|
Jag önskar tips på krukväxt som kan passa i ett norrfönster. Det är tyvärr ofta neddragna persienner på dagtid p g a annorluna arbetstider/sovtider. Jag har provat med garderobsblomma, men den lyckas jag ta död på (bladen torkar). Jag gillar peperomia och liknande spännande växter. Den ska inte bli vare sig för hög eller för vid, sådär lite lagom. Tacksam för all tips.
vanjalarsa
24-02-2011, 17:14
Hej jag skulle skaffa en sån där ögonbindel när man sover på dagen. Då kan du ha persiennen uppe. Då har du en del krukväxter som trivs, mvh vanjalarsa
Krolliljan
24-02-2011, 21:04
Jag har mina brudorkidéer och november - påskkaktusar i norrfönster. Det fungerar jättebra. De blommar villigt. Jag har även ampellilja och klätterkalla. De trivs bra med även om ampelliljan blir lite blek.
CITAT (faith @ 24-02-2011, 20:58)  ögonbindel........ att du har en mörk ögonbindel, sån som Christer Sandelin hade i Tv.... då kan du sova fast det är ljust och blommorna slipper presiennen :-9
vanjalarsa
24-02-2011, 22:06
CITAT (evaisa @ 24-02-2011, 21:43)  ögonbindel........ att du har en mörk ögonbindel, sån som Christer Sandelin hade i Tv.... då kan du sova fast det är ljust och blommorna slipper presiennen :-9 Precis det menade jag............. mvh vanjalarsa
CITAT (Krolliljan @ 24-02-2011, 21:04)  Jag har mina brudorkidéer och november - påskkaktusar i norrfönster. Det fungerar jättebra. De blommar villigt. Jag har även ampellilja och klätterkalla. De trivs bra med även om ampelliljan blir lite blek.  Tack för dina förslag! Och för att du svarar på min fråga och inte kommer med urlöjliga förslag.
Sussie80
25-02-2011, 08:36
hej hej... Jag har doftrankor i mina norrfönster (fast mina persienner i inte nere då).. Men annars funkar ganska många växter i norrfönster bara d inte är jättemörkt jämt... Blomning kan ju iof ta lite stryk men men... Hoyor är ju oxå väldigt tåliga...
*Stintan*
25-02-2011, 13:51
Tror knappast du får någon att trivas bakom nerdragna persienner i längden. Själv har jag mina hojor i norrfönster men då har jag istället en mörk gardin som jag drar för när jag sover och som inte skuggar dom. Alla växter behöver ljus.
Alexander-VG-zon3
25-02-2011, 14:12
bergspalm, pygmedadelpalm, buskpalm, kentiaplam - alla dessa överlever mörker. är det för mörkt växer dom inte men det som är bra med dom är att dom inte vissnar ner så lätt heller. och blir det lite ljusare igen i perioder så växer dom lite.
yucca är en annan som överlever mörker, men som inte växer så bra i mörker men heller ejn vissnar i mörker.
har man dåliga lägen, så ska man välja växter som inte vissnar sålätt och som har hård, tjocka och rejäla blad dvs ormbunkar med helablad, palmer, kaktusar, ampellilja, kottepalm (vill dock ha svalt på vintern) och liknade.
man ska inte välja växter med ''blad'' blad (fäller bladen och det blir en risgväxt, exempel ficus, rumsask, citrus, cissus) eller växter med tunna och känsliga blad.
sparvuggla
25-02-2011, 16:26
Plastblommor! Eller saintpaulia. Alla växter behöver ljus, mer eller mindre.
pelargonfreak
26-02-2011, 07:29
Garderobsblomma funkar utmärkt den växer var som helst, har glömnt vad den heter på latin
vanjalarsa
26-02-2011, 12:15
CITAT (faith @ 25-02-2011, 06:53)  Tack för dina förslag! Och för att du svarar på min fråga och inte kommer med urlöjliga förslag.  Vilken otroligt dum kommentar när folk har ideer och försöker tipsa dig när du ber om hjälp...hallå väx upp vetja. hälsn vanjalarsa
CITAT (vanjalarsa @ 26-02-2011, 12:15)  Vilken otroligt dum kommentar när folk har ideer och försöker tipsa dig när du ber om hjälp...hallå väx upp vetja.
hälsn vanjalarsa Du... jag tänker inte ens försöka förklara hur dumt ditt förslag var. Det handlar inte om att jag ska växa upp. Jag bad om förslag på blommor. Om du inte har något sådant så behöver du inte be mig ändra om i mitt sovrum för att blommorna ska trivas. Sover du med ögonmask? Tycker du det är bekvämt? Tack ni andra för många förslag. Ska nog hitta nåt bland alla dom som ska trivas.
skånepåg
26-02-2011, 18:45
Hoya nämndes ju och de tål det mesta och det gör svärmorstunga med, men de är inte lika roliga som hoyor ^^
CITAT (faith @ 26-02-2011, 17:41)  Du... jag tänker inte ens försöka förklara hur dumt ditt förslag var. Det handlar inte om att jag ska växa upp. Jag bad om förslag på blommor. Om du inte har något sådant så behöver du inte be mig ändra om i mitt sovrum för att blommorna ska trivas. Sover du med ögonmask? Tycker du det är bekvämt? Tack ni andra för många förslag. Ska nog hitta nåt bland alla dom som ska trivas. urlöjligt? Det är väldigt få blommor som trivs i ett norrfönster bakom nedfällda persienner............. men det märker du nog själv med tiden. Fotosyntes...... förutsätter ljus.
CITAT (evaisa @ 26-02-2011, 23:47)  Det är väldigt få blommor som trivs i ett norrfönster bakom nedfällda persienner Och det var dom få som gör det som jag ville ha förslag på. Sen jobbar jag ju inte varje dag eller sover hela dagen så nog kommer det in ljus i rummet.
Nu lämnar jag den här tråden, jag har fått svar på min fråga och ser ingen mening med nån fortsatt diskussion.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|