|
Har ni börjat fundera på nya rosor i vår ? Troligt att mycket fryser ner även efter denna vintern men det är ännu oklart då vi har så mycket snö, jag har inte tittat runt så noga. Själv har jag funderat på en vanlig fylld Honungsros då Starkodder frös så hårt förra vintern, den verkar inte klara en hård vinter hos mig. Vill ha en jätterros som svennis har så många av, måste man bo i zon 1 för det ska gå ? Har beställt några rugosa rosor från Tyskland, och kanske någon ny Gallica och Austinros från Rosenposten ? En ny lyxig stamros vore inte heller dumt.
octachoron
24-02-2011, 17:53
En ros som som jag skulle vilja ha är "The Alexandra Rose" från David Austin. Enkel blomma och har fått väldigt fina rekommendationer. Dock så hittar jag inga försäljare som säljer den i år:-( Annars har jag mer eller mindre gett upp om klätterrosor och kanske ska ha äldre rosor ev samplanterade med klematis.
Klematis i jätteformat är bra mycket enklare än stora rosor, det blir sex nya klematis här i vår !
svennis
24-02-2011, 18:06
[quote name='Kajsa' date='24-02-2011, 17:36' post='1367319'] Har ni börjat fundera på nya rosor i vår ? Troligt att mycket fryser ner även efter denna vintern men det är ännu oklart då vi har så mycket snö, jag har inte tittat runt så noga. Själv har jag funderat på en vanlig fylld Honungsros då Starkodder frös så hårt förra vintern, den verkar inte klara en hård vinter hos mig. Vill ha en jätterros som svennis har så många av, måste man bo i zon 1 för det ska gå ? Har beställt några rugosa rosor från Tyskland, och kanske någon ny Gallica och Austinros från Rosenposten ? En ny lyxig stamros vore inte heller dumt. Hej Kajsa! Jag har en kruka Sköna Helenae' som vore kul om du prövade. Min syster o flera med henne har stora honungsrosor i trollhätta, fryser aldrig. honungsrosen x.JPG
Är det den vanliga Honungsrosen som du gett din syster, jo jag provar gärna den i vår ! Tackar  Hur är det svennis är dom rosorna ympade när man köper dom eller är dom rotäkta, dina egna uppdragningar måste ju vara rotäkta. LÅG skriver att Honungsrosen är frisk också, det gillar man. Trollhättan vad har dom för zon ?
kerstin z5-6
24-02-2011, 20:19
Ja har planer att se keukkenhof och i samband med det köpa en hel del rosor i Holland förutom de jag redan beställt:)
Krolliljan
24-02-2011, 21:13
Jag ska också skaffa mig en honungsros ( eller två ). Tänkte mig en i skuggan vid ett plank och en vid en pergola. Kanske jag även köper en till Ghislaine de Feligonde. Jag har den på en spalje och kan nog hitta en spaljé till
svennis
24-02-2011, 21:14
[quote name='Kajsa' date='24-02-2011, 18:21' post='1367335'] Är det den vanliga Honungsrosen som du gett din syster, jo jag provar gärna den i vår ! Tackar  Hur är det svennis är dom rosorna ympade när man köper dom eller är dom rotäkta, dina egna uppdragningar måste ju vara rotäkta. LÅG skriver att Honungsrosen är frisk också, det gillar man. Trollhättan vad har dom för zon ? Nog ingen hård zon. Vanliga är okulerade. Jag har inte haft någon honungsros som bildar rotskott o sprider sig.
Nej det är kanske zon 3 i Trollhättan ? Vi tar Honungsrosen till våren då svennis ! Jag skulle bli glatt överraskad om jag får till en riktigt stor ros, då vi har björkar i tomtgränsen, härligt om den kunde luta sig mot stammarna.
Så du ska åka till Holland Kerstin och handla rosor, härligt.
pleximaster
25-02-2011, 19:32
För några veckor sedan var jag jättesjuk och förkyld. Det övergick sedan i halsfluss, bihåleinflammation och lunginflammation. Jag mådde så dåligt och har minnesluckor från två av dagarna. Jag har dock varit så pass vid medvetande att jag tydligen beställt rosor för 1500kr från hortogreen. Vet inte vilka, kan säkert kolla upp i mailet men nu tycker jag det ska bli en kul överraskning att se vad jag får (betala för)  . Mvh plexi
Christina i Taxinge~
25-02-2011, 22:48
Jag hoppas verkligen du mår bra nu! Låter som att du haft en riktig pärs att gå igenom allt det där! Det låter dessutom som att du är en äkta rostok "...............har minnesluckor från två av dagarna. Jag har dock varit så pass vid medvetande att jag tydligen beställt rosor för 1500kr från hortogreen."Själv ska jag bara försöka hålla koll på vilka rosor som frysit ihjäl denna vinter och som bör grävas bort, välja ut några stackare som jag ska flytta till min "rosretreat" och försöka ta hand om de rosor som jag ska ha i kruka över sommaren. Sen får det vara nog!
CITAT (pleximaster @ 25-02-2011, 19:32)  För några veckor sedan var jag jättesjuk och förkyld. Det övergick sedan i halsfluss, bihåleinflammation och lunginflammation. Jag mådde så dåligt och har minnesluckor från två av dagarna. Jag har dock varit så pass vid medvetande att jag tydligen beställt rosor för 1500kr från hortogreen. Vet inte vilka, kan säkert kolla upp i mailet men nu tycker jag det ska bli en kul överraskning att se vad jag får (betala för)  . Mvh plexi pleximaster hoppas du beställt rosor som du blir riktigt nöjd med, vilken historia ! Christina, klokt inte köpa en massa nytt, du har en massa redan. Här blir inte heller så många jag har inte så mycket plats kvar och säkert grävs någon svag och dålig ros bort.
Ezereht
02-03-2011, 01:48
Jag ska nog mestadels förvalta i sommar. Är mitt sista år på universitetet och då jag inte har CSN-lån är det lite skralt. Iofs har jag fått sommarjobb så jag ska inte klaga allt för mycket, ser riktigt fram emot sommaren. En ny Södertäljeklematis skulle jag dock vilja få in för jag "har en plan"  och det är klart om något frusit ihjäl kanske jag får hitta på något. Tror ev. min Tornedalsros ska få flytta ut till "guerilla gardening" också, för det är ganska mycket rotskott där den står nu. Hade ju gärna velat ha en Quadra på framsidan också... hmm. Kanske när jag får sommarjobbspengarna En Lions rose och Complicata är lite dregelobject liksom rugosan Schneekoppe. Men det kommer ju fler år, när man kanske har jobb och riktig lön *muahahahah Då kan jag gräva fram den gamla dregelobjektlistan jag har nånstans som (om jag minns rätt) var mycket längre Sen har jag satt en del perennafrön, dom kan få fylla ut lite i sommar om dom tar sig, än är det små små plantor =) Jag tror det kommer bli jättefint. Är så glad över trädgården, hur den tagit sig de senaste 5-åren fast den är liten. Mycket hjälp från er Odla-iter har jag fått
fuchsian
02-03-2011, 10:13
Jag skulle vilja ha en mindre buskros i rabatten, helst färgmässigt mot gul el orange, men blir totalförvirrad bland dessa sorter som finns på nätet. Köpte i höstas fr. Cedergreens den vita finska rosen, men på andra sidan lyktstolpen finns det plats för ytterligare en ros. Jag har en massa hosta där just nu och måste gallra dem, så där skulle jag kunna få plats med en ny ros.
Har någon egna erfarenheter eller kan bättre detta med rosor.? Platsen ligger mot öst och halvskugga, zon 3-4. ... Fuchsian....
Titta i mina rosalbum, tex i Album/Austinrosor där hittar du en hel del guloranga rosor samt i album/Moderna buskrosor, och olika album för rabattrosorna. Vi har samma zon.
Ezereht, får man vara nyfiken och fråga vad du pluggat till ? Klematis Södertälje måste du ha den blir stor och är utan problem klarar nog zon 5 också.
Alexander-VG-zon3
02-03-2011, 12:46
jag tänkte köpa dessa från www.kordes-rosen.com, har inte handlat därifrån innan. Cover Apache Bonanza Rhapsody in Blue floribunda Gartenspaß Little Sunset hybrid tea, Kleopatra hybrid tea, Blue River hybrid tea, Nostalgie
vill ha mer rosor här och tänkte ha dom i krukor, vet inte riktigt vad dom tål men tänkte ta ner dom i källaren. skulle vilja ha någon sprakande och väldoftande klätterros i kruka, men har inte riktigt hittat något än. men det funderar jag vidare på, såfall blir det en rosplanering till.
har sått daggros och vresrosor för att ha i krukor, hoppas dom gror. och min The Fairy Red ros verkar har klarat vintern i krukan och det är jag glad för (hoppas den klarar resten med), den tuffaste vintern den haft var nog denna, -25c i dec och -18c i slutet av feb utan snö eller något skydd alls, tror jag ska nog skaffa fler av den eller försöka mig på att sticklings föröka . min Mandarin ros, är död och den kommer jag inte ersätta.
detta är mina planer för i år.
fuchsian
02-03-2011, 14:19
Oooh, Kajsa, Jag fick nog en blomsterfeberattack av allt det vackra som du hade i dina album. ........  Det var makalöst vad mycket vackert du hade där. Nu gick jag igenom minirosor (behöver också 2 st i var sin kruka) utöver den som jag frågade efter. Hittade mina favoriter där och nu är det och beställa. Det som var Poulsenrosor, är mailadressen den också att söka efter, eller har du någon annan? Jag bara älskar fuchsior och fastnade vid några sorter som du har i mastodontformat. Vissa känner jag igen gm att bläddrat i fuchsia-sidorna, men den enorma Empress of Prussia har jag inte träffat på innan. Får man fråga lite varifrån jag lyckas att få tag i den? Hur gör du under vintern med dina fuchsior för att få dem att överleva? Jag har misslyckats med det i min garage som håller ca. 10-13 + under vintern och har fönster, men det finns en bänk under fönstren dit man kan peta dom som ska vara mer i mörker. Mina "spretpinnar" är nu omplanterade och tagna ut därifrån. Vissa hade dött, men hade 4 st som hade en bra rotsystem, så jag håller på tummarna att de tar sig. Jag skulle tro att den första vintern är den segaste, sen kommer de få mer kraft året därpå och jag förmodar att de överlever bättre vintern. Tacksam för lite råd .....  Jag vill nog ta en ytterligare titt på dina andra växter, helt underbara bilder .......  Fuchsian ......
Poulsen rosorna kommer från Danmark, du hittar många av dom på www.rosenposten.dk där hittar du allt !
Har köpt dom flesta av mina fuchsior hos www.rockdala.com det är rätt tid att beställa nu. Har dom i vårt garage vintertid som är ca 3 - 4 grader och mörkt, jag vattnar lite då och då, sprejar stammarna. Jag tar aldrig in dom i huset på våren, det är inte bra, det blir bara för varmt, utan ställer ut dom direkt i skyddad hörna i april under dubbel vinterväv och planterar om dom ca en månad senare, dom vaknar upp riktigt sakta. Ju mer dom växer sin första sommar ju större chans har dom att klara vintern, men jag har haft en massa som dött första vintern, inte lätt. Hittar du ingen Empress of Prussia kan jag ordna en liten gren av min i vår, meila mig då.
flaxss, det var några okända för mig där, ska söka på Help me find. Väldoftande och sprakande mindre klätterros tex Austinrosorna Crown Princess Margareta, Leander, James Galway, The Generous Gardener mm. Vill du ha en buskros som har allt köp Austins rugosa Wild Edric, en doftbomb, inte för kruka, blir stor.
Alexander-VG-zon3
02-03-2011, 22:47
ja där är några okända för mig med, tänkte göra en beställning där sen längre fram på försommaren. hoppas dom vill trivas bra i mitt östläge. tack för tipsen  får kolla in de, har aldrig haft klätterros i kruka, men tänkte jag skulle testa (dom kanske inte blir lika maffiga och blomrika som i marken). Wild Edric var ju snygg och intressant, kan nog bli svårt att hitta plats för den. hade ju inte tänkt plantera mer i trädgården, annars får jag lura på mormor att plantera en  . vet du vart man kan köpa den ? nu ska jag gå till sängs med en rosbok och läsa innan jag somnar.
fuchsian
03-03-2011, 11:12
Tack Kajsa, Jag har nog hittat de flesta vad jag vill ha men av Fuchsiorna hittade jag inte just den stora Empress of Prussia, andra hittade jag hos Rockdala, har beställt därifrån innan, men inte i förra våren. Har tittat också på Bohusfuchsian, men känner inte till dom och där fanns inte just de jag ville ha. Är det bättre att köpa fler plantor av en sort och plantera ihop, eller en ensam? Rosorna är klara såpas att jag väljer mellan några sorter, men det blir en gul-orange buskros i landet och 2 st smårosor i krukor. Jag ska kolla i den adressen du gav mig, för även att vi åker neråt så får man ångest bland alla de växter och man vet inte vad man ska välja, så det är bättre att se dom hos dig eller annan och sen bestämma sig för och beaställa. Du hade skrivit omdömmen, så det var ju bra info. Det kommer att bli en del klematis (som de jag har inte räckte, sa han) och jag har mest Jackmanii-sorten och de drar ju iväg så att det blir rätt tomt nertill, så tänkte ha några låga sorter, har haft sommarblommor framför dem innan, typ storblom. petunia och likn. så de har fyllt upp och det har blivit snyggt, men lite mer långlivade sorter ska jag se efter. Jag bara älskar dom, men inte så mycket som fuchsior. Jag har mer tur med pelargoner att få dem att överleva, de som jag vill ha. Har beställt lite vilda sticklingar av pelargoner, av den stora sorten. Ok. jag kommer att fixa en plats till fuchsior som jag vill att de överlever, kan tänka på vårt båthus för där är det mörkt, men han har värme på på låg nivå och det är utbyggt med 2 stora rum längst bak, en nere som ett kök/vila och sedan för båtgrejer uppepå denna ett rum därifrån man kan gå in i båten, kölen är så hög på segelbåten. Ok. nu åker mina nyplanterade fuchior fr. förra året till mer lägre temperatur. Jag blev så överväldigat av dina växter att jag satte och drömde bort mig en bra stund. Jag är så tacksam om du kan ordna den nämnda fuchsian, säg bara till sen när det är dags, så tar vi kontakten med varandra. Tack för all hjälp. ...  ... Fuchsian ....
flaxss du hittar Wild Edric hos www.rosenposten.dk eller www.floralinnea.com där hittar du många Austinrosor på båda ställena. Jag var hos Austins handelsträdgård förra våren och jag köpte med mig en Wild Edric vilka stora ex dom hade, det var den enda ros jag tog med mig från England. Så nu har jag två Wild Edric, min andra frös inget förra stränga vintern, en hårding, zon 5 - 6 skriver LÅG.
fuchsian, vi hörs om fuchsia skottet i vår, påminn mig !
fuchsian
03-03-2011, 13:01
Tack Kajsa,
Det brådskar inte, så låter vi ta den när du känner för. Jag kommer att PM dig i god tid om uppgifter osv. ... Fuchsian .....
Alexander-VG-zon3
03-03-2011, 13:58
CITAT (Kajsa @ 03-03-2011, 12:15)  flaxss du hittar Wild Edric hos www.rosenposten.dk eller www.floralinnea.com där hittar du många Austinrosor på båda ställena. Jag var hos Austins handelsträdgård förra våren och jag köpte med mig en Wild Edric vilka stora ex dom hade, det var den enda ros jag tog med mig från England. Så nu har jag två Wild Edric, min andra frös inget förra stränga vintern, en hårding, zon 5 - 6 skriver LÅG. tack  är det en tuff ros kanske jag vågar plantera den i marken här på uteplatsen. här är inte den bästa jorden och läget även om det går att jordförbättra. och försöka sätta den så mycket åt syd det går.
flaxss, Wild Edric växer här med stora träd bakom och sol fram till 13.00 jag har sandigt men gödslar med kogödsel varje år, rosen blir ca 1.60 - 1.70. Rugosa rosorna är lite tuffare än andra.
Ezereht
04-03-2011, 11:10
Jag hade en Södertälje förut, men jag flyttade den två gånger och detklarade den inte  Men den växte snabbt upp till mycket blad, även om den inte hann blomma så mycket. Läkare är det jag läser till nu. Innan det läste jag Biomedicin, men det ledde mest till arbetslöshet sen, vilket var rätt trist. Men för att tänka lite gladare, nu har det ju varit riktigt soligt i flera dagar  och några plusgrader. Helt underbart ute och man bara vill krama hela världen  NU är våren verkligen på väg!!! Fast jag glömde/iddes inte täcka in min Awakening, tror ni det är nån idé göra det nu? Eller helt för sent? Iofs. brukar den alltid frysa ner rätt rejält ändå, fast jag täckt den, så kanske lönlöst. Det är därför jag var lite slö när jag funderade, plus att den står mitt i gården så mycket snöplums för att komma dit. Den är verkligen fin när den blommar och den har ju hittils alltid klarat sig, om än den aldrig blir stor.
Alexander-VG-zon3
04-03-2011, 11:12
CITAT (Kajsa @ 03-03-2011, 20:59)  flaxss, Wild Edric växer här med stora träd bakom och sol fram till 13.00 jag har sandigt men gödslar med kogödsel varje år, rosen blir ca 1.60 - 1.70. Rugosa rosorna är lite tuffare än andra. vacker bild på en vacker ros, jag har blivit helt såld på den. så en sådan får det bli, ska gräva upp och göra om rabatten vid trappan och sätta den längst in och perenner framför. kommer bli snyggt tror jag.
Lycka till med rosen flaxss ! Ezereht, rosen Awakening är ingen höjdare här, fryser ner hårt i min zon, växer nära Wild Edric på bilden ovan och den klarar inte det tuffa läget, den ska ha full sol och skyddat så jag funderar på att gräva bort den, tre låga pinnar, usch ! Här nere i denna rabatt med sol halva dagen går bara pimpineller och rugosa rosor, har fått göra om en hel del misstag. Snart läkare vad duktig du är
fuchsian
04-03-2011, 13:52
Hej, Jag tänkte att kan man inte skydda den rosen för vårsolen, om den är illa åtgången, så att resten ska klara sig, eller är jag helt ute? Jag gjorde min rosbeställning idag efter massa förarbete som dock var nyttigast av allt. Det blir 3 Austinrosor, 2 i var sin kruka och en i friland. Ska se hur det går med dem, blev så sugen att beställa mer, men har inte motat in mig på gräsdelen av trädgården än. ........  men det kommer att ske undan för undan. Att man ska ha så trög make när det gäller sådant!!!!  men han har vissa planer själv att göra något åt den nedersta gräsplanet för nu gör den ingen nytta, endast de grannar nerepå som skriker sina okvädesord när man går dit trots att detta ligger nästan 2 meter högre än deras tomtgräns och vi har en sluttande slänt med kraftig grus och enstaka växter på den, Sen är det nästan 1m mur efter det ner till dom. Något gör vi att kunna utnjyttja den delen till något annat än deras nöje. Trots att "Hugo" klipper gräset, så vi behöver endast programmera den på våren och sen avprogrammera på hösten och ta in. Förlåt mitt OT, nu tillbaka till rosorna. Har tänkt ha klängrosor och klematis om vi bygger en spalje mot neråt och sen massa liljor och annat .. Fuchsian.....
Du vet väl vad vi säger om gräsmattor det är " vilande rabatter " dom kan gott krympa undan för undan.
Awakening är en zon 5 ros men visst kan den skyddas med väv om man ser att den fryser, men annars blommar den på nya grenar.
fuchsian
04-03-2011, 18:37
Det är ju det jag kör med här hemma och det kanske börjar ge med sig, så jag känner mig inte orolig för dens skull. Det vore roligt att sätta upp en spalje längst den nedersta gräsmattan mot muren och ha klängare och högre växter bakom den. Jag skulle vilja ha riddarsporrar och andra sådana höga perenna och lägga i olika grupper. Även en portal skulle passa, men vi ska se nu hur det förlöper med allt. Jag har ju sagt att det sliter på "Hugo" och han brukar fastna i murkanten och tjuta, så då skulle den maskinen få mindre jobb.
Köpte 3 st jättebamsiga engelska pelargoner hos den trädgårdscentern som byggt ut här i byn och de var kanon, måste fota dem och hon sade att nu kan jag byta dem i större kruka så de hinner få bra rötter så det blir rediga buskar av dem. Solen sken och det kändes så gott. ... Fuchsian ....
Det har varit lugnt här ett tag med rosinköp.Jag har påbörjat en ny rosgång/rabatt vid garagesidan mot öst.Det blir bara rosor vid garagesidan.Vet inte hur de jag planterade i höst klarat snömassorna jag skyfflade från garagetaket.Det ska bara var oömma rosor där,mest Alba.den sidan är inte inhängt.Jag ska åker ner till Cedergren i Råå och Flora Linnea.'La Belle Sultane'står på min önskelista,'Belle Jardins'hittade jag där med.Jag få se vad det bli.
lottapotta
09-04-2011, 22:44
Jag har precis beställt Constance Spry och Mme Alfred Carriere från Flora Linnea! En av varje ska planteras med några snygga clematiser emellan, precis intill terassen så man riktigt kan njuta av doften.... Fast jag skulle vilja att de kom redan på måndag! Svårt att vänta. Känner mig som ett barn som väntar på att julafton ska komma...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|