Klematis
Hej!

Ser ut att vara en Piilu från ettårsved. Blir det dubbla blommor från flerårsved?
Kajsa Din blå klematis är inte The Vagabond. Den har röd mittstrimma och gula ståndare.

MVH:
Finn
Kajsa
Där ser man fel från Coop då, då är frågan vad är det för sort, är inte förvånad att det kan vara fel ? Har du lite förslag Finn som jag kan kolla mot Clematis on the web.
Finn Klematis
CITAT (Kajsa @ 24-02-2011, 18:28) *
Där ser man fel från Coop då, då är frågan vad är det för sort, är inte förvånad att det kan vara fel ? Har du lite förslag Finn som jag kan kolla mot Clematis on the web.

Hej Kajsa!

Detta är inte säkert. Jag tror att det kan vara en sen blomning på
årsved av Multi Blue. Då Du köpt den på Coop är det troligen en
ganska vanlig sort.

Du är välkommen hem i min trädgård.
Finn
Kajsa
Finn jag har Multi Blue här och den får en större fylld blomma, " The Vagabond " har blommat här tre somrar men får mindre blommor. Namnet stog på en etikett, men självklart får man räkna med att det är fel namn eller inga namn alls när man köper växter i affärer som säljer mat eller annat och som du skriver troligen säljer dom bara vanliga sorter. Den är ganska liten och max 2 m hög, jag tror det är en tidig sort, den får bara några rankor, lite klen men så fin !

Ändrar i mitt klematis/ album på denna till " okänd sort " kanske kommer jag på det en dag ?
Nettan8
Har oxå köpt på Lidl en gång, visserligen var den felmärkt med namnet, men det var den finaste klematisen jag hade förra året! Absolut värt att chansa ibland
beritskoloni
Första året tänkte jag att det går nog inte att köpa så billigt i en vanlig affär. Men andra året blev den otroligt fint.
fuchsian
Jovisst kan man fynda på en matbutik. Närmast har vi här Netto och har köpt flera gånger växter där när vi har varit och handlat.
De har en ställning vid ingången där de lägger upp massa växt, lökar och det som är aktuellt. Är man där på direkten så kan man plocka med sig jättefina ex. av många växter.

Jag kommer att vänta med mina klematissar tills de får fram de, så då.....

Ica är inte så bra på sånt, men även kan man köpa annat till växter där och sen har våran trädgårdscenter här på landet slagit stort och byggt om. Folk kommer fr, när och fjärran dit och handlar. trevlig personal och inga dåliga växter framme. Jättekul att de kom i gång ordentligt. Till våren har de byggt fint för uteväxter och träden och priserna är inte dyrare än i stan på blomstehuset eller det andra stället dit jag inte går alls, dålig bemötande och dåliga växter.
Jag måste komma iväg till växtcentret!!!! ....... bravo.gif .... Fuchsian .....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon