Nila
Har tagit sticklingar från alla möjliga sorters växter genom åren, genom att sätta dem i vatten och sen plantera dem när de har fått rötter, och det har gått alldeles utmärkt med alla sorter. Utom med pelargoner! De får gula blad när jag haft dem i vatten bara ett litet tag. Vad gör jag för fel? Eller måste de sättas direkt i jorden??
officinalis
Varför du just får detta problem med pelargoner vet jag inte.
Jag förökar aldrig växter i vatten på grund av risken för syrebrist. Perlite/grus-blandad såjord och sen hålla fuktigt både runt bladen och i jorden fungerar bra.
ingrid fuxwall
Jag säter dem direkt i torvbriketter, fungerar bra
gnon49
Sätter mina sticklingar i vatten på en relativ varm plats. 2 blad på varje stickling sparas, vatten byts eller fylls på titt som tätt. Och det fungerar bra. Inta all rotar sig men dom flesta. dom som inte vill rota sig i vatten sticker jag till slut ner i såjord. Rotar dom sig inte där kastar jag dom.
merlin68
Jag gör som Ingrid i torvbriketter och så vattnar jag de med vatten där det har stått en videkvist i. Det ska främja rotbildningen sägs det. Kanske tar det för lång tid för dina pelargonsticklingar tills de tar upp vatten? Är det varmt och ljust nog där sticklingarna står? Har man riktiga dyrgripar att rota kan man dutta ändarna lite rotningshormon innan man plantera sticklingarna.
pelargonfreak
Jag sätter dom i vanlig jord, det går utmärkt misslyckas nästan aldrig rolleyes.gif
ingelsgarden1
Hej!

Jag brukar sätta i billig plantjord, men jag har märkt att det är svårare att få dem att gro ju tidigare man sätter dem.
Det brukar gå best i april - maj ute i växthuset.
Peztis
CITAT (merlin68 @ 24-02-2011, 22:42) *
Jag gör som Ingrid i torvbriketter och så vattnar jag de med vatten där det har stått en videkvist i. Det ska främja rotbildningen sägs det...

Salixvatten kallas det för i min bok om förökning.

Och det funkar inte för mig heller att sätta dem i ett vattenglas.
Jag funderar lite på mitt vatten som är rätt hårt (egen brunn), om det inte spelar in också. Jag menar, växter gillar ju kalk olika mycket - vissa inte alls. Någon som vet hur det är med pelargoner? (Förlåt för att jag kapar tråden lite.)
Micke32
Sätter alltid i såjord. och med tillskott av ljus och värme. Jag skulle tro att du gett dom
för lite ljus och dessutom gillar pelargoner ej att ha blöta fötter. Vattenrötter av pelargoner
är svagare än de rötter som bildas i jord. Risken för sjukdomar ökar också.

Har prövat i vanlig jord och det funkar också bra.

Lycka till!

Crazy4Flowers
Jag har för första gången satt sticklingar av pelargon, verkar ha fungerat. Satte dom i såjord tror jag det var. Dom fick bo i badrummet första dagarna med golvvärme sedan under lysröret och dom har börjat få nya blad så jag tror att jag har lyckats. Fick av en snäll granne, hon skulle frisera sina tunna pelisar så dom är verkligen tunna fina skott.
Iren
CITAT (Crazy4Flowers @ 27-02-2011, 17:57) *
Jag har för första gången satt sticklingar av pelargon, verkar ha fungerat. Satte dom i såjord tror jag det var. Dom fick bo i badrummet första dagarna med golvvärme sedan under lysröret och dom har börjat få nya blad så jag tror att jag har lyckats. Fick av en snäll granne, hon skulle frisera sina tunna pelisar så dom är verkligen tunna fina skott.

Kul att det fungerar!! Jag har också satt i såjord med plastpåse över och dom ser faktiskt någorlunda "spänstiga" ut.

thanks.gif du som jag fick pelargon o sk "bagflower, Ödesträd, (clerodendrum thomsoniae) av på odlaträffen den 19:e, dom verkar klara sig tummenupp.gif . Vet nu vad den heter efter att ha lånat en massa skojiga-intressanta böcker av flaxss o Markus thanks.gif

Lycka till hursomhelst!!
Nila
Tack för alla svar. Har provat att sätta dem i jord nu, så får vi se hur många som klarar sig. Håller tummarna. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon