Full version: Ympa citrus!?
mattyflash
Hej alla!

Jag har ett par olika citrusar (uppdragna från kärnor).
Har exempelvis en Citron som nu är ca 3år och 180cm lång, livskraftig och jättefin men den vill tydligen inte sätta grenar utan bara växa rakt upp. Har funderat på om man skulle kunna ympa in lite grenar på den, men är helt oerfaren och vet inte riktigt om detta är en enkel operation som jag kommer lyckas med.
Har ett par andra citronplantor som inte är lika stora, kan man ta topparna på dom och ympa in som grenar på "den stora"?
Eller finns det några andra bra knep man kan ta till för att få lite fina grenar?
Skulle önska att den får en grundstam på ca 140-160cm och sedan grena ut sig som ett titet träd.
Räcker det kanske med att beskära den i den höjd jag vill ha och sen vänta och se om den sätter gren vid snittet i toppen?

Hoppas det finns någon "ymp-guru" som kan förmedla lite tips, tankar och råd.

Mvh Mattias
TeliaNet
HEJ
jag har själve ett par citrus-plantor, en äldsta är ca 1år.
men åter till att få en fin krona.
jag hade en kaffe planta från sydamerika och den blev bara längre och längre, så en dag klippte jag av en tredje del, från toppen, och på några veckor sköt det ut skott på sidorna så det blev en krona.
jag kan inte garantera att det fungerar på citrus men du kan testa.
mvh claes.
mattyflash
Hej!

Tänkte nog börja med det!
Och hoppas på flera fina skott.
Ibland när man "toppar" vissa växter så grenar dom inte ut sig med flera skott utan fortsätter att växa uppåt med endast ett nytt skott. Om detta skulle inträffa så får man ta till ympning antar jag!?
Och hur gör man då? Har sett lite sidor där det handlar om ympning av äppelträd mm, där finns flera olika metoder beskrivna, men vilken metod fungerar bäst på citrusar kan man undra?
Hoppas någon kan mer om detta, och kan ge råd!

Mvh Mattias
Ingrid på Västkusten
Hej hopp,

Ciotrusar är lite roliga för de följer inga bestämda regler såsom andra träd om vart de skall bryta efter en beskärning. Klippning toppning etc är definitivt att rek. Citrus på egna rötter blir alltså ett flermetersträd i Naturen och det är antaglien detta Du upplever nu fast i mindre format :-)

Toppa å beskär sedan GÖDNING i groteska mängder.

Hälsar Ingrid
TeliaNet
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 11-02-2004, 14:28)
Hej hopp,

Ciotrusar är lite roliga för de följer inga bestämda regler såsom andra träd om vart de skall bryta efter en beskärning. Klippning toppning etc är definitivt att rek. Citrus på egna rötter blir alltså ett flermetersträd i Naturen och det är antaglien detta Du upplever nu fast i mindre format :-)

Toppa å beskär sedan GÖDNING i "groteska" mängder.

Hälsar Ingrid

hur mycket är groteska mängder ?
Ingrid på Västkusten
Weibulls citrusnäring är inget annat är en glorifierad krukväxtnäring. Citrus Brgmansia mfl medelhavsväxter är mkt giriga på näring. Du behöver minst 20 i NPK-tal samt spårämnen för god fruktsättning och mognad. Det närmaste vi har i Sverige är Hasselfors bevattningsgödsel, döpt till Rosa Sanden här på Forumet.
Då skall Du se på 'grejer' :-))

Jag köper själv citrusgödsel ifårn en citrusplantskola i England - men med Hasselfors på hemmaplan har det blivit mindre. Och jag lovar det blir ett himla fint resultat!
¨

Hälsar ingrid
mattyflash
Hej Ingrid!

Kontaktade dig för typ ett år sen och diskuterade lite om mina citrusar, skickade även några bilder!
Kommer du ihåg mig?
Följde dina råd och som du ser så funkade det bra! Citron som blivit 180 cm på typ 2,5 år i lägenhetsmiljö tycker jag är klart godkänt!

Blandade egen jord och stod i, bytte vasst grus mot grovkrossad leca och sen tog jag ett eget initiativ och blandade in en rejäl dos kogödsel + vanlig krukväxtjord.

Du sa redan då att du tyckte att jag skulle köpa näring från england, men jag har inte lyckats göra det än! Varifrån var det du beställde den? Och vad hette näringen?

Mvh Mattias
Ingrid på Västkusten
Hej Mattias,

Vad KUL å höra! Snart lyfter taket :-) det är ju mer än godkänt!

Nuförtiden så kan man få ett mkt acceptabelt substitut till 'Englandscitrusnäringen' här i Sverige som heter hasselfors bevattningsgödning ...... den engelska beställs ifårn Global Orange Groves - jag vet itne om de har websida och de tar/tog inte kort. Men de svarar på brev :-)

Hälsar Ingrid
mattyflash
Hej Ingrid!

Har som tur är ca 3m högt i tak så än så länge ligger taket på plats! Ha ha ha!
Gav mig ut på nätet och hittade Orange Groves hemsida.
Dom säljer sommar och vintermaten för 4 pund/st nu, skrev ett mail och frågade om man kunde skicka pengar i ett kuvert tillsammans med sin beställning. Har inte fått svar än.
Synd att dom inte tar kort, blir lite bökigt och omständigt att handla från dom när om bara tar emot checkbetalning.

Hasselfors bevattningsgödning?
Vad har den för NPK?
Läste någonstans att citrusar vill ha lite mer järn än andra växter, stämmer det?
Och har i så fall Hasselfors järn i den nivå som citrusarna vill ha?
Var köper man Hasselfors....

Passar på att klämma in en fråga till!
Har haft lite ohyra hemma, ser ut som pyttesmå loppor eller liknande, dom är bruna och mycket små.
Vet inte vad det är men har bekämpat med provadopinnar och pyrex. Har du någon aning om vad det kan vara? Såg i affären att weibulls hade ett bekämpningsmedel som jag inte sett eller hört talas om innan.
Det hette "Stoppar ohyra" eller något liknande. Känner du till detta preparat? Är det bra eller är pyrex och provado bättre?

Mvh
Mattias
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Man betalar med cash i ett brev så ha rjag gjort.
Hasselfors hittar Du i Ditt lokala gardencenter om de 'för' hasselfors produkter.
Järn har jag innan kört separat (chelat) -> be att få skötselanvisningar firån Global Orange groves när Du köper citrusnäring, deras råd är guld värt och de använder mig veterligen inte järn alls.

Loppor? Kan det vara hoppstjärtar? Det m,esta stoppas av Provado/Provado plus samt Pyrex.
Nej, stoppar ohyra är inget jag känner till tyvärr. I min 'gamla' arsenal ingår annat krut :-D

Lycka till med citrusarna!

Hälsar Ingrid klart sugen å åka på citrus-shoppingtur till England :-)
mattyflash
Hej Ingrid!

Avvaktar lite och ser om jag får svar från Orange Groves.
Om du säger att Hasselfors i princip är nästan lika bra så kan jag lätt nöja mig med det!
Ditt ord är lag numera!
Ha ha ha!

Passade på att skriva ut frågan om mina små "loppor" som nytt ämne. Ska bli spännande att se om någon annan vet!

Tack för hjälpen så länge!
Lycka till med dina med!

Mvh Mattias
Ja en citrustur till england lät inte helt fel!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon