Har små flugor/myggor på mina plantor som är ca 10 cm höga. Dom står i 20 graders värme under blomsterbelysning. Dess utom är några blad tuggade....Hjälp ! vad gör jag, ska jag kasta plantorna för att undvika att mina övriga frösådder blir smittade...
Helen i Piteå Zon 5
25-02-2011, 15:29
Det är nog sorgmyggor du har fått... köp Nemablom och vattna sådderna. Nemablom hittar du i blomsteraffären/handelsträdgården i deras kyldisk.
http://www.bionema.se/produkter/nemablom/
Åsa, mälardalen zon 2
25-02-2011, 17:07
Och Cobaea får ofta lite missbildade och håliga blad av klimat som inte är 100% bra så det kan vara klimatet som spökar där. (sorgmyggorna tuggar inte på bladen)
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 25-02-2011, 17:07)

Och Cobaea får ofta lite missbildade och håliga blad av klimat som inte är 100% bra så det kan vara klimatet som spökar där. (sorgmyggorna tuggar inte på bladen)
Helen i Piteå Zon 5
25-02-2011, 19:15
ojdå, läste lite dåligt då jag inte såg 'tuggade blad'.............. flugorna tror jag är sorgmyggor i alla fall.....
Vattna underifrån, det förhindrar att sorgmyggorna lägger sig i jorden. Och låt torka ut mellan vattningarna, inte så att växten slokar förstås men lär dig att känna efter när det vl behöver vattnas. Är det mycket sorgmyggor så ta dammsugaren till hjälp, sug upp dom. Knacka lätt på krukorna eller odlingen medan dammsugaren är igång. Till slut är du kvitt dom.