Advocate
Hej,

Det är ju i stort sett dags för att plantera vallmor nu men jag har aldrig fått någon vallmo att börja växa mer än ett par cm innan dom vissnar bort. Min första tanke var att de är i behov av vinden utanför husväggarna, stämmer detta? Eller kan man odla vallmor inomhus också? Eller är det balkongen som gäller nu när man inte bor kvar på bottenplan med baksida längre :(

Min morfar hade alltid så många vallmor av alla slag växande vid sin sommarstuga och dom växte ju vild på sätt och vis och dom trivdes bra. Jag har intresse för blommor men inte vanliga standard blommor utan mer exotiska samt vallmor framför allt :) Så jag skulle uppskatta alla tips jag kan få av er på denna sida =)

Vänliga hälsningar
Mathias
Éta
Det är nog balkongen som gäller, smile.gif
Inomhus är det oftast alldeles för mörkt och varmt för att lyckas med frösådder.Testa på balkongen, och så inte för tätt, för då kan de angripas av svamt (damping off). Just vind tror jag inte påverkar så mycket.

Lycka till!

Givetvis skulle det stå svamp, inte svamt smile.gif
Advocate
CITAT (Éta @ 25-02-2011, 16:19) *
Det är nog balkongen som gäller, :)
Inomhus är det oftast alldeles för mörkt och varmt för att lyckas med frösådder.Testa på balkongen, och så inte för tätt, för då kan de angripas av svamt (damping off). Just vind tror jag inte påverkar så mycket.

Lycka till!

Givetvis skulle det stå svamp, inte svamt :)

Hej,

Tack, nu tror jag varför mina vissnar efter ett par cm. Jag la i några från i samma hål jag gjorde och det kanske var dumt av mig. Det kanske räcker med ett litet frö i en grop och så gör jag nästa hål någon dm bort kanske?

Har du några andra rekommendationer till mig om vallmor? Hur kallt kan de klara?
Åsa, mälardalen zon 2
Det ska inte göras några hål alls vallmo strösslar man bara ut glest på ytan av jorden oc h täcker sådden med ex. gladpack. Vallmo brukar man så ute så fort det går tidigt på våren, fröerna gror då temperaturen blir den rätta. Har de fått gro utomhus i egen takt kan de ofta klara de där lätta frostknäpparna som kan bli ibland på försommaren.
fuchsian
Jättebra, har inte frösådd ännu mina vallmon, då slipper jag göra det nu för jag har inte lämpliga lampor ännu och det finns ju tid att så dem på våren.
Då stoppar jag påsarna i lilla lådan och väntar till våren, tack för rådet ...... tummenupp.gif ..Fuchsian.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon